درمان شب ادراری کودکان با نوروفیدبک

شب ادراری چیست ؟

شب ادراری اختلالی است که اغلب به صورت ارثی در خانواده ها مشاهده می شود . فرزندان والدینی که خود در دوران کودکی دچار شب ادراری بوده اند به احتمال بسیار زیاد این اختلال را تجربه خواهند کرد . کودکان به مرور و با افزایش سن، قدرت کنترل ادرار و مثانه خود را به دست می آورند و این موضوع در سنین مختلف رخ می دهد . معمولا بین پنج تا هفت میلیون کودک در دنیا برخی از شب ها رختخواب خود را خیس می کنند . تحقیقات نشان می دهد که پسران دو برابر دختران دچار شب ادراری می شوند . پس از پنج سالگی حدود 15 درصد از کودکان همچنان شب ادراری دارند و تا ده سالگی، 95 درصد آن ها بهبود یافته و شب ادراری در آن ها از بین می رود .

انواع شب ادراری کودکان

  • شب ادراری اولیه : کودک هرگز کنترلی روی مثانه خود نداشته و همواره رختخواب خود را خیس می کند .
  • شب ادراری ثانویه : کودک برای مدت کوتاهی ( حدود 6 ماه ) روی مثانه خود کنترل دارد و بعد از آن کنترل خود را از دست داده و رختخواب خود را خیس می کند .

دلایل و عوامل شب ادراری در کودکان

با وجود این که علت بروز شب ادراری به طور کامل مشخص نیست، اما به دلیل مشکلات تکاملی در یکی از سه اندام زیر معمولا رخ می دهد :

  • مثانه : فضای کم مثانه در هنگام شب
  • کلیه : تولید ادرار بیش تر در شب
  • مغز : بیدار نشدن در شب

در نوزادان و کودکان زیر یک سال ارتباط بین مغز و مثانه به صورت کامل شکل نگرفته است . هر زمانی که مثانه احساس پر بودن داشته باشد، خود را خالی می کند . هر چه کودک بزرگ تر می شود این ارتباط بیش تر شکل می گیرد و این موضوع به کودک کمک می کند تا خود زمان تخلیه مثانه خود را مشخص کند .

درمان شب ادراری کودکان با نوروفیدبک

در کودکانی که از مشکل شب ادراری رنج می برند، در صورت عدم مشکل کلینیکی و وجود علائم اضطراب در نقشه مغزی کودک، با نوروفیدبک می توان این مشکل را به طور کامل رفع نمود .

هر کاری که توسط شما انجام می شود، توسط مغز شما تعیین و کنترل می گردد . حتی افرادی که عملکرد طبیعی مغزی دارند باز مشکلاتی در احساسات و عملکرد خود دارند که روی زندگی روزمره آن ها تاثیر می گذارد .

نوروفیدبک به شما کمک می کند که روی عملکرد مغزی خود تسلط داشته باشید و عملکرد آن را کنترل و بهبود دهید . با استفاده از نوروفیدبک می توانید به مغز خود یاد دهید  که عملکرد خود را کنترل نماید .

با توجه به آن که نوروفیدبک یک فرآیند یادگیری است، لذا نباید در چند جلسه اول منتظر تغییرات شدید شد . به طور معمول اولین تغییرات از جلسه دهم تا پانزدهم خود را نشان می دهند . در صورتی که این تغییرات مشاهده نگردند معمولا روند درمان اصلاح و در موارد مقاوم استفاده از نوروفیدبک قطع می شود .

برای دریافت مشاوره در رابطه با درمان نوروفیدبک می توانید به روانپزشک و متخصص اعصاب و روان دکتر فرامرز ذاکری مراجعه نمایید .