آشنایی با انواع اختلالات روانی

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند؛ هر یک از آنها نشانه ها و راه هایی برای درمان نیز دارند. 12 نوع اختلال روانی بطور دقیق در جوامع شناخته می شوند که از لحاظ علمی آنها را بررسی خواهیم کرد. هر یک از دسته های اختلال روانی به زیر دسته های مرتبط خود تقسیم می شوند که شناخت هریک از آنها باعث افزایش آگاهی شما نسبت به انواع اختلال و نحوه برخورد با آنها می شود. پس تا انتهای این مقاله از مقالات دکتر ذاکری همراه ما باشید تا با تمام اختلالات آشنا شوید.

چرا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم است؟

بررسی اختلالات روانی می تواند به حدی مهم باشد که افراد درگیر این نوع بیماری ها، به آگاهی شما نسبت به این اختلالات احتیاج وافر دارند. البته این آگاهی باید با منظور کمک رسانی به ایشان ایجاد شود؛ پس باید بررسی این اختلالات را با در نظر داشتن علائم آن در بیمار انجام دهید. دلایل زیر باعث شده اند تا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم باشد:

  •  فرد دچار اختلال، نیاز به کمک شما دارد.
  •  شاید افراد اطراف فرد دچار اختلال، بدون آگاهی نتوانند وی را درک کنند.
  •  درمان برای اینگونه افراد، با شناخت انواع اختلالات توسط خود فرد و اطرافیان بسیار سریعتر خواهد بود.
  •  راهی برای رهایی از بین تمام این اختلالات در گرو دانش و آگاهی بیشتر است.
  •  همه افراد نیاز به مراقبت دارند؛ با آگاهی بیشتر درباره اختلالات مختلف، می توانید به خوبی در کنار فردی که دچار اختلال روانی است باشید.
    این دلایل نشان می دهند که بررسی اختلالات روانی و شناخت آنها بسیار مهم است. این شناخت هرچند در مراحل اولیه و ساده خود، می تواند بسیار گره گشا باشد. البته این نکته که نباید به خود انواع اختلالات را تلقین کرد هم سر جای خود پا بر جا است. یعنی پس از آگاهی نسبت به این اختلالات، ذهن ناخودآگاه به سمت تلقین های مختلف خواهد رفت که شما چنین اختلالاتی را دارید؛ سعی کنید جلوی خود را بگیرید و به خود چیزی را تلقین نکنید.

معرفی انواع اختلالات روانی و بررسی آنها از لحاظ علمی

انواع اختلالات روانی در جوامع شناخته می شوند. 12 مورد از این اختلالات را در این مقاله جمع آوری کرده ایم تا بدانید که اطرافیان شما دچار چه اختلالاتی هستند. البته نباید این کار مرتبط با تلقین تلقی شود.

اختلالات گسستگی

این نوع اختلالات مربوط به بحث روانشناختی اند که باعث وقفه در آگاهی یا حافظه می شوند. 3 دسته مختلف برای این نوع اختلالات روانی معرفی شده است:

اختلال هویت تجزیه ای

این نوع اختلال که قبلا با نام اختلال شخصیت چندگانه شناخته می شد، باعث ایجاد دو یا چند شخصیت متفاوت برای فرد بیمار می شود. مسلما هر یک از این شخصیت ها فرد را به یک سو خواهند برد؛ هم در نحوه تعامل و ارتباطات و هم در نوعی پاسخ های عاطفی، حافظه و حتی رفتار با اطرافیان.

اختلال شخص – واقعیت زدایی

اختلال شخص زدایی – واقعیت زدایی از انواع اختلالات روانی است که فرد در آن احساس می کند از واقعیت یا بدن خود جدا شده است. این اختلال باعث می شود تا فرد خود را انسانی واقعی تصور نکند.

آمنزیای گسسته

در این نوع اختلال که با نام فراموشی تجزیه ای هم شناخته می شود، حافظه فرد بطور موقت از دست می رود. یا فرد دچار گسستگی حافظه می شود. در این بیماران این از دست رفتن حافظه ممکن است سالیان سال ادامه داشته باشد که نیاز به درمان سریع دارد.

اختلالات تکوین عصبی

این نوع اختلالات روانی معمولا در نوزادان و کودکان مشاهده می شود. البته بزرگسالان هم این نوع اختلال را تجربه می کنند.

