تاثیر نوروفیدبک

نوروفیدبک، قطعی ترین روش درمان استرس و اضطراب

درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک یک روش تمرین مغز است که ثابت شده است اضطراب را با موفقیت درمان می کند. اضطراب به طرق مختلف ظاهر می شود و هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می دهد و می تواند گذرا، مزمن یا به سادگی به صورت استرس ظاهر شود. بزرگسالان و کودکانی که زندگی روزمره آنها به دلیل اضطراب مختل شده است، علائم مختلفی از جمله ترس و تنگی نفس، تپش قلب، احساس عذاب قریب الوقوع و دشواری کلی در مدیریت حالات عاطفی را تجربه می کنند.

وقتی به مغز فردی که با اضطراب سر و کار دارد نگاه می کنیم، اغلب ناحیه ای از مغز که بیش از حد فعال است به نام قشر مغز می بینیم. قشر ناحیه ای از مغز است که با افکار آگاهانه سروکار دارد. وقتی این قسمت از مغز بیش از حد فعال است، یک فکر ما به 10 فکر منتهی می شود و می تواند به 100 فکر برسد و در این شرایط است که غرق افکار شده و مضطرب می شویم.

خوشبختانه امروزه همه این علائم را می توان با موفقیت درمان و با نوروفیدبک برطرف کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان اضطراب با نوروفیدبک، در ادامه این بخش با ما همراه باشید. در این مقاله گروه تحقیق مطب دکتر فرامرز ذاکری تلاش کرده تا اطلاعاتی کلی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

چه زمانی اضطراب یک مشکل است؟

استرس پاسخی طبیعی به چالش ها یا ناامیدی هایی است که همه تجربه می کنند.در این شرایط، برخی افراد به دلیل خلق و خوی خود یا مشکلاتی که با آن مواجه هستند، بهتر از دیگران با آن کنار می آیند.با این حال، اضطراب در عملکرد روزانه افراد اختلال ایجاد می کند، زیرا افکار، احساسات یا علائم رفتاری، خارج از تناسب با نگرانی یا مشکل واقعی یا خیالی، می چرخند. در واقع، اضطراب می تواند مغز را ربوده و گاهی تفکر یا عمل منطقی را دشوار کند.

افکار زیاد مانع عبور رفتارها و احساسات افراد می شود، بنابراین زمان زیادی را صرف مبارزه با مغز خود می کنند.اختلال اضطراب یک مشکل رایج سلامت روان است و زمانی رخ می دهد که کودکان یا بزرگسالان احساس ناراحتی، نگرانی و ترسی را تجربه می کنند که با موقعیتی که در آن قرار دارند، تناسب ندارد. طبق تحقیقات، میانگین سنی که در آن اختلال اضطراب ظاهر می شود، اکنون 6 سال است. بنابراین، هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند اضطراب بالینی را تجربه کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین متخصص نوروفیدبک در شمال تهران

اضطراب همیشه نباید پاسخی به یک موقعیت باشد و می تواند ناشی از منابع ذاتی، جهش های ژنتیکی و وراثت، کمبود مواد مغذی، بیماری های عفونی و قرار گرفتن در معرض سموم باشد. علاوه بر این، اضطراب اغلب با سایر تشخیص ها همراه است.به عنوان مثال، ADHD و اضطراب اغلب با هم تشخیص داده می شوند.

چه علائمی منجر به تشخیص اضطراب می شود؟

به نظر می رسد علائم اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان متفاوت از بزرگسالان باشد. کودکان اغلب با رفتار خود اضطراب یا نگرانی خود را نشان می دهند. برای بزرگسالان می تواند بیشتر درونی باشد یا مربوط به افکار ثابت یا تفکر منفی باشد.

