نوروفیدبک در موسسه آرام

بهترین متخصص نوروفیدبک در شمال تهران

درمان نوروفیدبک می تواند برای کسانی که با عواقب و اثرات منفی اختلالاتی مانند افسردگی، اعتیاد، حملات پانیک یا اختلال وسواس فکری- جبری دست و پنجه نرم می کنند، یا برای کسانی که از بیماری پس از سانحه، بیماری مغزی یا مسائل مشابه رنج می برند، موثر باشد. به طور خلاصه، نوروفیدبک دقت، تمرکز و حافظه کاری افراد را در هر زمینه ای بهبود می بخشد، نه فقط برای بیماری، بلکه برای بهبود عملکرد ورزشکاران نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. ثبت و کنترل امواج مغزی یکی از درمان های موثر است، اما عوارض جانبی دقیق آن مورد بحث قرار نگرفته است.

نوروفیدبک یک درمان ساده است که برای شرایط مختلف مانند مشکلات توجه و تمرکز، حافظه، ADHD، اضطراب، افسردگی، OCD، اختلالات خواب، تیک، شب ادراری، بهبود عملکرد و غیره موثر بوده قابل اجرا است. در این مقاله  از مرکز روانشناسی و روانپزشکی آرام به روش درمان کامل می پردازیم. با ما همراه باشید.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک روش درمانی جدید و موثر است. اکثر افرادی که تحت درمان با نوروفیدبک قرار می گیرند از بیماری روانی رنج می برند. روش های نوروفیدبک برای کنترل یا اصلاح امواج الکتریکی ارسال شده به مغز استفاده می شود. در واقع، درمانگر در این روش امواج مغزی را تغییر می‌دهد تا به فرد کمک کند امواج غیرطبیعی را در موقعیت‌های مختلف به حالت عادی خود تنظیمی تبدیل کند. به این ترتیب ابتدا الکترودها (حسگرهای حساس) روی پوست سر شما قرار می گیرند. همانطور که الکترودها روی سر شما قرار می گیرند، فعالیت الکتریکی مغز شما را به شکل امواج مغزی ثبت می کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: ​نوروفیدبک چیست و چه اختلالاتی را درمان می‌کند؟

به طور معمول، این امواج هنگام تماشای فیلم، انجام یک بازی رایانه ای یا گوش دادن به موسیقی ضبط می شوند. سپس می تواند به شما کمک کند امواج مغزی خود را با تغییر پخش صدا یا ویدیو (به اصطلاح از طریق یک ویدیوی هدایت شده) اصلاح کنید. این تغییرات با آنچه شما و درمانگرتان می خواهید به دست آورید، سازگار است. به این ترتیب به طور طبیعی می توانید فعالیت و عملکرد مغز خود را هماهنگ کنید. به عنوان مثال، اگر در طول بازی به حالت اضطرابی رسیدید، به شما یاد می دهیم که چگونه در آن حالت مضطرب آرام بمانید.

نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

نوروفیدبک به افراد می آموزد که چگونه فعالیت های خودآگاه و ناخودآگاه مغز خود را کنترل کنند. به عنوان مثال، از نظر رانندگی، ابتدا یک سری قوانین و آموزش های اولیه به شما داده می شود، در ابتدا تمرکز خود را بر استفاده از تمام حواس برای تعویض دنده، آینه عقب، ترمز، کلاچ و غیره خواهید داشت. پس از مدتی، از طریق آموزش هایی که آموخته اید، به طور خودکار رانندگی خواهید کرد و واقعاً مهارت های رانندگی را به دست خواهید آورد. مهارت هایی که در نوروفیدبک آموزش داده می شود برای خود تنظیمی مغز برای از بین بردن بیماری است که در آن درگیر است. در نتیجه، با گذشت زمان، مغز به طور خودکار و ناخودآگاه یاد می گیرد که چگونه سیگنال های بازخورد را کنترل کند.

در روانشناسی، فرآیندهای مغز را می توان از طریق تمرین و توجه متمرکز تحریک یا کنترل کرد. از طریق اتصالات ایجاد شده توسط نورون های مغز در طول تمرین، عملکرد نواحی خاصی از مغز بهبود می یابد. به عنوان مثال، در جایی که هدف درمان کنترل یا افزایش امواج آلفا است، زمانی که بتوانید حالت موج آلفا را حفظ کنید، بین امواج آلفا و جریان خون مغزی ارتباط وجود دارد، بنابراین مغز اکسیژن بیشتری دریافت می کند.

