تاثیر موسیقی بر سلامت روان

تاثیر فوق العاده موسیقی در سلامت روان

گوش دادن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد. موسیقی می تواند منبع لذت و شادی باشد، اما تحقیقات نشان می دهد که فواید روانی دیگری نیز دارد. تعجب آور نیست که باور کنید موسیقی می تواند بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر بگذارد.

اگر تا به حال با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود احساس انرژی و انگیزه کرده اید، یا یک آهنگ احساسی اشک شما را در آورده است، بنابراین قدرت تاثیرگذاری موسیقی بر خلق و خو و روحیه را درک کرده اید.

اما تأثیرات روانی موسیقی ممکن است قوی تر و گسترده تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. موسیقی درمانی یک مداخله درمانی است که گاهی اوقات برای بهبود سلامت روان، کمک به بیماران برای غلبه بر استرس و افزایش سلامت کلی استفاده می شود. برخی حتی بر این باورند که سلیقه شما در موسیقی می تواند بینشی در مورد جنبه های شخصیت شما ایجاد کند.

موسیقی می تواند ذهن را آرام کند، بدن را انرژی بخشد و حتی به مدیریت بهتر درد کمک کند. موسیقی و سلامت روان ارتباط پیچیده ای دارند، به طوری که موسیقی ابزاری قدرتمند برای بیان جنبه عاطفی، شفا و حمایت است و توانایی بهبود خلق و خو، کاهش استرس و ارتباط با افرادی که با چالش های سلامتی روبرو هستند را دارد. در این مقاله به تاثیر موسیقی بر سلامت روان می پردازیم. در ادامه با موسسه روانشناسی و روانپزشکی آرام همراه ما باشید.

تاثیر موسیقی بر سلامت روان

موسیقی پتانسیل زیادی را به عنوان یک منبع درمانی برای افراد مبتلا به بیماری روانی نشان می‌دهد و ابزاری برای بیان عاطفی، راحتی و ارتباط فراهم می‌کند و در عین حال به مدیریت علائم، ترویج آرامش و پرورش حس امید و انعطاف‌ پذیری کمک می‌کند.

وقتی به موسیقی گوش می دهیم، می تواند تأثیر آرام بخش عمیقی بر سلامت روان ما داشته باشد، بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد، استرس را کاهش دهد و احساس آرامش و راحتی را ایجاد کند.

این مطلب را نیز بخوانید: ​10 راه سریع درمان افسردگی

موسیقی حتی می ‌تواند به ‌عنوان شکلی از درمان عمل کند و به ما امکان می ‌دهد احساسات خود را کشف و بیان کنیم و خروجی حمایتی برای افکار خود فراهم کنیم.

با این حال، بررسی مداخلات موسیقی و سلامت روان نشان داد که 68.5 درصد از مداخلات به نتایج مثبتی در پرداختن به مسائل مربوط به سلامت روان دست یافتند.

این نشان دهنده اثربخشی بالقوه استفاده از موسیقی به عنوان ابزاری برای بهبود سلامت روان است. علاوه بر این، تجربیات و چالش ‌های شخصی ما در تمرین سلامت روان می‌ تواند رابطه ما با موسیقی را شکل دهد و به ما کمک کند تا از طریق مضامین و پیام‌ های آن آرامش، درک و حمایت را پیدا کنیم.

تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان عبارتند از: موسیقی این توانایی را دارد که مردم را شادتر کرده، روحیه آنها را تقویت کند و از غم و اندوه رهایی بخشد.

موسیقی توانایی کاهش استرس و تقویت آرامش را دارد و موسیقی آرام بخش می تواند به طور موثر به افراد کمک کند تا آرام شوند و سطح استرس را کاهش دهند.

موسیقی می ‌تواند تمرکز، انگیزه و بهره ‌وری را بهبود بخشد، زیرا آهنگ ‌های شاد می ‌تواند تمرکز را افزایش داده و افراد را با انگیزه نگه دارد.

