عوارض مصرف کلرپرومازین Chlorpromazine

این دارو جزء داروهای داروهای ضد روان پریشی معمولی (نسل اول) typical (first-generation) antipsychotics تمام داروهای ضد روان پریشی معمولی اثر مشابهی دارند ، اما در قدرت متفاوت هستند. کلرپرومازین جز دارو های ضد جنون کم قدرت می باشد.

در اختلالات شدید روانی (سایکوز) مانند اسکیزوفرنی، جنون یا حملات حاد مانیا و به عنوان آرامبخش، رفع سکسکه مقاوم، بی اشتهایی عصبی، میگرن، فشار خون حاملگی، درمان وابستگی به مخدرها و در نوزادان دیستونی گردنی بکار می رود.

در درمان اختلالات پسیکوز ، تهوع و استفراغ در کودکان 6 ماه تا 12 سال معمولا این دارو تجویز می شود.

موارد مهم در مصرف کلرپرومازین Chlorpromazine

میل پایین برای گیرنده های دوپامین و در نتیجه دوز بالاتر مورد نیاز است. به یاد داشته باشید ، قدرت به عملکرد روی گیرنده های دوپامین اطلاق می شود ، نه میزان کارآیی.
عوارض جانبی ضدآدررژیک ، آنتی کولینرژیک و آنتی هیستامین در مقایسه با داروهای ضد روان پریشی معمولی بیشتر است.
بروز كمتر EPS و (احتمالاً) سندرم بدخيم نورولپتيك.
مرگ و میر بیشتر در مصرف بیش از حد به دلیل طولانی شدن QTc و پتانسیل انسداد قلبی و افزایش ضربان بطنی. مرگ و میر بیشتر در مصرف بیش از حد به دلیل طولانی شدن QTc و پتانسیل انسداد قلبی و افزایش ضربان بطنی. منع مصرف همزمان با سایر داروهـای طولانی‌کننده فـاصله QT شـامل آنـتی ‌آریتمی‌ها بـه خصوص آمیودارون‌، دیزوپیرامید، پروکایین آمید و کینیدین‌؛ ضد افسردگـی‌های سه حلقه‌ای‌، آنتی‌هیستامین هایی نظیر ترفنادین‌
ریسک نادر برای آگرانولوسیتوز
سلامت این دارو در کودکان زیر 6 ماه بررسی نشده است.
در بیماران با سابقه تشنج، تضعیف مغز استخوان، یا بیماری شدید کبدی باید با دقت و نظارت بیشتری تجویز شود.
دارو به صورت تزریقی می تواند باعث افت فشار شود.
مصرف این دارو در بارداری و شیردهی باید با نظر پزشک باشد.
ترک ناگهانی دارو یا تغییر دوز مصرف عوارض مختلفی را در پی دارد و باید با تشخیص روانپزشک باشد.
افت فشار خون لحظه ای به علت بلاک گیرنده آلفا اتفاق می افتد و در افراد مسن در این مورد بیشتر اتفاق می افتد. به همین دلیل در سالمندان مصرف این دارو باید کنترل شده باشد.
رخوت ناشی از این دارو در بیمارانی که سایکوتیک نیستند به علت ایجاد derealization depersonalization و dysphoria بسیار ناخوشایند است.
امکان آریتمی های شدید وخطرناک حتی با دوزهای درمانی این قبیل دارو ها وجود دارد.
دیسکینزی دیررس: میزان شروع آن در افراد سالمند 40% است. ایجاد این سندرم با ماهیت برگشت ناپذیر به مدت مصرف دارو و دوز تجمعی آن بستگی دارد و اگر در ابتدا تشخیص داده شود قابل برگشت است. واکنشهای اکستراپیرامیدال در افراد سالمند با شیوع بیشتری می باشد و در سن بالای 60 سال شیوع آن به بیش از 50% رسیده است. امکان رخ داد پارکینسونیسم دارویی وجود دارد و آکاتیژیا شایعترین علامت اکستراپیرامیدال در افراد مسن است. گیجی، اختلال حافظه، رفتارهای سایکوتیک و آژیتاسیون عموماً نتیجه اثرات آنتی کولینرژیک این دارو می باشد.

عوارض مصرف کلرپرومازین Chlorpromazine

معمولاً باعث افت فشار خون می شود
می تواند باعث تغییر رنگ پوست به رنگ خاکستری آبی شود
می تواند باعث حساسیت به نور شود، تاری دید، تغییرات چشمی، احتقان بینی
نشانه های اکستراپیرامیدال، دیسکینزی دیررس، رخوت، سودوپارکینسونیسم، خواب آلودگی
سندرم بدخیم نورولپتیک، تشنج.
تغییرات الکتروکاردیوگرافی (EKG)
ضربان نامنظم و غیر طبیعی قلب
خشکی دهان ، یبوست، تهوع.
زردی کبد
احتباس ادرار
مهار انزال
بی نظم ی قاعدگی
قطع ناگهانی مصرف دارو بعد از درمان طولانی با کلرپرومازین ممکن است موجب بروز گاستریت، تهوع، استفراغ، سرگیجه، و ترمور می گردد.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف کلرپرومازین Chlorpromazine و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.