با انجام این کار، نورون های آسیب دیده مغز می توانند سیگنال های الکتریکی خود را بهبود بخشند یا بازسازی کنند. اساساً با کنترل امواج مغزی، نوروفیدبک می‌تواند آگاهی شما را از آنچه که مغز شما به طور ناخودآگاه پردازش می‌کند افزایش دهد و به شما کمک کند تا به‌طور داوطلبانه آنها را کنترل کنید.

نوروفیدبک برای درمان چه شرایطی استفاده می شود؟

خدمات نوروفیدبک برای افراد و شرایطی که از اختلالات خلقی رنج می برند استفاده می شود. بسته به شرایط فرد، امواج الکتریکی در مغز او بسته به درمانگر شما ممکن است کاهش یا افزایش یابد. از اختلال کمبود توجه تا درمان آسیب های سکته مغزی، نمونه های موثری از کاربرد نوروفیدبک وجود دارد. به طور خلاصه، این درمان برای شرایط زیر موثر است:

این مطلب را نیز بخوانید: ​درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک

  • اختلال خواب
  • اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD)
  • ناتوانی یادگیری
  • صرع و سکته مغزی
  • میگرن
  • افسردگی مزمن
  • سوء مصرف مواد و اعتیاد
  • اضطراب
  • وسواس
  • سندرم پاهای بی قرار
  • اختلالات مربوط به حافظه بلند مدت و کوتاه مدت
  • بهبود تمرکز
  • نوروفیدبک برای رهایی از اعتیاد

مرکز روانشناسی و روانپزشکی آرام، بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران

علاوه بر تخصص در روانپزشکی و نوروفیدبک، درمانگرانی که در زمینه‌های عصب‌شناسی و روان‌شناسی کار می‌کنند، درمان‌های خاص و مؤثرتری برای بیماری یا اختلال ارائه می‌کنند. در این کلینیک دکتر فرامرز ذاکری و تیم همراه که تجربه و تخصص زیادی در این زمینه دارند، با استفاده از روش های نوروفیدبک، درمان های موثری را برای مناطق بیماری بیان شده در اختیار شما قرار می دهند.این کلینیک مجهز به تجهیزات پیشرفته است و بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران است.

مزایای استفاده از دستگاه های نوروفیدبک

کاهش علائم اضطراب: همانطور که در بالا ذکر شد، اضطراب و استرس می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شود، بنابراین کنترل و درمان این مشکل مهم است. نوروفیدبک به مغز کمک می کند در مواقع استرس و اضطراب آرام شود و باعث می شود افراد احساس بهتری داشته باشند.

دوره های افسردگی را کاهش می دهد: افسردگی یک احساس است و نباید آن را با غم و اندوه اشتباه گرفت، بنابراین توصیه می شود ابتدا با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید و سپس در صورت تشخیص افسردگی توسط پزشک، می توان با درمان نوروفیدبک این اختلال را برطرف کرد. نوروفیدبک درمانی یک درمان غیرتهاجمی است که می تواند به طور موثر علائم افسردگی را کاهش دهد.

این مطلب را نیز بخوانید: درمان استرس کودکان با نوروفیدبک

تمرکز و توجه را بهبود می بخشد: نوروفیدبک می تواند بر نواحی مختلف مغز تأثیر بگذارد تا تمرکز و تمرکز فرد را بهبود بخشد. بنابراین، اگر توجه فرزندتان در مدرسه خوب نیست، می توانید این کار را برای حل مشکل بی توجهی انجام دهید.

ثبات عاطفی: بسیاری از افراد در طول زندگی خود رویدادهایی را تجربه می کنند که بر زندگی حرفه ای و شخصی آنها تأثیر می گذارد.این افراد معمولاً احساسات مختلفی را تجربه می کنند و به همین دلیل در مواقعی افکار منفی و استرس دارند. با تغییر امواج مغزی، نوروفیدبک می تواند الگوهای عملکردی مغز را تغییر دهد و به افراد کمک کند تا احساسات بهتر و پایدارتری داشته باشند.

درمان با نوروفیدبک

عدم عوارض جانبی: علاوه بر فواید ذکر شده، عوارض جانبی درمان نوروفیدبک نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، اما تا آنجا که به این موضوع مربوط می شود، باید گفت که عوارض جانبی این روش درمانی گزارش نشده است و اکثر محققان و پزشکان معتقدند، این رویکرد موثرتر از دارو است و نوروفیدبک عوارض جانبی کمتری دارد.

