چه کسانی نیاز به روانپزشک دارند

چه کسانی به روانپزشک نیاز دارند؟ ممکن است شما نیز با این پرسش روبرو شده باشید اما پاسخ چیست؟ افراد زیادی وجود دارند که به دلیل بروز اختلالات و بیماری های روانی نیاز به مراجعه به متخصص درمان بیماری های روانی پیدا می کنند. بعضی از این بیماران با استفاده از دوره های کوتاه درمانی بهبود پیدا می کنند. اما عده ای نیز وجود دارند که علاوه بر کمک هایی که توسط روان درمانگر به آن ها می شود، احتیاج دارند چند دوره دارو مصرف کنند. این امر باعث می شود که افراد نیاز به مراجعه به روانپزشک داشته باشند. بهترین روانپزشک تجریش کیست؟ برای درمان باید کدام روان درمانگر را انتخاب کنیم.

بهترین روانپزشک تجریش کیست؟

روانپزشکی به عنوان یکی از زیر شاخه های علم پزشکی به شمار می رود. افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند به عنوان متخصص در زمینه درمان و پیشگیری اختلالات رفتاری و روانی شناخته می شوند. بنابراین می توانیم بگوییم که روانپزشک فردی است که به درمان اختلالات روانی و بهداشت روانی می پردازد. روانپزشکان ابتدا به محاسبه و ارزیابی بیماری های روانی می پردازند. سپس بیماری را تشخیص داده و پس از آن با تجویز دارو اختلالات روانی را درمان می کنند.

بیماری روانی را چگونه تشخیص بدهیم؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم علم روانپزشکی به عنوان یکی از زیر شاخه های تخصصی در دانش پزشکی شناخته می شود. روانپزشک این اختیار را دارد که در جهت تشخیص بیماری روانی آزمایشاتی را که در حوزه پزشکی و روانشناختی قرار دارند را انجام دهد. آن ها با کمک معاینات بالینی و صحبت کردن با بیمار سعی می کنند به تحلیل اختلال دست پیدا کنند. سپس به تشخیص بیماری پرداخته و آن را به بیمار تفهیم می کنند.

روانپزشک به دلیل حوزه تحصیلات و تخصصی که در این علم دارد قادر به تشخیص ارتباطی است که میان بیماری و عوامل روحی و ژنتیکی و….. می باشد. روانپزشکان با استفاده از علم روانشناسی درباره انواع بیماری تحقیق کرده و درباره مشکلات رفتاری بیمار با خانواده او مصاحبه هایی انجام می دهد. بعد از انجام این مراحل در مورد نوع بیماری نظر داده و سپس اقدام به تجویز دارو کنند. روانپزشک برای تشخیص بیماری ها و اختلالات روانی از معیارهای مدون در راهنمای تشخیصی به همراه آمار اختلالات روانی DSM کمک می گیرد. در واقع DSM به عنوان مرجع ناهنجاری های رفتاری و تشخیص اختلالات شناخته می شود.

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

در برخی موارد لازم است که افراد علاوه بر مراجعه به روانشناس به روانپزشک نیز نیاز دارند. این موارد شامل

اختلالات و بیماری های روانی پیشرفته: معمولا زمانی افراد به روانپزشک نیاز پیدا می کنند که درمان روانشناسی جواب نداده است و فرد نیاز به تجویز دارو و پیگیری درمان توسط روانپزشک دارد.

زمانی که شیوه درمانی روانشناس کافی نباشد: در برخی موارد مراجعه به روانشناس و استفاده از شیوه های درمانی آن برای درمان بیماران روانی کافی نیست. در این موقعیت برای ادامه درمان احتیاج به تجویز دارو وجود خواهد داشت. بنابراین بیمار را به روانپزشک ارجاع می دهند تا با تجویز دارو روند پیشرونده بیماری را کنترل کنند. به عبارتی زمانی که بیماری روانی پیشروی می کند لازم است که درمان با همکاری روانشناس و روانپزشک انجام بگیرد.

چه بیماری هایی به روانپزشک نیاز دارند؟

برخی از بیماری ها و اختلالات روانی وجود دارند که لازم است توسط روانپزشک درمان و پیگیری شود. این افراد معمولا توسط روانشناس به دلیل پاسخ ندادن به روان درمانی به روانپزشکان ارجاع داده می شوند.

بیماری اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی که با عنوان شیزوفرنی نیز شناخته می شود یکی از اختلالات و بیماری های مزمن و جدی روانی است. در این بیماری احساسات، رفتار و شیوه تفکر بیمار تحت تاثیر قرار می گیرد. با توجه به اینکه این بیماری به عنوان یکی از اختلالات شایع روانی نیست اما تاثیرات نامطلوبی که بیماری اسکیزوفرنی بر روی بیماران بر جای می گذارد موجب ناتوانی و ضعف بیمار خواهد شد. بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی به واسطه ی تاثیراتی که اختلالات ناشی از این بیماری بر روح و روان، عواطف و افکار آن ها می گذارد به اختلالات دیگری نظیر افسردگی و اضطراب نیز دچار می شوند.

ابتلا به این بیماری روانی باعث می شود که فرد بخش عمده ای از توانایی خود را از دست بدهد. بنابراین در خانواده، جامعه ، شغل حتی در برخی موارد در نگهداری و حفظ سلامت خود دچار مشکلاتی خواهند شد. با توجه به توضیحاتی که درباره بیماری ارائه شد متوجه می شویم که برای کنترل این نوع بیماری نیاز به دخالت روانپزشک است. مراجعه به روانپزشکان باعث می شود فرد بیمار به بازیابی پرداخته و بتواند برای ادامه زندگی و انجام فعالیت های روزانه خود و سلامت روانی او تا حد زیادی کمک کند. در حقیقت اختلال اسکیزوفرنی تنها با درمان روانشناسی قابل کنترل نخواهد بود.

حتما مطالعه کنید: آیا شیزوفرنی و اسکیزوفرنی درمان می شود؟

اختلالات افسردگی

افرادی که از بیماری افسردگی رنج می برند باید به روانپزشک مراجعه کنند. این بیماری معمولا بر اثر تغییراتی که در مواد شیمیایی مغز به وجود می آید اتفاق می افتد. این تغییرات باعث می شوند که سیستم عصبی و تعادل هورمونی در فرد دچار مشکل شود. بنابراین افراد بر اثر این بیماری انرژی، انگیزه، حوصله ای را که برای انجام فعالیت های روزانه لازم است را از دست می دهد. در این موقعیت فرد دچار نوسانات خلقی می شود. در صورتی که به درمان آن بی توجهی شود علائم آن شدت خواهد یافت.

افسردگی حاد به شکل معمول با استفاده از جلسات روان درمانی و روانشناسی بهبود پیدا نمی کند. برای درمان این بیماری لازم است که بیمار دارو مصرف کند. همانطور که می دانید تجویز دارو در تخصص روانشناس نیست و نیاز به مداخله روانپزشک دارد. در این موقعیت روانپزشک با استفاده از اطلاعاتی که روانشناس در اختیار او می گذارد از روند پیشرفت بیماری آگاهی پیدا کرده و با آگاهی بیشتری نسبت به تجویز دارو اقدام می کند.

سیتالوپرام داروی درمان افسردگی

اختلالات دو قطبی

یکی از موارد دیگری نیاز به روانپزشک دارد اختلالات دو قطبی می باشد. علائم این بیماری میان مانیا و افسردگی در نوسان می باشد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تغییرات خلقی شدیدی را تجربه می کنند. آن ها در برخی موارد حالات شیدایی داشته و از انرژی بالایی برخوردار هستند. پس از چندین ماه حالات بیمار به سمت افسردگی می رود و دچار عدم تمایل به زندگی، بی خوابی، خستگی شدید و …. می شوند. بیماری دو قطبی بهدون درمان روانپزشکی و مراجعه به متخصص درمان بیماری های روانی امکان پذیر نیست. لازم است بیمار در یک مدت زمان بین 1 تا 5 سال دارو مصرف کند تا بتواند بیماری را تحت کنترل خود درآورد.

بیماری توهم

بیمارانی که دچار اختلال توهم هستند باید به روانپزشک مراجعه کنند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند درک غیر واقعی و نادرستی از اطراف خود دارند. این امر باعث روان پریشی فرد می شود. بر اثر این بیماری فرد اتفاقات، تصاویر و صداها را به شکل نادرستی دریافت می کنند و درباره آن ها دچار اوهام و خیالات می شود.

این توهمات انواع مختلفی دارد که شامل توهمات شنیداری، اروتومانیک، حسادت، دیداری و…. می باشند. برای کنترل بیماری توهم لازم است به روانپزشک مراجعه شود. این افراد نیاز به مصرف دارو دارند تا علائم بیماری را کاهش داده و از پیشرفت توهم گونه بیماری جلوگیری کنند.

بیماری اختلال در خوردن

ممکن است تا به حال نام بیماری اختلال در خوردن را شنیده باشید. در صورتی که فردی دچار این بیماری باشد بیش از حد غذا می خورد و بعد به شکل کاملا عمدی غذا را استفراغ می کند. اختلال در خوردن به عنوان یکی از رفتارهای کنترل نشده می باشد که شیوه ی مصرف غذای بیمارگونه را به فرد القا نماید. این بیماری از تصور اشتباه افراد از بدنشان نشات می گیرد. این اختلال ریشه روانی دارد. افرادی که به این بیماری دچار می شوند برای کنترل و درمان بیماری نیاز به دارو و مراجعه به روانپزشک دارند.

