عوارض مصرف ترازودون Trazodone

ترازودون از قبیل دارو های آنتاگونیست ها و آگونیست های گیرنده سروتونین Serotonin Receptor Antagonists and Agonists(SRAAs) می باشد. این دارو می تواند به بهبود خلق و خوی، سطح اشتها و انرژی، کاهش اضطراب و بی خوابی و برخی دیگر از عوارض افسردگی کمک شایانی کند. ترازودون به بازگرداندن تعادل سروتونین در مغز کمک می کند. بهبود بیماری معمولاا بین 2 تا 4 هفته بعد از شروع مصرف ترازودون نمایان می شود.

این دارو عوارض جانبی SSRI ندارد و روی حرکت سریع چشم (REM) تأثیر نمی گذارد.

موارد تجویز ترازودون Trazodone

معمولا روانپزشک با توجه به عود بیماری و همچنین شرایط بیمار این دارو را در موارد زیر تجویز می کند:

افسردگی اساسی
افسردگی عمده همراه با بی خابی و اضطراب
به عنوان آرام بخش
موارد احتیاط در مصرف ترازودون Trazodone

به دلیل فشار خون بالا در دوزهای بالاتر ، ترازودون اغلب به عنوان یک داروی ضد افسردگی استفاده نمی شود. معمولاً هنگام شروع SSRI برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد (تا زمانی که بی خوابی با رفع افسردگی بهبود یابد).

در صورت وجود موارد زیر در خود یا خانواده روانپزشک خود را مطلع سازید.

سابقه شخصی یا خانوادگی در ابتلا به اختلال دو قطبی
سابقه شخصی و خانوادگی در اقدام به خودکشی
بیماری های قلبی، کبدی، ریوی
مشکلات مربوط به فشار خون
سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلا به گلوکوم
مصرف ترازودون Trazodone در افراد مسن

سالمندان می توانند نسبت به مصرف ترازودون Trazodone حساسیت بیشتری داشته باشند. سردرگمی، سرگیجه، خواب آلودگی و و طولانی شدن QT عوارضی است که بیشتر در سالمندان دیده شده است.

مصرف ترازودون Trazodoneدر دوران بارداری و شیردهی

عوارض ناخواسته ای که مصرف این دارو به جنین می گذارد، ناشناخته است به همین دلیل مصرف آن در این دوران باید با احتیاط بیشتری باشد. در صورت مصرف دارو و بارداری قطع آن بدون نظر روانپزشک می تواند خطرناک باشد.

از آنجا که این دارو در شیر مادر ترشح می شود مصرف آن در دوران شیردهی بر اساس تشخیص روانپزشک خواهد بود.

مصرف ترازودون Trazodoneدر کودکان

کودکان و سالمندان نسبت به گروه های دیگر سنی حساس تر هستند. عوارض و تاثیرات دارو ها نیز در این گروه ها بیشتر حس می شود. مصرف ترازودون Trazodoneدر کودکان کنترل شده و با تشخیص روانپزشک باید انجام شود.

عوارض و اثرات جانبی مصرف ترازودون Trazodone

هر دارو به موازات تاثیرات مثبت بر بیماری عوارض ناخواسته ای نیز دارد که معمولا بعد از یک هفته از شروع مصرف بر طرف می گردد. عوارض جانبی شایع مصرف ترازودون Trazodoneبه تهوع ، سرگیجه ، فشار خون بالا و افت فشار خون وضعیتی ، ورم مفاصل قلبی ، آرام بخش و پریاپیسم (بخصوص با تازودون) می توان اشاره نمود. در صورت تشدید یا تدام این موارد روانپزشک خود را مطلع نمایید. از قطع ناگهانی دارو بپرهیزید زیرا تاثیران منفی بیشتری خواهد داشت.

در صورتی که با مصرف ترازودون علائم زیر را مشاهده نمودید ( تداوم و تشدید آنها) هر چه سریع به پزشک مراجعه نمایید.

لرزش (ترمور)، کابوس، زنگ در گوش، مشکلات ادرار، خون در ادرار، نشانه‌های عفونت (به عنوان مثال، تب، گلو درد مداوم)، تنگی نفس، درد معده / شکم،درد قفسه سینه / فک / بازوی چپ، غش، ضربان قلب سریع / نامنظم، تشنج، درد چشم / تورم / قرمزی، گشادتر شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ)

تداخلات دارو مصرف ترازودون Trazodone

این دارو نمی تواند سندروم سروتونین را به همراه داشته باشد، مگر آنکه همراه با دارو های دیگر مصرف شود. دارو هایی که منع مصرف همزمان با ترازودون را دارند عبارتند از:

دیگوکسین
مهار کننده‌های MAO
MDMA یا اکستازی
مخمر سنت جان
داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله SSRI ها مانند فلوکستین/ پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین / ونلافاکسین)
بهتر است قبل از مصرف ترازودون تمام دارو های مصرفی را به اطلاع روانپزشک معالج برسانید.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف ترازودون Trazodone و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.