اختلال اوتیسم

از انواع اختلال تکوین عصبی است که فرد در آن بطور دائم با نقص در بخش ارتباطات و تعامل مواجه می شود. درمان این نوع اختلال بهتر است در همان نشانه های اولیه وقوع انجام شود تا عواقب بد آن کاهش یابند.

اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه

این نوع اختلال هم معمولا در کودکان زیر 12 سال دیده می شود. در بررسی این اختلال مشخص شده است که این اختلال همان چیزی است که باعث می شود فرد در زندگی آینده شغلی، تحصیلی و اجتماعی دچار مشکلات زیادی شود.

کم توانی ذهنی

این اختلال روانی که همان عقب ماندگی ذهنی نیز نامیده می شود، معمولا در سنین زیر 18 سال مشاهده می شود. در این بیماری فرد گاهی با ضریب هوشی زیر 70 نیز دیده می شود که باعث ایجاد نقص در عملکردهای ذهنی و رفتارهای مختلف خواهد شد.

اختلال اضطرابی

نوعی اختلال روانی است که در آن فرد نسبت به موقعیت های مختلف، نگرانی و اضطراب بی مورد دارد. 6 نوع اختلال در این دسته قرار می گیرند:

آگورافوبیا

این اختلال باعث می شود تا فرد از مکان های شلوغ بترسد.

فوبیاهای خاص

ترس از یک چیز یا یک اتفاق یا شی خاص یا موقعیت در مواقع موقت یا دائم را فوبیا می گوییم که نوعی اختلال اضطرابی است.

اختلال هراس (پانیک)

این اختلال با حملات ترسناک و ناگهانی بروز می کند و دلیلی هم برای آن وجود ندارد. در موقعیت های مختلف فرد دچار این حملات می شود که نیاز به درمان قطعی وجود دارد.

اختلال اضطراب جدایی

فرد نسبت به افراد و تعلقاتی که به آنها علاقه زیادی دارد، دچار این اختلال می شود. ترس از دست دادن عزیزان یا اشیاء مورد علاقه در این نوع اختلال هستند.

اختلال اضطراب اجتماعی

نوعی اختلال روانی که در آن فرد ترسی غیرمنطقی درباره قضاوت شدن توسط دیگران دارد. در محل کار، دوران تحصیل یا هنگام تحصیل در مدرسه این اختلال دیده می شود.

اختلال اضطراب فراگیر

این اختلال باعث می شود تا فرد نسبت به اعمال روزمره و فعالیت های مرتبط، نگرانی بیش از حد و بی مورد داشته باشد.

اختلال دو قطبی

از نام این نوع اختلال روانی مشخص است که فرد دچار دو قطبی شدن می شود.

تاخیر در رشد

از انواع اختلالات روانی دو قطبی است که در آن فرد که معمولا کودک است، در رشد ارتباطی، کلامی و ذهنی و تفکر دچار مشکل می شود.

اختلال ارتباطی

در این نوع اختلال، 4 نوع اختلال کوچکتر وجود دارد: اختلال صدای گفتار، لکنت زبان، اختلال زبان و اختلال ارتباط اجتماعی.

افسردگی

افسردگی نوعی اختلال دو قطبی هم محسوب می شود. فرد پس از خوشحالی کوتاهی به یک ناراحتی و افسردگی دچار می شود که به آن اختلال دو قطبی افسردگی می گوییم. برای درمان افسردگی اقدام کنید.

شیدایی

این نوع اختلال هم با افزایش انرژی و همچنین پریشانی و تحریک پذیری دیده می شود. عواقب این نوع اختلال ممکن است باعث ولخرجی های بسیار یا انجام قمار شود.

اختلالات استرس

استرس را همه ما در طول روز تجربه می کنیم. اما اگر این استرس کم تبدیل به یک اختلال شود، کار برای فرد سخت خواهد شد.

اختلال استرس حاد

استرس حاد همان اضطراب شدید است که بعضا تا بیش از 1 ماه ادامه دارد. پس از یک سانحه یا اتفاق بد ممکن است این استرس ایجاد شود.

اختلال دلبستگی واکنشی

در این اختلال که ناشی از روابط ناسالم بزرگسالان با کودکان است، کودکان از بزرگسالان فاصله می گیرند و احساس وابستگی ندارند.

اختلال استرس پس از سانحه

پس از یک سانحه جزئی یا شدید، ممکن است فرد دچار استرس مرگ، آسیب جدی، خشونت جنسی یا اعمال تهدید آمیز شود که در آن حادثه برای وی اتفاق افتاده است.

اختلال سازگاری

اختلال سازگاری پس از یک واقعه یکباره برای فرد اتفاق می افتد که در آن فرد سازگاری خود با شرایط را از دست می دهد.

اختلالات روان تنی

انواع اختلال که به صورت علائم جسمی نمایان می شوند. این اختلالات شاید قابل تشخیص باشند یا شاید هم نباشند.

اختلال ساختگی

این نوع اختلال باعث می شود فرد به عمد خود را بیمار بداند یا برای ایجاد یک مشکل، بصورت عمدی اقدام کند.

اختلال تبدیلی

تبدیل علائم حسی یا حرکتی در مواقع استرس زا را اختلال تبدیلی می گویند.

اختلال علائم جسمانی

درگیری ذهن فرد به همراه علائم فیزیکی این نوع اختلال را ایجاد می کند. مشکلات عاطفی و مواجهه با مشکلات زندگی با این نوع اختلال بدتر خواهد شد.

اختلال اضطراب بیماری

در این نوع اختلال فرد تصور می کند که قرار است بیمار شود یا خود را بیمار تصور می کند. توصیه ها و تجویزهای پزشک هم بر این افراد موثر نیست.

اختلال ایذایی

در این نوع اختلال فرد دچار ناتوانی در کنترل احساسات می شود که منجر به آسیب به خود یا اطرافیان خواهد شد.

پایرومانیا

در این اختلال فرد دچار عشق و جنون به آتش افروزی می شود. با این جنون فرد به دنبال بازی با آتش و فعالیت های اینچنینی می رود.

اختلال انفجاری متناوب

در این نوع اختلال، فرد با عصبانیت و ناامیدی یکباره مواجه می شود که کنترلش برای وی سخت است.

کلپتومنیا

در این اختلال فرد در برابر وسواس تمایل به دزدی ناتوان است و متمایل به دزدی می شود در صورتی که اموال دزدیده شده هیچ ارزش مالی ندارند.

اختلال سلوک

نوجوانان زیر 18 سال، معیارهای اجتماعی یکدیگر را نقض می کنند و آنها را اشتباه تصور می کنند. این مشکلات باعث ایجاد دزدی، نابود کردن اموال و همچنین فریب دیگران می شود.

نافرمانی مقابله جویانه

احساس عصبانیت، پرخاشگری و سرکشی شدید که در جوانان پس از 18 سالگی آغاز می شود.

اختلالات خواب

تقریبا همه ما با این اختلال سر و کله زده ایم. در این اختلالات روانی فرد دچار مشکلاتی در خواب می شود که در ادامه می بینید:

اختلال بی خوابی

در این نوع اختلال فرد دچار بی خوابی شدید می شود. شاید گاها تا چند روز فرد نتواند به خواب عمیق فرو برود.

اختلال پرخوابی

در این نوع اختلال فرد دچار پرخوابی شدید می شود که با افزایش میزان خواب، خواب آلودگی او بیشتر هم می شود.

اختلال نارکولپسی (حمله خواب)

در این اختلال فرد به شدت احساس نیاز به خواب دارد و بلافاصله قوای جسمانی خود را از دست می دهد.

اختلالات تنفسی هنگام خواب

مشکلات مربوط به تنفس که شامل تنگی نفس و خر و پف در هنگام خواب می شود.

سندرم پای بی قرار

یک وضعیت عصبی که در آن فرد احساس ناخوشایندی دارد و حرکات اضافی در پاهای خود ایجاد می کند.

پاراسومنیا

رفتارهای غیرعادی مانند راه رفتن هنگام خواب را پاراسومنیا می گویند.

 

اختلالات تغذیه ای

از انواع اختلالات روانی است که فرد را دچار مشکلات فراوان شامل کاهش شدید یا افزایش شدید وزن خواهد کرد. سلامت روح و روان با تغذیه مناسب گره خورده است که این اختلال، سلامت روان فرد را هم دچار تغییر می کند.

بی اشتهایی عصبی

در این نوع اختلال، فرد دچار بی اشتهایی شدید و ترس از اضافه وزن می شود. درمان این نوع بی اشتهایی با خوردن غذاهای متنوع به دستور پزشک خواهد بود.