اختلالات بعد از حادثه یا تروما

این بیماری همانطور که از نام آن مشخص است به صورت یک اختلال بروز می کند و با حوادث تلخ و ناگوار در زندگی فرد مرتبط است. افراد پس از گذراندن یک حادثه  تلخ و ناگوار تا مدت ها با عواقب آن دست به گریبان هستند و قادر به ادامه زندگی به شکل عادی نخواهند بود. این بیماری به شکل یک اختلال روانی بروز می کند. عوارض و پیامد های ناشی از این بیماری به شکل آسیب زا هستند و تاثیر نامطلوبی بر زندگی فرد بر جای می گذارد. بیماران برای رهایی از این رنج و مشکلات نیاز به درمان دارویی دارند. روانپزشکان برای درمان این بیماری نیاز به معاینه بالینی دارند. آن ها برای درک دقیقی از وضعیت بیمار با او صحبت می کنند تا به درک صحیحی از شرایط روحی او برسد. بیماران برای درمان این مشکل لازم است در نوبت های مختلف با روانپزشک در ارتباط باشند.

اختلال در خواب

مشکلات و اختلال در خواب معمولا با دیگر بیماری های روانی در ارتباط می باشد. در این شرایط درمان بیماری با روش متفاوتی انجام می گیرد. با توجه به اینکه این بیماری بر روی فعالیت ها و عملکردهای اجتماعی افراد تاثیر می گذارد و از سوی دیگر به تغییرات شیمیایی مغز و نورون های مغزی مرتبط می شود در اکثر موارد به ماینات بالینی روانپزشکی و تجویز دارویی نیاز است. با استفاده از این روش درمانی وضعیت و وخامت بیماری مشخص می شود برای درمان سریع بیماری و مدیریت آن از دارو استفاده می کنند.

انواع مختلف اعتیاد و رفتارهای وابستگی

همانطور که می دانید اعتیاد انواع مختلفی دارد که شایع ترین نوع آن اعتیاد به مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی است. داشتن اعتیاد باعث می شود که تاثیرات مخربی بر روی عملکرد مغز داشته باشد. افرادی که قصد دارند اعتیاد خود را درمان کنند لازم است به روانپزشک مراجعه نمایید. روانپزشکان برای افراد درگیر اعتیاد دارو و جلسات متعدد روان درمانی را تجویز می کنند.

بیماری اختلالات اضطرابی

یکی از موارد دیگر که نیاز به مراجعه به روانپزشک دارد بیماری اختلالات اضطرابی می باشد. این بیماری به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های آسیب زای روانی شناخته می شود. افرادی که به این نوع بیماری دچار هستند بدون هیچ گونه توضیحی نسبت به آینده نگرانی و اضطراب دارند. این بیماری روانی می تواند به شکل حاد پیشرفت هایی را داشته باشد. در حالت پیشرفته افراد مبتلا به این بیماری دچار حمله های پانیک یا هراس و وحشت از اجتماع می شوند.

یکی از شایع ترین نمونه های بیماری اختلال اضطرابی بیماری اگورافوبیا است که باعث اختلال و فوبیا و وحشت زدگی اجتماعی و …..می باشد. افراد مبتلا به این بیماری باید تحت درمان های روانپزشکی و دارو درمانی قرار بگیرد و در کنار آن از درمان حرفه ای روانشناسی نیز بهره مند شوند.

روش های درمانی روانپزشک

روانپزشکان برای درمان بیمارانی که دچار اختلالات روانی هستند از روش های درمانی متعددی مانند دارو درمانی، روان درمانی و الکتروشوک و … بهره می برند.

روان درمانی : روان درمانی به نوعی ارتباط کلامی اطلاق می شود که به صورت گفتگو میان بیمار و درمانگر انجام می شود. روان درمانی در حقیقت یک روش درمان در علم روانپزشکی است که به بخش گفتار درمانی مربوط می شود. این شیوه درمانی به کار بر روی قسمت عاطفی و روانی بیماران تاثیر می گذارند. هدف از انجام روان درمانی از بین بردن علایم مربوط به بیماری ها و کنترل نشانه هایی که بر اثر بیماری موجب آسیب فرد شده اند. معمولا روان درمانی باعث بهبود عملکرد بیماران می شود.

جلسات روان درمانی بستگی به وضعیت بیماران دارد. این جلسات می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. در برخی موارد جلسات روان درمانی به شکل فردی یا زوج درمانی و درمان گروهی انجام می گیرد. بعضی از این درمان ها به بیمار کمک می کند که رفتارهای ناهنجار خود را بشناسد و با تاثیر تجارب تلخ بر روی این رفتارها نسبت به تغییر آن ها اقدام کند. در برخی از روش های روان درمانی راه حل هایی برای مشکلات بیمار پیشنهاد می شود که باعث کنترل یا از بین رفتن بیماری می شود.