موسیقی ملایم و آرام‌ بخش می ‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و به مدیریت بی ‌خوابی کمک کند، مغز را فعال می کند و عملکردهای شناختی را بهبود می بخشد و توانایی های شناختی از جمله خلاقیت را تحریک می کند.

موسیقی همچنین به تقویت حافظه کمک می کند و به افراد کمک می کند اطلاعات را به طور موثرتری حفظ کنند.

ارتباطات عاطفی را برمی انگیزد، باعث می شود افراد احساس ارتباط بیشتری با دیگران داشته باشند و همدلی را تقویت می کند.

جای تعجب نیست که موسیقی می تواند بر افکار، احساسات و رفتارها تأثیر بگذارد. اگر تا به حال هنگام گوش دادن به موسیقی راک مورد علاقه خود هیجان زده شده اید، به خوبی از قدرت موسیقی در بالا بردن روحیه و الهام بخشیدن به خود آگاه هستید.

این مطلب را نیز بخوانید: ​آیا شیزوفرنی و اسکیزوفرنی درمان می شود؟

موسیقی می تواند ذهن را آرام کرده، بدن را تحریک کند و حتی به افراد کمک کند تا درد را بهتر مدیریت کنند. از منظر علمی، مهمترین فواید موسیقی شامل 10 مورد زیر است.

  1. موسیقی می تواند عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد

تحقیقات در مورد مزایای موسیقی نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی پس زمینه در حین کار می تواند عملکرد شناختی را در بزرگسالان بهبود بخشد. به طور خاص، مطالعه دیگری نشان داد که پخش موسیقی سریع و آهنگ آهسته ‌تر برای حافظه مفید است، علاوه بر این، موسیقی پس ‌زمینه سریع نیز می ‌تواند سرعت نتیجه‌ گیری را افزایش دهد. اگر می خواهید عملکرد ذهنی خود را بهبود ببخشید، دفعه بعد که روی پروژه ای کار می کنید، مقداری موسیقی پس زمینه پخش کنید. توجه داشته باشید که موسیقی بدون متن بهتر از موسیقی با اشعار پیچیده است، زیرا اشعار ممکن است حواس شما را پرت کنند.

  1. موسیقی می تواند استرس را کاهش دهد

موسیقی از دیرباز به عنوان کاهش دهنده استرس توصیه شده است. برخی از موسیقی ها مبتنی بر مدیتیشن برای آرام کردن ذهن هستند و خوشبختانه علم از این امر پشتیبانی می کند. گوش دادن به موسیقی از نظر روانشناسی می تواند به طور موثر استرس را کنترل کند. در یک مطالعه، شرکت کنندگان قبل از قرار گرفتن در معرض استرس در یکی از سه وضعیت قرار گرفتند. برخی از آنها به موسیقی آرامش بخش گوش می دهند، برخی به صدها صدای ضبط شده از امواج اقیانوس گوش می دهند و گروه سوم اصلا موسیقی پخش نمی کنند.

نتایج نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش بر پاسخ استرس انسان، به ویژه سیستم عصبی خود مختار تأثیر می گذارد. کسانی که به موسیقی گوش می دهند معمولاً از موقعیت های استرس زا سریعتر بهبود می یابند.

موسیقی و روانشناسی

  1. موسیقی می تواند به شما کمک کند کمتر غذا بخورید

یکی از شگفت انگیزترین فواید موسیقی تاثیر آن بر کاهش وزن است. اگر می خواهید وزن کم کنید، هنگام غذا خوردن به موسیقی ملایم گوش دهید و نور را کم کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: ​آشنایی با بیماری های روانی شایع در زنان

یک مطالعه نشان داد افرادی که در رستوران ‌ها با موسیقی ملایم غذا می ‌خوردند، 18 درصد کمتر از افرادی که به رستوران‌ های دیگر می ‌رفتند، غذا می ‌خوردند. اما چرا؟ محققان افزودند که موسیقی و نور ملایم باعث می شود این افراد احساس راحتی بیشتری داشته باشند و ممکن است با آرامش بیشتری غذا بخورند. در نتیجه، آنها از آنچه می خورند و چقدر می خورند، آگاهی بیشتری دارند.