پر اشتهایی عصبی

در این نوع اختلال، فرد پر اشتهایی عجیبی دارد و سپس اقدامات خطرناکی برای جبران این پرخوری انجام می دهد. مثلا ورزش بیش از حد یا استفاده از داروهای ملین و دیورتیک و همچنین تحریک عمدی استفراغ از اقدامات پس از پرخوری است.

اختلال پایکا یا Pica

حرص و ولع خاص نسبت به برخی مواد غیر غذایی را پایکا می گوییم. مثلا خوردن رنگ، خاک یا آهن و صابون ناشی از این اختلال است.

اختلال نشخوار

نوعی اختلال که در آن فرد بیمار، غذای خورده شده را بالا می آورد و پس از نشخوار مجددا می بلعد یا بطور کامل آن را خارج می کند.

اختلال پرخوری افراطی

پرخوری افراطی در افراد مختلف، دوره های مختلفی که در آنها فرد کنترلی روی غذا ندارد و دائما می خورد.

 

اسکیزوفرنی

نوعی بیماری روانی مزمن است که در آن فرد دچار تغییرات شدید در رفتار و تفکر می شود. این بیماری به دسته های کوچکتری تقسیم نمی شود و خود باعث ایجاد مشکلات بسیار شدیدی خواهد شد. در این بیماری، هذیان گویی، رفتارهای نامنظم و عجیب و همچنین ناتوانی در شروع برنامه ها یا صحبت کردن مشاهده می شود.

اختلالات روانی وسواس اجباری

انواع وسواس اجباری که در فرد ایجاد می شود در این دسته از اختلالات روانی قرار می گیرد. این افراد معمولا نمی توانند وسواس خود را کنترل کنند و رفته رفته وضع بدتر خواهد شد. از انواع وسواس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال وسواس فکری یا OCD
  • اختلال خود زشت پنداری
  • اختلال کندن پوست
  • اختلال احتکار
  • اختلال کندن مو
  • اختلال وسواس عملی

اختلالات شخصیتی

این دسته اختلالات با الگوی افکار و احساسات پایدار در فرد ایجاد می شوند. مهم ترین اختلالات روانی شخصیتی در زیر آمده است:

اختلال شخصیت دوری گزین

در این نوع اختلال فرد نسبت به هر شخص یا موقعیت جدیدی دوری می کند. این اختلال هنگامی شدت می یابد که فرد دچار وسواس هم شود.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

در این نوع اختلال فرد دچار اجتماعی ستیزی خاصی می شود. یعنی از نظر وی، دیگران با او مشکل دارند یا نمی تواند با آنها ارتباط خوبی برقرار کند.

اختلال شخصیت وابسته

در این نوع اختلال فرد نسبت به یک جدایی هراسان است و نیاز شدید به مراقبت دارد. این افراد معمولا می خواهند از افراد دیگر و روابطشان با آنها مراقبت کنند.

اختلال شخصیت نمایشی

در این نوع اختلال، فرد دچار رفتارهای هدفمند و الگوی های از پیش تعیین شده خواهد شد. در موقعیت های غیرعادی، فرد برای جلب توجه احساس ناراحتی یا تغییر رفتار خواهد کرد.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

در این نوع اختلال، فرد دچار گفتار، رفتار، ظاهر و همچنین اعمال غیر عادی می شود. عقاید بیمار در این نوع اختلال باعث ایجاد این نوع رفتارها می شود.

جمع بندی
در این مقاله از مقالات آموزشی دکتر ذاکری، انواع اختلالات روانی را بطور کامل شناختیم. گفتیم که این اختلالات باعث می شوند تا فرد دچار اختلال، رفته رفته دچار مشکلات بیشتر و بزرگتری هم شود. بهتر است درمان اختلالات روانی برای فرد بیمار به سرعت انجام شود تا عواقب عدم درمان برای ایشان پیش نیاید. بصورت کلی، انواع اختلالات روانی هریک نحوه شناخت و درمان متفاوتی دارند و این پزشک است که تشخیص می دهد کدام درمان مناسب تر است.
برای درمان کامل اختلالات روانی و رهایی از آنها برای همیشه، دکتر ذاکری همراه شما است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو نوبت درمان اختلالات روانی با ما تماس بگیرید.