درمان اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر و نیکوتین

اعتیاد از مواد ساده شروع می شود. بر اساس آمار های بدست آمده بسیاری از افراد آغاز اعتیاد خود را از استعمال سیگار می دانند. هر فرد سیگاری بر این باور است که به سیگار اعتیادی ندارد و هر زمان که بخواهد می تواند از استعمال آن خودداری کند. اما این چنین نیست و ترک استعمال سیگار نیز ماند مواد مخدر دیگر است.

نیکوتین Nicotine

نیکوتین از گیاه تنباکو گرفته می شود و گیرنده های نیکوتین را در گانگلیونهای اتونوم سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک تحریک می کند.

با توجه به اثرات آن بر روی سیستم دوپامینرژیک بسیار اعتیاد آور است.

استعمال سیگار مقدار زیادی نیکوتین را وارد بدن می کند. سیگار کشیدن اعتیاد آور است. استعمال سیگار عامل اصلی مرگ و میر و قابل پیشگیری از مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا است ، بسیاری از خطرات سلامتی از جمله بیماری انسداد مزمن ریوی COPD،  بیماری های قلبی و عروقی و سرطان های مختلفی را ایجاد می کند.

شیوع فعلی سیگار کشیدن در حدود 21٪ از بزرگسالان آمریکایی است. اثرات آن از قبیل بی قراری ، بی خوابی ، اضطراب و تحریک دستگاه گوارش می باشد.

علائم ترک نیکوتین

علائم ترک شامل ولع شدید، بیقراری، اضطراب، کاهش تمرکز، افزایش اشتها، افزایش وزن، تحریک پذیری، بی قراری و بی خوابی می باشد.

 

درمان وابستگی به نیکوتین:

  • دارو درمانی مورد تأیید FDA :
  • Varenicline (Chantix): عملکردی شبیه به نیکوتین دارد و علائم ترک را کاهش می دهد.
  • بوپروپیونBupropion (Zyban) : به کاهش علائم ولع و ترک کمک می کند. ضد افسردگی است و بازگردانده دوپامین و نوراپی نفرین می باشد.
  • درمان جایگزینی نیکوتین :NRTدر دسترس، به صورت آدامس، قرص، اسپری بینی و استنشاقی است.
  • پشتیبانی رفتاری / مشاوره باید بخشی از هر درمان باشد.
  • عود پس از ترک رایج است.

 

برای دریافت مشاوره در تشخیص اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر و نیکوتین و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید .

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید .