افسردگی چه تاثیری بر میل جنسی می گذارد ؟

برای درک ارتباط بین افسردگی و میل جنسی، مغز را به عنوان یک عضو بسیار حساس رابطه جنسی در نظر بگیرید . میل جنسی از مغز شروع می شود و به کار خود تا رسیدن به اندام های پایین تر ادامه می دهد . این پدیده به علت حضور مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی اتفاق می افتد . این مواد شیمیایی ارتباط میان سلول های مغزی را افزایش می دهند و جریان خون بیش تری در اندام های جنسی به راه می افتد . مشکل این جاست که در دوران افسردگی و یا هر اختلال موودی دیگر، مدارهای مغزی که با استفاده از این مواد شیمیایی ارتباط برقرار می کنند، به درستی کار نمی کنند .

بسیاری از زنان و مردان مبتلا به افسردگی همواره می گویند که میل جنسی آن ها کاهش یافته و یا این که اصلا میل جنسی ندارند . بنابراین افسردگی و میل جنسی یک رابطه دو طرفه با هم دارند و هر کدام بر دیگری می تواند اثر مستقیمی بگذارد .

داروهای ضد افسردگی میل جنسی را کاهش می دهند .

همان اندازه که ضد افسردگی ها باعث بهبود خلق و خوی افراد می شوند، برخی از آن ها – مانند مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) – دارای عوارض جانبی نامطلوب خواهند بود که این عوارض منجر به بروز مشکلات جنسی می شوند . داروهای ضد افسردگی با تغییر عملکرد مواد شیمیایی مغز به بهبود خلق و خو کمک می نمایند، اما همان مواد شیمیایی در عملکردهای جنسی نیز نقش دارند . داروهای ضد افسردگی بر روی مسیرهای عصبی تاثیر می گذارند که تنظیم کننده پاسخ جنسی هستند و باعث اختلال در عملکرد جنسی می شوند .

روانپزشک دکتر فرامرز ذاکری اظهار می کند که عوارض جنسی مربوط به داروهای ضد افسردگی گاهی با افزایش میزان مصرف دارو افزایش می یابند . ضد افسردگی هایی که بر روی سروتونین تاثیر می گذارند نیز اغلب برای درمان انزال زودرس در مردان استفاده می شوند .

سخن پایانی

اگر دچار افسردگی هستید و متوجه کاهش میل جنسی یا اختلال در عملکردهای جنسی خود شده اید، بهتر است به یک روانپزشک خوب مراجعه نمایید و مشکل خود را برطرف کنید .

جهت برقراری ارتباط با بهترین روانپزشک در تهران با شماره های 02122260068 – 02122260067 تماس حاصل فرمایید .