  1. موسیقی می تواند حافظه شما را تقویت کند

بسیاری از دانش آموزان هنگام مطالعه به موسیقی گوش می دهند. اما این واقعا درست است؟ برخی از مردم بر این باورند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه آنها می تواند حافظه آنها را بهبود بخشد، در حالی که برخی دیگر به سادگی به موسیقی به عنوان یک سرگرمی لذت بخش نگاه می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه می تواند مفید باشد، اما اثربخشی آن به عوامل زیادی از جمله نوع موسیقی، لذت شنونده از موسیقی و حتی نوازندگی شنونده بستگی دارد. در یک مطالعه، آنها به این نتیجه رسیدند که دانش ‌آموزانی که با موسیقی آشنا هستند، هنگام گوش دادن به موسیقی خنثی، در تست ‌های یادگیری بهتر عمل می ‌کنند. شاید به این دلیل است که این نوع موسیقی کمتر حواس ‌پرتی را ایجاد می‌ کند و راحت ‌تر می‌ توانند آن را نادیده بگیرند.

از سوی دیگر، دانش‌آموزان بدون دانش موسیقی هنگام نواختن موسیقی فعال، بهتر یاد گرفتند. ممکن است این نوع موسیقی احساسات مثبت بیشتری را بدون دخالت در فرآیند شکل گیری حافظه برانگیزد.

در مطالعه دیگری، شرکت ‌کنندگانی که یک زبان جدید را یاد می ‌گرفتند، دانش و توانایی‌ های خود را با خواندن کلمات و عبارات جدید در مقایسه با مکالمات ساده یا ریتمیک بهبود بخشیدند. بنابراین، اگرچه موسیقی می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد، اما تأثیرات آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر موسیقی حواس تان پرت می شود، بهتر است در آرامش مطالعه کرده یا موسیقی خنثی را در پس زمینه پخش کنید.

  1. موسیقی می تواند به تسکین درد کمک کند

تحقیقات در مورد فواید موسیقی نشان می دهد که موسیقی می تواند تا حد زیادی به تسکین درد کمک کند. مطالعه ای بر روی افراد مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا نشان داد که کسانی که به مدت یک ساعت یا بیشتر به موسیقی گوش می دادند، تسکین درد قابل توجهی را تجربه کردند. فیبرومیالژیا یک سندرم درد اسکلتی عضلانی زمینه ای است.

این مطلب را نیز بخوانید: درمان با دستگاه tDCS

یک مطالعه در سال 2015 در مورد تأثیر موسیقی بر درد به این نتیجه رسید که بیمارانی که قبل، حین و حتی بعد از عمل به موسیقی گوش می‌ دهند نسبت به افرادی که به موسیقی گوش نمی ‌دهند، درد و استرس کمتری دارند. در حالی که فواید موسیقی در هر سه مرحله مشهود بود، محققان افزودند که مزایای گوش دادن به موسیقی قبل از عمل جراحی بیشتر از سایر مراحل بود. این مطالعه که بر روی 7000 بیمار انجام شد، به این نتیجه رسید که افرادی که به موسیقی گوش می ‌دهند، مسکن کمتری مصرف می ‌کنند.

  1. موسیقی می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید

بی خوابی یک مشکل جدی است که بسیاری از افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که راه های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش بخش یک درمان مفید، موثر و عملی است. در مطالعه ای که با دانش آموزان در مورد این موضوع انجام شد، شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند.

