عوارض مصرف فنلزین Phenelzine

یکی دیگر از دارو های ضد افسردگی فنلزین Phenelzine می باشد. این دارو در دسته دارو های MAOI یا مهار کنندگان MONOAMINE OXIDASE قرار دارد. MAOI از غیرفعال کردن آمینهای بیوژنیک مانند نوراپی نفرین ، سروتونین ، دوپامین و تیرامین (جلوگیری از غیرفعال شدن تیروزین به نوراپی نفرین) جلوگیری می کند.

MAOI ها به عنوان عوامل خط اول به دلیل ایمنی و تحمل عوامل جدیدتر، به ویژه SSRI ها / SNRI ها استفاده نمی شوند. با این حال، MAOI ها برای انواع خاصی از افسردگی و در اختلالات اضطرابی مقاوم به درمان استفاده می شوند. با مهار برگشت ناپذیر آنزیم های MAO-A and -B, MAOIs تعداد انتقال دهنده های عصبی موجود در سیناپس ها افزایش می یاد.

MAO-A ترجیحاً سروتونین و نوراپی نفرین را غیرفعال می کند ، و MAO-B ترجیحاً فن اتیل آمین را غیرفعال می کند. هر دو نوع بر دوپامین و تیرامین نیز عمل می کنند.

موارد احتیاط در مصرف فنلزین Phenelzine

در ارتباط با مصرف این دارو در زمان بارداری یا شیردهی مطالعاتی انجام نگرفته است. لذا در صورت بارداری یا شیردهی قبل از مصرف دارو روانپزشک خود را مطلع کنید.

عوارض استفاده از فنلزین Phenelzine در سالمندان و کودکان به دلیل سن و حساسیت کمی بیشتر می باشد. با این حال در این باره نیز مطالعاتی انجام نگرفته است. به همین دلیل مصرف این قرص در این سنین باید زیر نظر روانپزشک باشد.

در صورت ابتلا به بیماری های زیر یا سابقه ابتلا به آنها روانپزشک خود را مطلع سازید. مصرف برخی دارو های روانپزشکی در بیماران دارای مشکلات جسمی می تواند علائم بیماری آنها را تشدید نماید به همین دلیل قبل از مصرف باید بیماری های خاص خود را به اطلاع روانپزشک برسانید.

دیابت
بیماری های کلیوی و کبدی
نارسایی های قلبی
مشکل فشار خون پایین
اختلال دو قطبی
اسکیزوفرنی
در صورت مصرف همزمان این دارو با دیگر دارو های روانپزشکی ممکن است اختلالات و مشکلاتی به وجود بیاید. سندرم سروتونین زمانی اتفاق می افتد که SSRI ها و MAOI ها با هم جمع می شوند یا سایر داروها باعث افزایش سطح سروتونین شوند. در صورت مصرف همزمان دارو با دیگر دارو های ضد افسردگی ممکن است مشکلات زیر به وجود بیاید:

در ابتدا با بی حالی ، بی قراری ، سردرگمی ، گرگرفتگی ، تعریق غیر طبیعی، لرزش و تکان های میوکلونیک مشخص می شود.
ممکن است به ضربان غیر طبیعی قلب، فشار خون بالا، ربومولیولیز ، نارسایی کلیه ، تشنج ، اغما و مرگ منجر شود.
به همین دلیل حداقل 2 هفته قبل از انتقال از SSRI به MAOI و حداقل 5-6 هفته با فلوکستین صبر شود.

همچنین امکان بحران فشار خون بالا در هنگام مصرف MAOI با غذاهای غنی از تیرامین یا سمپاتومیمتیک وجود دارد.

غذاهای دارای تیرامین (شراب قرمز ، پنیر ، جگر مرغ ، حبوبات فوا ، گوشت فراوری شده) باعث ایجاد کاتکول آمین های ذخیره شده می شوند.

علاوه بر اینکه فشار خون به طور قابل توجهی بالا می رود ، این بیماری با سردرد ، تعریق ، حالت تهوع و استفراغ ، ترس از نور ، بی ثباتی خودمختار ، درد قفسه سینه ، ضربان نامنظم قلب و مرگ نیز مشخص می شود.

اثرات و عوارض جانبی مصرف فنلزین Phenelzine

مصرف دارو های ضد افسردگی می تواند عوارض ناخواسته ای را در پی داشته باشد. این عوارض ممکن است در همه مصرف کننده ها دیده نشود. همچنین این عوارض بعد از یک هفته از شروع مصرف دارو از بین خواهند رفت. در صورت تشدید یا تداوم علائم روانپزشک خود را مطلع نمایید.

افت فشار خون بالا (شایع ترین)
خواب آلودگی
افزایش وزن
اختلال عملکرد جنسی
خشکی دهان
اختلال خواب
بیماران مبتلا به کمبود پیریدوکسین می توانند دچار بی حسی یا پاراستزی شوند ، بنابراین باید مکمل B6 نیز مصرف شود.

از عوارض نادر به سمیت کبد ، تشنج و ورم می توان اشاره نمود. به همین دلیل بهتر است مصرف این دارو از دوز کم و در فواصل زمانی زیاد آغاز شود.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف فنلزین Phenelzine و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.