عوارض مصرف الکل

الکل (EtOH)

الکل فعال کننده گیرنده های گاما آمینوبوتییریک اسید GABA ، دوپامین و سرتونین در سیستم عصبی مرکزی CNS است و فعالیت گیرنده گلوتامات و کانال های کلسیم با ولتاژ را مهار می کند . گیرنده های گاما مهاری هستند و گیرنده های گلوتامات تحریکی هستند . بنابراین، الکل یک ماده افسردگی قوی CNS است . میزان جذب الکل و همچنین از بین رفتن اثر آن از بدن افراد، به عوامل مختلفی بستگی دارد :

سن، جنسیت، وزن بدن، نوع الکل، مدت زمان و میزان مصرف، میزان سیری یا گشنگی هنگام استفاده از الکل و سلامت کبد از این قبیل عوامل هستند .

سوء مصرف الکل

مصرف مشروبات الکلی که به سوء مصرف الکل یا الکلیسم معروف است، به شرایطی گفته می شود که شما با وجود تاثیرات منفی الکل روی جسم و زندگیتان، باز هم نیاز جسمی دارید که الکل مصرف کنید . استفاده الکل شامل نوشیدن بیش از حد الکل است که سلامتی یا ایمنی شما را در معرض خطر قرار می دهد . اگر الگوی مصرف مشروبات الکلی منجر به ناراحتی و اختلال در زندگی روزمره شما شود، به احتمال زیاد شما دچار سوء مصرف الکل هستید که می تواند از اختلال ضعیف تا شدید باشد .

علائم و نشانه های سوء مصرف الکل

علائم و نشانه های سوء مصرف الکل به صورت زیر است :

  • عدم توانایی کاهش مصرف الکل
  • تلاش های ناموفق برای کاهش مصرف الکل
  • احساس ولع شدید یا اضطراب هنگام نوشیدن الکل
  • عدم مسئولیت پذیری در محل کار، مدرسه یا خانه
  • افزایش یا کاهش فعالیت های اجتماعی، شغلی و تفریحی
  • استفاده از الکل در مواقع خطرناک مانند رانندگی
  • بروز علائم ترک هنگام قطع مصرف ( مانند حالت تهوع، تعریق و لرزش )
  • نوشیدن الکل با وجود مشکلات جسمی و اجتماعی ناشی از الکل

تشخیص سوء مصرف الکل

اگر پزشک تشخیص دهد که شما مشکلی در رابطه با مصرف الکل دارید، ممکن است شما را به یک روانپزشک ارجاع دهد . برای ارزیابی مشکل شما با الکل، پزشکتان احتمالا چندین سوال راجع به عادات آشامیدنی از شما می پرسد . همچنین ممکن است پزشکتان بخواهد با اعضای خانواده یا دوستان شما صحبت کند .

درمان سوء مصرف الکل

درمان ممکن است با یک برنامه سم زدایی آغاز شود که تحت نظر پزشکتان انجام می شود و عموما دو تا هفت روز طول می کشد . برای پیشگیری از علائم ترک ممکن است شما نیاز به داروهای آرام بخش داشته باشید . سم زدایی معمولا در یک مرکز درمانی یا بیمارستان انجام می شود .

اگر شما ساکن تهران هستید، می توانید جهت بررسی ها و شناخت بیش تر درباره بهترین روانپزشک در تهران و ویژگی های نشان دهنده یک روانشناس خوب در تهران همین جا کلیک نمایید .