برخی از مردم به موسیقی کلاسیک گوش می دهند، برخی به کتاب های صوتی گوش می دهند و برخی نه. محققان کیفیت خواب هر فرد را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند کسانی که به موسیقی گوش می‌ دهند نسبت به دو گروه دیگر کیفیت خواب بهتری داشتند. از آنجایی که موسیقی می تواند به طور موثر مشکلات خواب را درمان کند، می تواند یک راه ایمن و آسان برای درمان بی خوابی باشد.

  1. موسیقی می تواند انگیزه را افزایش دهد

محققان می ‌گویند موسیقی ورزش را آسان‌تر می ‌کند، زیرا گوش دادن به موسیقی شاد هنگام ورزش، انگیزه افراد را برای کار سخت ‌تر افزایش می ‌دهد. آزمایشی برای بررسی فواید موسیقی انجام شد که در آن افراد هنگام دوچرخه‌ سواری سرعت موسیقی را که گوش می ‌دادند افزایش یا کاهش دادند. از طریق این مطالعه، آنها دریافتند که افزایش سرعت موسیقی عملکرد دوچرخه سواران را از نظر مسافت طی شده، سرعت پدال زدن و نیروی اعمال شده بهبود می بخشد.

برعکس، کاهش سرعت موسیقی باعث کاهش عملکرد همه این عوامل می شود. با گوش دادن به موسیقی در حین سواری، شرکت کنندگان نه تنها احساس انرژی بیشتری کردند، بلکه احساس رضایت و شادی بیشتری داشتند. محققان پیشنهاد می کنند که اگر به طور منظم ورزش می کنید، می توانید از مزایای موسیقی در حین ورزش، علاوه بر افزایش قدرت، تمرکز و سرعت، انگیزه خود را برای ورزش نیز افزایش دهید.

  1. موسیقی می تواند خلق و خو را بهبود بخشد

یکی دیگر از فواید علمی موسیقی تاثیر آن بر خلق و خو است. تحقیقات نشان می دهد که موسیقی نقش مهمی در خلق و خوی افراد دارد. در یک مطالعه در مورد اینکه چرا مردم به موسیقی گوش می دهند، شرکت کنندگان اعتراف کردند که موسیقی به آنها کمک می کند تا احساس بهتری داشته و خودآگاهی بیشتری داشته باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: درمان اختلالات روانی ناشی از تشنج یا صرع

مطالعه دیگری نشان داد که افزایش آگاهانه خلق و خوی شما با گوش دادن به موسیقی نشاط آور و شاد می تواند در عرض دو هفته نتیجه دهد.

  1. موسیقی می تواند علائم اضطراب را تسکین دهد

محققان دریافته‌اند که موسیقی درمانی می ‌تواند راهی مطمئن و موثر برای بهبود بسیاری از شرایط از جمله افسردگی باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، موسیقی درمانی هیچ عارضه جانبی دیگری جز کاهش افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به سکته مغزی یا زوال عقل ندارد. این بدان معناست که موسیقی درمانی روشی بسیار ایمن و کم خطر است.

تاثیر موسیقی بر اضطراب

محققان همچنین گفتند که در عین حال که گوش دادن به موسیقی در تنظیم خلق و خو بسیار موثر است، نوع موسیقی نیز بسیار مهم است. این مطالعه نشان می دهد که موسیقی کلاسیک و مراقبه در بهبود خلق و خوی افراد موثرتر است. از سوی دیگر Heavy Metal و Techno بی اثر و یا حتی مضر هستند.

  1. موسیقی می تواند استقامت و عملکرد را افزایش دهد

یکی دیگر از مزایای روانشناختی گوش دادن به موسیقی، بهبود عملکرد است. محققان دریافته‌اند که افزودن موسیقی قوی و ریتمیک، مانند موسیقی بالا تمپو، به پیاده ‌روی و دویدن می‌ تواند باعث ایجاد احساس سرخوشی در افراد شود. با گوش دادن به موسیقی، دوندگان نه تنها سریعتر می دوند، بلکه انگیزه و استقامت بیشتری برای دویدن دارند.

