اختلال تیک در کودکان

حتما شما هم تا به حال با کودکانی مواجه شده اید که مدام پلک می زنند یا شانه بالا می اندازند یا این که صداهای نامتعارفی از خودشان در می آورند . بسیاری از والدین یا حتی معلمان در برخورد با این کودکان به آن ها تذکر می دهند، ولی باید دانست که این کار باعث تشدید علائم در کودک می شود . با ما در این مقاله همراه باشید تا با اختلال تیک آشنا شوید .

اختلال تیک چیست ؟

روانپزشک دکتر فرامرز ذاکری در خصوص کودکان مبتلا به اختلال تیک، اظهار می کند که اختلال تیک مشکلی است که در آن بخشی از بدن، حرکات تکراری، سریع، ناگهانی و تا حدودی غیر قابل کنترل دارد . این اختلال ممکن است که در هر نقطه ای از بدن صورت گیرد . ممکن است که در صورت، شانه و دست ها دیده شود و یا حتی پلک زدن های مکرر می تواند نشان دهنده این اختلال باشد . تحقیقات نشان می دهد که 13 درصد پسران و 11 درصد دختران به این اختلال دچار می شوند . کودکان در سنین 7 تا 11 سالگی بیش ترین میزان تیک را از خود نشان می دهند .

علل ایجاد تیک در کودکان

علت تیک می تواند مربوط به سیستم های مغزی باشد که جنبه های ارثی در آن مهم است و می تواند به دلایل روانشناختی رخ دهد . در همه انواع تیک، استرس و اضطراب می تواند سبب تشدید علائم شود .

انواع تیک عصبی در کودکان

تیک معمولا به دو صورت وجود دارد :

تیک ساده یا گذرا : کودک یک حرکت ساده، مثلا به هم زدن پلک ها را انجام می دهد . این نوع تیک در سن هفت سالگی بیش تر دیده می شود . همچنین این نوع تیک قبل از سن 4 سالگی و در دوران بلوغ دیده نمی شود . دلیل به وجود آمدن این تیک در کودک، تشویش و هیجان و فشاری است که به کودک وارد آمده است . اگر والدین به حرکات تیک اهمیت دهند و اظهار نگرانی کنند،  در این صورت حرکات تیک به صورت شدیدتر بروز می کند . به عنوان مثال اگر حرکات تیک مانع فعالیت درسی کودک شود و مشکلی به وجود آورد، در این صورت نیاز است که به روانپزشک مراجعه نماید تا دارویی برای کنترل این حرکات تجویز کند .

تیک مزمن : گاهی اوقات ممکن است که یک کودکی در یک زمان بیش از یک حرکت تیک را انجام دهد . مثلا یک تیک حرکتی و یک تیک صدایی با هم در یک کودک وجود داشته باشد . باید گفت که این بیماری در کودکان دیر تشخیص داده می شود زیرا علائم اولیه آن بسیار خفیف است و والدین ممکن است که این حرکات را به عنوان عصبانیت و یا لجاجت در کودکان تصور نمایند . اغلب این بیماری به صورت مزمن در می آید و تا آخر عمر همراه کودک است .

درمان اختلال تیک

 درمان تیک ساده یا گذرا : در خصوص تیک گذرا و خفیف، در صورتی که اختلالی در عملکرد فرد ایجاد نکند، نیازی به درمان نیست . فقط به پدر و مادرها توصیه می شود که از توجه زیاد، تذکر دادن به کودک و تحقیر و سرزنش او جدا خودداری نمایند .

درمان تیک مزمن : در این نوع تیک به سبب مشکلاتی که برای کودک به وجود می آید، بررسی مغز و اعصاب کودک لازم است و بعد از رد علل مغزی، درمان روانپزشکی برای او انجام می شود . درمان این نوع تیک به صورت دارویی و روان درمانی انجام می شود . در درمان دارویی، روانپزشک از داروهای ضد اضطراب و آنتی سایکوتیک استفاده می کند . روان درمانی نیز شامل رفتار درمانی، آموزش ریلکسیشن و آموزش به خانواده ها می باشد .

سخن پایانی

اگر نگران تیک های عصبی فرزندانتان هستید و یا نیاز به توصیه ها و راهنمایی هایی تخصصی در این زمینه دارید، می توانید با یک متخصص اعصاب و روان مشورت نمایید . برای طرح پرسش های خود در زمینه تیک های عصبی و علت های عصبی و روانی آن می توانید به روانپزشک کودک دکتر فرامرز ذاکری مراجعه نمایید و یا جهت رزرو نوبت می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

02122260067 – 02122260069