سندروم پای بی قرار و درمان آن

سندروم پای بی قرار چیست ؟

بارزترین علامت سندروم پای بی قرار نوعی اضطرار و فشار شدید برای حرکت دادن پاهاست . گاهی اوقات این نیروی محرکه به اندازه ای قوی است که تحمل آن برای فرد بسیار سخت است . سندروم پای بی قرار اختلالی محسوب می شود که به گزارش موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS) بیش از 5 میلیون بزرگسال را در آمریکا مبتلا ساخته است .

سندروم پای بی قرار در کمین چه کسانی است ؟

متخصص اعصاب و روان دکتر فرامرز ذاکری اظهار می کند : افراد در هر سنی حتی سنین کودکی به این سندروم دچار می شوند، اما اغلب سندروم پای بی قرار در بزرگسالان رخ می دهد . شیوع این عارضه در زنان بیش تر است، زنان باردار در سه ماهه آخر بارداری هم می توانند به این عارضه مبتلا شوند .

علل سندروم پای بی قرار

هنوز هیچ عاملی برای رخداد این بیماری ثبت نشده است . در نتیجه این اختلال نامشخص می باشد اما عواملی در تحریک آن نقش موثری دارند که عبارتند از :

  • عامل ژنتیک و وراثت
  • افزایش سن و سالمندی
  • استرس و هیجان ناگهانی مداوم
  • کم خونی و پایین بودن سطح آهن خون
  • دارا بودن برخی از بیماری ها از جمله دیابت، نارسایی کلیوی و بیماری های سیستم عصبی
  • مصرف بیش از اندازه کافئین
  • مصرف برخی از داروها

علائم و نشانه های سندروم پای بی قرار

بارزترین علامت سندروم پای بی قرار نوعی اضطرار و فشار شدید برای حرکت دادن پاهاست . گاهی اوقات این نیروی محرکه به اندازه ای قوی است که فرد نمی تواند در برابر تغییرات تحمیل شده مقاومت نماید . از جمله دیگر علائم اختلال یاد شده می توان به حالاتی نظیر احساس حرکت حشره روی پوست، مور مور، گزگز، سوزش و یا درد و کشش اشاره نمود . البته باید توجه داشت که چنین احساسات ناخوشایند فقط محدود به یک اندام نیست و از مچ پا گرفته تا ران و حتی در قسمت هایی مانند دست ها و شکم نیز، امکان دارد تجربه شود .

این سندروم می تواند به صورت حرکات متناوب و بی اختیار اندام ها حین خواب خود را بروز دهد که باعث می شود کیفیت مطلوب خواب شبانه کاهش یابد و افراد طی روز دچار خواب آلودگی شوند . به این وضعیت در واقع اختلال دوره ای حرکت اندام می گویند که به پرش پاهای بیمار در فواصل هر 20 الی 40 ثانیه منجر می شود .

تشخیص سندروم پای بی قرار

متخصصان بر این باورند که روش خاصی برای تشخیص سندروم پای بی قرار وجود ندارد، اما پزشکان اغلب با گرفتن شرح حال دقیق بیمار و گوش دادن به نشانه هایی که فرد بیان می کند، این سندروم را تشخیص می دهند .

درمان سندروم پای بی قرار

درمان این بیماری بر اساس بررسی سابقه، پرونده پزشکی و شرح حال خود بیمار صورت می گیرد . فرد برای درمان بهتر است به روانپزشک خوب مراجعه نماید تا بهترین روش معالجه را دریافت کند .

اگر بیمار با مصرف داروها و قرص های روانپزشکی درمان نگردد، پزشک از روش آر تی ام اس (rTMS) برای تحریک عصب های مغزی و غیر فعال نمودن برخی از عصب هایی که بر سیستم پا موثر هستند، اقدام می نماید .

نتیجه گیری

اگر به دنبال بهترین روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در تهران هستید، با شماره های 8 – 02122260067 تماس حاصل فرمایید