دکتر کاراگیورگیس به وال استریت ژورنال گفت: “موسیقی می تواند برانگیختگی عاطفی و روانی را به همان شیوه ای که یک محرک یا افسرده کننده باشد، تغییر دهد.”دلیل آن این است که تمرکز شما از ورزش به موسیقی تغییر می کند و به ندرت متوجه مشکل در ورزش و علائم استرس مانند تنگی نفس، عرق کردن و درد عضلانی می شوید.

تاثیر موسیقی بر مغز

نحوه واکنش بدن و تاثیر موسیقی بر مغز شما به ژانر خاصی از موسیقی ممکن است با واکنش افراد دیگر متفاوت باشد. پس به ژانر های مختلف موسیقی توجه کنید و ژانر مناسب خود را بیابید. ژانری که به شما کمک می کند تمرکز کنید ممکن است حواس شخص دیگری را منحرف یا آزار دهد و ژانری که تمرکز آن شخص را افزایش می دهد ممکن است شما یا طرف مقابل را مضطرب یا عصبی کند.

موسیقی مانند قطعات یک پازل عمل می کند که هر کدام به سادگی در جای خود قرار می گیرند. بنابراین باید با انتخاب موسیقی مورد علاقه خود، جاهای خالی را با قطعات مناسب پر کنید.

تاثیر موسیقی های مختلف بر بیماری های روانی مختلف

در اینجا چند نمونه از تأثیر مثبت موسیقی بر بیماری های روانی آورده شده است:

این مطلب را نیز بخوانید: اختلال شخصیت آنتی سوشیال

  1. تاثیر موسیقی بر افسردگی

موسیقی می تواند به بهبود خلق و خو، آرامش و ایجاد حس امید کمک کند. موسیقی شاد و مثبت می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و به طور موقت از افکار افسردگی خلاص شود. صرف نظر از فرهنگ یا پیشینه ما، همه ما به آکورد ها و ملودی های مختلف از نظر احساسی واکنش نشان می دهیم و در حال حاضر شواهد علمی فراوانی برای حمایت از این ایده وجود دارد که موسیقی می تواند در بهبود سلامت روان نقش داشته باشد.

به نظر می رسد موسیقی درمانی علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد و به بهبود عملکرد کمک می کند. به عنوان مثال، با درگیر ماندن در فعالیت ها و روابط. اما مشخص نیست که آیا موسیقی درمانی بهتر از روان درمانی است یا خیر. بدیهی است که اولین قدم در درمان افسردگی مراجعه به روانشناس است. سپس در صورت نیاز به دارو، به روانپزشک مراجعه کنید و در نهایت درمان های اضافی مانند موسیقی درمانی. البته موسیقی درمانی همراه با درمان معمولی موثرتر از درمان معمول افسردگی به تنهایی است.

  1. اختلال اضطرابی

موسیقی آرام بخش می تواند به کاهش علائم اضطراب مانند تحریک پذیری، بی قراری و غیره کمک کند.

  1. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

موسیقی، از جمله تکنیک‌ هایی مانند تمرین ‌های مبتنی بر ریتم و ترانه سرایی، می ‌تواند به افراد در پردازش تجربیات آسیب‌زا، مدیریت علائم دردناک و بهبود عاطفی کمک کند.

  1. اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)

موسیقی با ریتم و ساختار ثابت به بهبود تمرکز کمک می کند. موسیقی دستگاهی، به ویژه موسیقی کلاسیک یا محیط، ممکن است به بهبود تمرکز کمک کند.

  1. اسکیزوفرنی

موسیقی می تواند به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند، از محیط اطراف خود آگاه تر باشند، احساسات خود را بیان کنند و آنها را تشویق به فعالیت کنند.