اثر درمان پایدارتر است: نتایج به دست آمده از این روش نسبتاً پایدار است، اما این مشروط به تکمیل دوره درمان توسط بیمار است.

درمان نوروفیدبک را شروع کنید

شروع درمان نوروفیدبک معمولاً مستلزم مشاوره با یک متخصص آموزش دیده است که می تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند. آنها وضعیت فعلی مغز و نیازهای خاص شما را ارزیابی می کنند تا یک برنامه درمانی برای شما تنظیم کنند.

فرآیند درمان معمولا شامل پوشیدن سنسور در حالت نشستن یا دراز کشیدن راحت و تماشای بازخورد بصری روی صفحه کامپیوتر است.این می تواند به شکل یک فیلم، بازی ویدیویی یا گرافیک متحرک باشد. هنگامی که الگوهای امواج مغزی شما تغییر می کند و به اهداف خاصی دست می یابید، بازخورد بصری بر این اساس پاسخ می دهد و اساساً مغز شما را برای دستیابی به الگوی مورد نظر پاداش می دهد. با گذشت زمان، مغز می آموزد که این الگوهای مورد نظر را با بازخورد مثبت مرتبط کند و بنابراین یاد می گیرد که به این حالت ها به طور موثرتری دست یابد.

آیا درمان نوروفیدبک بی خطر است؟

یکی از رایج ترین سوالات در مورد درمان نوروفیدبک این است که آیا این درمان بی خطر است یا خیر. در حالی که هر مداخله درمانی دارای سطحی از خطر است، نوروفیدبک به دلیل ماهیت غیر تهاجمی آن یک روش کم خطر در نظر گرفته می شود. مهم است که به یاد داشته باشید که این فرآیند شامل تغییر ساختار مغز نیست، بلکه آموزش مغز برای تنظیم خود و افزایش انعطاف پذیری و ثبات آن است.

با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از یک دوره درمانی، عوارض جانبی خفیفی مانند خستگی، نوسانات خلقی یا مشکلات خواب را تجربه کنند. این اثرات معمولا موقتی هستند و در عرض چند روز ناپدید می شوند. برای اطمینان از یک فرآیند درمانی ایمن و مؤثر، کار با یک متخصص آموزش دیده که می تواند راهنمایی و نظارت مناسب را ارائه دهد، مهم است.

این مطلب را نیز بخوانید: ​درمان شب ادراری کودکان با نوروفیدبک

انواع نوروفیدبک درمانی

نوروفیدبک درمانی به روش های مختلفی عمل می کند و باید گفت که همه روش های آن موثر هستند، اما سرعت رسیدن به هر نتیجه ممکن است متفاوت باشد. سیستم‌های درمانی نوروفیدبک از ماشین‌ها و دستگاه‌های ساده و کاملی تشکیل شده‌اند که تصویربرداری عمیق مغز را امکان‌پذیر می‌کنند. به طور کلی، سیستم های مورد استفاده برای درمان نوروفیدبک به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

نوروفیدبک سنتی یا EEG تراپی

سیستم EEG دلالت بر درمان سنتی نوروفیدبک دارد که سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته و موثر است. زمانی که این روش توسط یک متخصص نوروفیدبک ماهر انجام شود، می تواند به طور موثر انواع بیماری ها و شرایط را درمان کند. البته باید گفت که درمان سنتی نوروفیدبک نیاز به تخصص بیشتری دارد و باید انتخاب درستی داشته باشید تا بهترین نتیجه را از درمان بگیرید.

لورتا نوروفیدبک

لورتا نوروفیدبک یا نوروفیدبک سه بعدی، نسل جدیدی از تصویربرداری سه بعدی را با استفاده از نوآوری ها و فناوری های جدید امکان پذیر می کند. این نوع نوروفیدبک بسیار قدرتمند و موثر است و در صورت استفاده توسط کارشناسان ماهر می تواند ابزاری موثر برای تمرین مغز باشد. برای انجام این روش از کلاهی حاوی مجموعه کامل 19 حسگر استفاده می شود که متخصصان با استفاده از آن می توانند هر قسمتی از مغز را آموزش دهند. این برخلاف نوع اول نوروفیدبک است که در آن تنها دو حسگر وجود دارد.

دستگاه نوروفیدبک ILF

ILF با نام کامل Infra-LowFrequency، اجرای درمان نوروفیدبک را در فرکانس های پایین نشان می دهد، اما مزایای نوروفیدبک ILF چیست؟ باید گفت که این دستگاه جدیدترین دستگاهی است که امروزه نوروفیدبک را انجام می دهد و از آنجایی که نسبت به سایر دستگاه ها قدرت بیشتری دارد، سیکل درمان کوتاه تری را در پی خواهد داشت و ماندگاری نتایج آن نیز بیشتر خواهد بود. اینها این دستگاه را به یکی از بهترین دستگاه های درمانی نوروفیدبک در دسترس تبدیل می کند.