علائم اضطراب می تواند از علائم فیزیکی (معده درد، سردرد اضطرابی، حالت تهوع، استفراغ، شل شدن روده، کهیر اضطرابی و غیره) تا نگرانی های درونی (خود صحبتی منفی، اجتناب اجتماعی و غیره) یا رفتارها (خشم، تحریک پذیری، بدخلقی) باشد.

اما در این شرایط یک چیز مسلم است; هیچ دو نفری اضطراب را به طور یکسان ابراز نمی کنند. اگرچه همه افراد تحت استرس بوده و عصبی هستند، اما افرادی که مشکل بالینی دارند بدون توجه به آنچه اتفاق می افتد همان سطح اضطراب را حفظ می کنند.بنابراین نباید علائم را نادیده گرفت و باید هر چه زودتر برطرف شود تا کودک یا فرد به رفتارهای ناسالم عادت کند.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک که با نام بیوفیدبک EEG یا نوروتراپی نیز شناخته می شود، یک درمان تخصصی است که از فناوری پیشرفته کامپیوتری برای تعادل مغز و بهبود عملکرد ذهنی از طریق تمرینات شدید مغزی استفاده می کند. نوروفیدبک و اضطراب معمولا در کنار هم استفاده می شوند و نوروفیدبک اساساً راهی برای بازآموزی مغز است. افرادی که تحت درمان نوروفیدبک برای اضطراب قرار می گیرند، از طریق تمرینات هدایت شده یاد می گیرند که چگونه الگوهای امواج مغزی را از غیر طبیعی به الگوهای سالم تبدیل کنند. با انجام این کار، مغز می تواند تثبیت شود و عملکرد موثرتری داشته باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: نوروفیدبک چیست و چه اختلالاتی را درمان می‌کند؟

در دهه 1960 کشف شد که افراد می توانند الگوهای امواج مغزی خود را کنترل کنند، اما این اخیراً به یک عمل رایج تبدیل شده است. به لطف پیشرفت‌های فناوری رایانه، این ابزار در حال تبدیل شدن به ابزاری مفید در تعداد فزاینده‌ای از کلینیک‌ها است، زیرا به درمانگران اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از شرایط سلامت روان را هدف قرار دهند و درمان نوروفیدبک برای اضطراب یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند انجام شود.

نوروفیدبک چگونه اضطراب را درمان می کند؟

بیشتر مردم با علائم فیزیکی اضطراب آشنا هستند. همه ما تپش قلب، تعریق شدید، افکار پراکنده و تنفس سریع را در برخی مواقع تجربه کرده ایم. در بیشتر موارد، این علائم کوتاه مدت هستند. اما برای افرادی که با اختلال اضطراب زندگی می کنند، این استرس همچنان ادامه دارد و آسیب های باورنکردنی بر بدن و ذهن آنها وارد می کند.

محیط روزانه ما مملو از عوامل استرس زا است که 24 ساعت شبانه روز بر بدن تأثیر می گذارد، به این معنی که ما می توانیم به سرعت تحت تأثیر قرار بگیریم و بیش از حد تحریک شویم و در نتیجه امواج مغزی غیرعادی ایجاد کنیم. این اختلال در افرادی که با اضطراب زندگی می کنند رایج است، زیرا اغلب تحریک بیش از حد را تجربه می کنند. نوروفیدبک این امواج مغزی را عادی می کند.

مغز ما به طرز باورنکردنی سازگار است. یعنی زمانی که مغز سرنخ هایی در مورد اینکه چه چیزی باید تغییر کند به دست می آورد، می توانند تنظیمات را انجام دهند. امواج مغزی زمانی که مغز به خوبی تنظیم شده باشد الگوهای خاصی را نشان می دهد. در طول درمان اضطراب با نوروفیدبک یا نوروتراپی، مغز سعی می کند این حالت منظم را حفظ کند و به تدریج یاد می گیرد که برای مدت طولانی تری در این حالت بماند.

جلسات درمان نوروفیدبک در مراکز درمانی معمولاً حدود 30 دقیقه طول می کشد. تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان اضطراب با نوروفیدبک از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما میانگین آن حدود 20 جلسه است. به عنوان یک قاعده، آموزش مغز جوان آسان تر از مغز مسن تر است، زیرا بهبود علائم طولانی مدت زمان بیشتری می برد.

هدف از درمان اضطراب با نوروفیدبک چیست؟

هدف از درمان قطعی اضطراب با نوروفیدبک، آموزش مجدد مستقیم مغز برای دستیابی فعالانه به حالت آرامش و به طور کلی عملکرد موثرتر است.به طور کلی، عناصر درک ما از عوامل استرس زا، و همچنین توانایی ما برای مدیریت پاسخ خود به عوامل استرس زا، در بخشی از مغز به نام آمیگدال رخ می دهد.

این مطلب را نیز بخوانید: درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک

آمیگدال از دو ساختار بادام شکل در عمق لوب های تمپورال مغز تشکیل شده است. آمیگدال به عنوان بخشی از سیستم لیمبیک بدن، پاسخ “جنگ یا گریز” را کنترل می کند و توانایی ما برای کنترل اضطراب معمولا به شدت با عملکرد آمیگدال مرتبط است.

نوآوری های فناوری در الکتروانسفالوگرافی به پزشکان اجازه می دهد تا اطلاعات ارزشمندی در مورد آمیگدال و نحوه تنظیم عملکرد آمیگدال از طریق درمان نوروفیدبک به دست آورند.در واقع از طریق مسیرهای عصبی که سیستم لیمبیک را به قشر مغز (لوب فرونتال) و از قشر مغز به سیستم لیمبیک متصل می کند، مغز می تواند اطلاعات مربوط به فعالیت خود را دریافت کند.

این اصل اساسی درمان نوروفیدبک و موفقیت آن در درمان استرس فکری، اختلالات و شرایط مربوط به سیستم لیمبیک است.در طول درمان اضطراب نوروفیدبک، به مغز آموزش داده می شود که خودتنظیمی را بهبود بخشد و سیستم عصبی خودمختار خود را از حالت جنگ یا گریز فعلی خارج کند، که به نوبه خود علائم استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

چگونه با نوروفیدبک اضطراب را درمان کنیم؟

هنگامی که فردی به یک مرکز معتبر درمان اضطراب نوروفیدبک در این زمینه مراجعه می کند، ابتدا فعالیت مغز خود را با qEEG (الکتروانسفالوگرافی کمی) ارزیابی می کند. صرف نظر از اینکه منبع اضطراب آنها از آمیگدال یا جای دیگری در مغز منشا می گیرد، تصویربرداری مغز فعالیت عصبی مسئول پاسخ اضطراب بیمار را شناسایی می کند. پس از شناسایی این نواحی، بیمار می تواند برنامه درمان اضطراب نوروفیدبک خود را آغاز کند.

نوروفیدبک یا بازخورد عصبی یک روش بسیار پیشرفته برای متعادل کردن امواج مغزی است. لازم به ذکر است که مغز افراد مضطرب در امواج مغزی مختل و نامتعادل است، از آنجایی که تمام اعمال و احساسات ما از امواج مغزی ما سرچشمه می گیرد، نیمکره های مغز می تواند بسیاری از اختلالات را بهبود بخشد.

این مطلب را نیز بخوانید: افسردگی و درمان آن با استفاده از نوروفیدبک

در روش درمان نوروفیدبک همیشه سیگنال هایی به مغز مراجعه کننده ارسال می شود تا خود فرد از عملکرد مغز خود آگاه شود و مغز با دریافت این سیگنال ها عمل کند. ناخودآگاه عملکرد خود را اصلاح می کند و از آنجایی که 95 درصد از توانایی ها و عملکردهای مغز ما توسط ناخودآگاه مدیریت می شود، مغز به راحتی و به بهترین شکل ممکن امواج خود را تنظیم و بازیابی می کند و با برقراری تعادل در امواج مغزی، نه تنها شما دیگر احساس اضطراب نمی کنید، اما عملکرد مغز شما در مقایسه با قبل از بسیاری جهات بهبود می یابد.

آیا تاثیر این روش در مقالات علمی تایید شده است؟

در دنیای سریع و مدرن امروزی، همه به دنبال روش های جدیدتر و سریعتر هستند. به نظر می رسد روش هایی مانند نوروفیدبک راه حل های سریع تری برای مشکلاتی مانند بهبود تمرکز، بهبود حافظه یا کاهش اضطراب ارائه می دهند. اما در مورد درمان اختلالات روانی مانند اختلال کم توجهی بیش فعالی و افسردگی، وضعیت کمی پیچیده تر است.

درمان استرس با نوروفیدبک

در بسیاری از موارد، چنین اختلالاتی نیاز به مداخله و درمان پزشکی دارد و عدم مداخله سریع و به موقع می تواند عواقب جبران ناپذیری بر فرد و زندگی وی داشته باشد. بنابراین منطقی به نظر می رسد که درمان استرس با نوروفیدبک می تواند به فرد در بهبود عملکرد مغز، مانند بهبود تمرکز یا حافظه کمک کند.

مزایای استفاده از نوروفیدبک چیست؟

    روشی کاملا بی خطر و بدون عوارض

    نتیجه درمان نوروفیدبک برای مدت طولانی باقی می ماند.

    این روش غیر تهاجمی و بدون درد است

    نتیجه درمان سریع استرس و اضطراب

    کودکان می توانند این روش را تحمل کنند و با آن مشکلی ندارند

    درمان بدون نیاز به دارو انجام می شود.

چند جلسه برای درمان نوروفیدبک لازم است؟

تعداد درمان های نوروفیدبک به نوع بیماری و شدت آن بستگی دارد. اما به طور کلی تعداد درمان ها از 10 تا 80 درمان متغیر است.زمان تقریبی هر درمان بین نیم ساعت تا 45 دقیقه است. اگر درمان های منظم داشته باشید، روند بهبودی و بهبودی شما با سرعت بالایی انجام می شود. تاثیر این روش پس از 10 جلسه به وضوح قابل مشاهده است.

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین درمان عدم تمرکز در بزرگسالان

معرفی بهترین کلینیک در تهران برای درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک

اگر تصمیم به استفاده از روش های نوین و جدید مانند نوروفیدبک برای درمان استرس و فشار عصبی دارید، باید به یک مرکز یا کلینیک معتبر در این زمینه مراجعه کنید تا تحت نظر متخصصان، تمام اقدامات لازم برای درمان را انجام دهند. زیر نظر پزشک متخصص تمام اقدامات لازم را برای درمان استرس انجام دهید تا روند درمانی شما به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مطب دکتر فرامرز ذاکری با بهترین روانشناسان و متخصصین در درمان انواع اختلالات رفتاری و روانی مانند بیش فعالی، اوتیسم، اضطراب، افسردگی، وسواس، پرخاشگری، اعتیاد، صرع، اختلالات حافظه، اختلالات گفتاری و توانبخشی از طریق فناوری هایی مانند نقشه مغز QEEG، نوروفیدبک فعالیت می کند که جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما تماس حاصل نمایید.

خلاصه و نتیجه گیری

نوروفیدبک به راحتی می تواند اضطراب را درمان کند، شکی نیست که روش صحیح بازیابی مجدد مغز برای هر فردی متفاوت است، این برنامه توسط روانپزشک تعیین می شود. نوروفیدبک به راحتی می تواند انواع اختلالات روانی مانند استرس، افسردگی و … را درمان کند، برای گرفتن بهترین نتیجه در درمان اضطراب نوروفیدبک باید به بهترین مرکز نوروفیدبک مراجعه کنید، پس در انتخاب این مرکز دقت کنید.