دارو درمانی چیست؟

روانپزشک با استفاده از روش دارو درمانی به درمان، کنترل، پیشگیری از بیماری می پردازد. روان پزشکان برای تشخیص دقیق بیماری به محاسبه ، ارزیابی دقیق ،انجام تست هایی و … می پردازند سپس برای بیماری های مختلف دارو تجویز می کنند. داروها بر مواد شیمیایی و نورون های عصبی مغز تاثیر می گذارند.

الکتروشوک درمانی چیست؟

یکی از روش های درمانی در علم روانپزشکی است که با کمک عبور جریان ضعیف از مغز و جمجمه انجام می پذیرد. با استفاده از شوک و تشنج تغییراتی در مواد شیمیایی مغز به وجود می آورند که باعث می شود علایم مربوط به بیماری ها بهبود پیدا کرده و مشکلات روانی درمان شوند. روش الکتروشوک را برای درمان بیماری هایی نظیر پارکینسون، اختلالات دو قطبی، افسردگی و …. استفاده می کنند.

روانپزشک چه داروهایی تجویز می کند؟

روانپزشکان داروها را با توجه به نوع و اختلال بیماری افراد دارو تجویز می کنند. ابن داروها شامل موارد ذیل هستند.

داروهای ضد افسردگی: مصرف این نوع داروها به اختلالاتی نظیر بی خوابی، ناامیدی، کچ خلقی و خستگی و غم کمک می کند.

داروهای ضد اضطراب: این نوع داروها را برای درمان و کنترل بیماری هایی به اضطراب داده می شود. با استفاده از این داروها اضطراب و بی خوابی بیماران را به میزان زیادی کاهش می دهد. نکته ی مهم در مورد این داروها این است که باعث وابستگی بیمار می شوند. بنابراین از آنها باید برای درمان های مقطعی استفاده کنند.

داروهای تثبیت کننده خلق: معمولا از این نوع داروها برای کنترل کردن علایم بیماری دو قطبی استفاده می کنند. این افراد دائما در حال نوسان از حالت افسردگی به شیدایی هستند با استفاده از این داروها می توان خلق آن ها را تثبیت کرد.

داروهای ضد روان پریشی: این نوع دارو را معمولا برای درمان بیماران روان پریش استفاده می کنند. بیماری هایی نظیر اسکیزوفرنی را با این داروها درمان می کنند.

درمان قطعی با استفاده از داروهای روانپزشکی

آیا مراجعه به روانپزشک و مصرف دارو باعث درمان بیماری های روانی می شود؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است که بدانید که برخی از بیماری ها دارای خاصیت برگشت پذیری یا عود شوندگی هستند. بنابراین لازم است برای کنترل این نوع بیماری ها از دارو درمانی استفاده کنیم. این بیماری ها شامل اختلالات دو قطبی، اسکیزوفرنی، افسردگی ماژور و …هستند. افرادی که به این بیماری ها دچار هستند نیازمند مراقبت های بیشتر و مصرف دارو می باشند.

بعضی از اختلالات و بیماری ها پس از بهبود احتمال بازگشت ندارند. اما به این شرط که طول درمان در آن ها انجام بگیرد. ترک زودتر از موعد دارو و قرار گرفتن در شرایط نادرست باعث می شود که این نوع بیماری ها نیز بازگشت داشته باشند. در این موارد لازم است که بیمار دوره درمانی را تکمیل کند و آن را به شکل کامل پشت سر بگذارد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه بعضی از بیماری های روانی احتیاج به طول درمان بیشتری دارند و بیماران باید به صورت مکرر به جلسات روانپزشکی بروند و در کنار آن دارو مصرکنند. اما این مسئله بهندرت مشاهده شده است که پس از گذراندن دوره درمان احتمال اینکه بیماری دوباره برگردد بسیار کم است. با توجه به این توضیحات بیماران موظف هستند که در برابر مصرف دارو متعهد باشند. این روند درمانی باعث بهبود شرایط روانی و زندگی آن ها می شود.

 

برای مطالعه مقالات بیشتر کلیک کنید

درمان افسردگی با rtms

درمان اختلالات اضطراب و استرس با بیوفیدبک درمانی

 

سوالات متداول

معمولا افرادی که به بیماری های نظیر افسردگی، اختلالات دو قطبی،اسکیزوفرنی و …. دچار هستند. این افراد در مراجعه به روانشناس تحت رواندرمانی فرار گرفته اند اما این روش درمانی برای آن ها پاسخگو نبوده است و نیاز به مصرف دارو دارند.

آیا روانپزشک می تواند دارو تجویز کند؟

بله

روانپزشک از چع روش های درمانی استفاده می کند؟

دارو درمانی، روان درمانی و الکتروشوک