مناسب ترین سن برای نوروفیدبک

نوروفیدبک برای کودکان قطعا نتایج بهتر و پایدارتری دارد، بنابراین توصیه می شود اگر کودک شما مشکلی دارد که می دانید با نوروفیدبک قابل درمان است، توصیه می کنیم در سن 5 الی ۶ سالگی کودک خود را برای این درمان نزد پزشک ببرید. همچنین لازم به ذکر است که بزرگسالان نیز می توانند از این روش استفاده کرده و نتایج بهینه را مشاهده کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: ​درمان بیش فعالی – کم توجهی در کودکان با نوروفیدبک

هزینه نوروفیدبک در تهران

هزینه نوروفیدبک در تهران به تعداد جلسات و مدت زمان هر جلسه بستگی دارد. علاوه بر این، پزشکان مختلف قیمت هر جلسه را متفاوت می دانند و ممکن است قیمت ها در هر منطقه جغرافیایی کشور متفاوت باشد. البته برخی از بیمارستان ها نوروفیدبک دولتی را نیز می پذیرند و ممکن است هزینه این درمان توسط برخی بیمه ها تامین شود.بنابراین، می توانید کلینیک مورد نظر خود را برای انجام این روش انتخاب کنید و سپس اطلاعات لازم را در مورد این مسائل به دست آورید. همچنین می توانید به صورت آنلاین با بهترین متخصص نوروفیدبک در تهران مشورت کنید تا از هزینه نقشه مغزی مطلع شده و بهترین تصمیم را بگیرید.

نوروفیدبک

نوروفیدبک به عنوان یک ابزار درمانی ارزشمند در زمینه مراقبت از سلامت روان در حال افزایش است. توانایی آن در ارتقای خودتنظیمی در مغز یک روش درمانی جدید بدون دارو و غیر تهاجمی را ارائه می دهد و آن را به یک جایگزین یا مکمل جذاب برای درمان های سنتی تبدیل می کند.

پیشرفت های اخیر در فناوری نوروفیدبک، نوروفیدبک را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار داده است. با توسعه تجهیزات و نرم افزار نوروفیدبک خانگی، مردم اکنون می توانند آموزش نوروفیدبک را در راحتی در خانه خود انجام دهند. این تغییر چشم انداز مراقبت از سلامت روان را تغییر می دهد و افراد را برای ایفای نقش فعال در مدیریت سلامت مغز خود توانمند می کند.

نتیجه گیری

بررسی نوروفیدبک درمانی دنیایی از امکانات را برای سلامت مغز باز می کند. تاکید آن بر خودتنظیمی و مراقبت شخصی آن را به یک رویکرد منحصر به فرد برای سلامت روان تبدیل می کند. فرقی نمی‌کند با یک اختلال سلامت روانی خاص سر و کار دارید، می‌خواهید عملکرد شناختی را تقویت کنید، یا صرفاً به حفظ سلامت مغز علاقه دارید، نوروفیدبک یک راه هیجان‌انگیز و امیدوارکننده ارائه می‌کند که ارزش بررسی دارد.

این مطلب را نیز بخوانید: ​افسردگی و درمان آن با استفاده از نوروفیدبک

بنابراین، مغز یک اندام باورنکردنی با پتانسیل بسیار زیاد است. همانطور که ما آموخته ایم که کنترل سلامت جسمی خود را در دست بگیریم، اکنون زمان آن فرا رسیده است که سلامت مغز خود را کنترل کنیم. با ابزارهایی مانند نوروفیدبک، ما اکنون مجهزتر از همیشه هستیم تا مغزمان را برای سلامت و عملکرد مطلوب راهنمایی کنیم. این گواهی بر انقلابی است که در علوم اعصاب و مراقبت از سلامت روان رخ می دهد که قدرت را به فرد باز می گرداند و مطمئناً نحوه تفکر و مدیریت سلامت روان ما را در آینده تغییر خواهد داد..

همانطور که وارد این دنیای جدید شجاع سلامت مغز می شویم، متوجه می شویم که مغز ما قادر به تغییر، رشد و بهبود است. با پیشرو بودن درمان هایی مانند نوروفیدبک، آینده سلامت روان روشن به نظر می رسد.