عوارض مصرف کلومی پرامین Clomipramine

کلومی پرامین Clomipramine از دسته دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای TRICYCLIC ANTIDEPRESSANTS می باشد. Clomipramine بیشتر سروتونین اختصاصی است ، بنابراین در درمان OCD مفید می باشد.از این دارو همچنین برای درمان ترس، فوبیا و وسواس نیز استفاده می شود. این دارو با افزایش سطح سروتونین علائم افسردگی را بر طرف می کند.

موارد تجویز کلومی پرامین Clomipramine

درمان ترس و فوبیا
درمان وسواس
کنترل عضلات در بیماری خواب -نارکولپسی
درمان OCD

موارد احتیاط در مصرف کلومی پرامین Clomipramine

در صورت بارداری و یا شیردهی به روانپزشک خود اطلاع دهید. این دارو در شیر مادر ترشح می شود و می تواند عوارضی بر نوزاد داشته باشد. همچنین در زمان بارداری انتقال آن از بند ناف به جنین وجود دارد. در هر دو صورت اطلاع روانپزشک الزامی می باشد.

در صورت سابقه ابتلا به این بیماری ها روانپزشک خود را مطلع سازید: تیروئید پر کار، مشکلات کبدی، صرع، دیابت، یبوست های مزمن، مشكل در دفع ادرار، بيماري هاي قلبی عروقی، چشمی و سایر بیماری ها

از آنجایی که این دارو سبب افزایش سروتونین در مغز می شود باید در مصرف همزمان با دارو های دیگر دقت نمود. افزایش سروتونین می تواند بروز سندروم سروتونین که عوارض خطرناکی در پی دارد را سبب شود. لذا قبل از شروع مصرف دارو تمامی دارو های مصرفی را به اطلاع روانپزشک خود برسانید.

این دارو مانند دیگر دارو های ضد افسردگی بر سیستم عصبی مغز تاثیر دارد لذا مصرف خودسرانه آن می تواند تبعات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. مصرف دارو زیر نظر روانپزشک باید باشد. افزایش یا کاهش دوز یا قطع مصرف دارو نیز عوارض دیگری(سردرد، تهوع، ضعف، حملات ترس و بی حالی) به همراه دارد. دارو به همان اندازه تجویز شده و در همان مدت زمان گفته شده باید مصرف گردد.

مصرف دارو باید طبق برنامه روانپزشک باشد. در هفت های ابتدایی شاید علائم بهبودی مشاهده نگردد اما با مصرف مداوم احساس بهبودی در بیمار مشاهده می شود.

مصرف الکل در طول مدت مصرف دارو عوارض و اثرات جانبی دارو را افزایش می دهد و می تواند سبب مسمومیت فرد شود.

بروز افکار ناراحت کننده در ابتدای مصرف دارو طبیعی می باشد که بعد از چند روز از شروع مصرف از بین می رود. اما در صورت تداوم و تشدید روانپزشک خود را مطلع سازید.

حساسیت پوست در طول مصرف دارو نسبت به گذشته بیشتر می شود، لذا در طول مصرف دارو معرض تابش مستقیم خورشید قرار نگیرید و از ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.

مصرف این دارو می تواند قند خون را افزایش دهد. در صورت ابتلا به دیابت یا سابقه ابتلا به ان روانپزشک خود را مطلع نمایید و در طول مصرف دارو به صورت مکرر قند خون خود را بررسی کنید.

عوارض و اثرات جانبی مصرف کلومی پرامین Clomipramine

مصرف هر دارو در کنار بهبودی بیمار می تواند باعث بروز عوارض ناخواسته ای شود که معمولا بعد از مدتی از شروع مصرف دارو از بین می رود. در رابطه با این دارو نیز مشاهده عوارض جانبی زیر طبیعی می باشد.

خشکی دهان
یبوست و سوهاضمه، اسهال یا تهوع
خواب آلودگی، خستگی
سردرد و سرگیجه
مشکلات بینایی مانند تاری دید
این عوارض ممکن است در تمامی بیماران دیده نشود. اما در صورت مشاهده عود و تداوم اثرات جانبی روانپزشک خود را مطلع نمایید. عوارض زیر نیز از اثرات جانبی کمتر شایع هستند که در صورت مشاهده آنها به صورت شدید و طولانی باید روانپزشک خود را مطلع کنید.

اضطراب و پریشانی
اختلال در خواب
مشکل در دفع ادرار
احساس گزگز انگشتان
تغییر غیر عادی در اشتها یا وزن
تغییر طعم ها در دهان
زنگ زدن گوش
بروز لکه های قرمز پوستی خارش دار
ریزش مو
تعریق شدید
ضربان قلب نامنظم

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف کلومی پرامین Clomipramine و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.