  1. از دست دادن اشتها

موسیقی می تواند فضای آرام و آرامش بخشی را در طول وعده های غذایی ایجاد کند، که می تواند به افراد مبتلا به اختلالات خوردن کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشند و کمتر در مورد تصویر بدن و کالری شماری نگران باشند.

  1. اختلال مصرف مواد

درگیر شدن در فعالیت‌ های ساخت موسیقی، مانند نواختن ساز یا نوشتن آهنگ، می‌ تواند خروجی سازنده‌ای برای احساسات فراهم کند و میل به مواد مخدر را از بین ببرد.

نوازندگان و بحران سلامت روان

بسیاری از نوازندگان با احساس اضطراب، افسردگی، تنهایی و شک به خود دست و پنجه نرم می کنند که می تواند بر سلامت کلی آنها تأثیر منفی بگذارد.

این مطلب را نیز بخوانید: نشخوار فکری و هر آنچه درباره آن باید بدانید

به عنوان مثال، ادل خواننده و ترانه سرا در مورد مبارزات خود با اضطراب صحنه و ترس از صحنه صحبت کرد که او را وادار کرد تا از اجرا آرامش داشته باشد، در حالی که خواننده دمی لواتو شجاعانه با مسئله خود روبرو شد که نمونه هایی از اختلال دوقطبی، اعتیاد و آسیب رساندن به خود را به اشتراک می گذارد.

در واقع، تحقیقات نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان مستقل موسیقی (تقریباً 8 درصد) از علائم بیماری روانی رنج می برند. مصاحبه با نوازندگان نشان داد که 71 درصد با اضطراب، 68.5 درصد با افسردگی و 9 چالش مواجه بودند.

در نگاه اول

فواید موسیقی و سلامت روان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هر کدام می توانند به شیوه های معناداری بر دیگری تأثیر بگذارند. موسیقی توانایی کاهش استرس، بهبود خلق و خو و بهبود کیفیت خواب را دارد.

موسیقی برای شرایط مختلف سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب، ADHD، PTSD و غیره مفید است.

بسیاری از نوازندگان با احساس اضطراب، افسردگی، تنهایی و شک به خود دست و پنجه نرم می کنند که می تواند بر سلامت کلی آنها تأثیر منفی بگذارد.

گنجاندن موسیقی در زندگی روزمره می تواند خودآگاهی را افزایش دهد، استرس را کاهش دهد و همدلی و حمایت را برای کسانی که با سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند تقویت کند.

آخرین کلام

به طور خلاصه، ارتباط بین موسیقی و انسان عمیق و چند وجهی است. این انسانیت مشترک ما را منعکس می کند، از موانع زبانی فراتر می رود و قدرت الهام بخشیدن، شفا و متحد کردن ما را دارد. این تحقیق راه را برای کاربردهای نوآورانه موسیقی برای کاهش استرس، بهبود سلامت روان و شخصی سازی تجربیات موسیقی هموار می کند.

همانطور که همچنان به کشف تأثیر عمیق موسیقی بر رفاه خود ادامه می دهیم، امیدواریم بتوانیم از قدرت موسیقی برای بهبود زندگی مردم در سراسر جهان در آینده استفاده کنیم.

موسیقی ابزاری قدرتمند در درمان بیماری های روانی است که به افراد ارتباط عمیق، آرامش و راهی منحصر به فرد برای ابراز واقعی خود می دهد.با پرداختن به مبارزات، دردها و امیدهای مرتبط با چالش‌ های سلامت روان، موسیقی به افزایش آگاهی، کاهش استرس و تقویت همدلی و حمایت از کسانی که با مسائل بهداشت روانی کنار می ‌آیند کمک می ‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مرکز ما تماس حاصل نموده و با بهترین روانشناس تهران گفت و گو نمایید. موسسه روانشناسی و روانپزشکی آرام دارای کادر مجرب شامل بهترین روانپزشک تهران بوده که زیر نظر دکتر فرامرز ذاکری فعالیت می نمایند.