درمان اختلالات جنسی

درمان اختلالات جنسی و زود انزالی

درمان اختلالات جنسی و زود انزالی در حال حاضر  یکی از دغدغه های فراگیر بشر است که طیف وسیعی از درمان ها و تکنیک ها ممکن است به کنترل آن کمک کند. نتایج و بررسی های علمی نشان می دهد که PE یا انزال زودرس در بین 15 تا 30 درصد از مردان جوامع مختلف رایج است. با این حال، موارد بسیار کمی از این افراد از نظر پزشکی تشخیص داده شده و قابل درمان هستند.

عوامل مختلفی در بروز این اختلال نقش دارد که در کنار عوامل ژنتیکی میتوان فاکتورهای روانی را مهمترین عامل بروز اختلالات جنسی و زود انزالی دانست. در درمان اختلالات روانی جنسیتی معمولا پزشک متخصص از رفتار درمانی استفاده و در صورت نیاز تجویز دارو را توصیه خواهد نمود.

انزال زودرس چیست؟

انزال زودرس نوعی اختلال در عملکرد اندام های جنسی است که اغلب مردان بالغ با این اختلال درگیر هستند.  این اختلال زمانی رخ می دهد که مرد به ارگاسم می رسد و منی زودتر از آنچه که دوست دارد از بدن خارج می شود که اغلب قبل یا کمی بعد از دخول یا در حین مقاربت اتفاق می افتد.

انزال زودرس می تواند یک تجربه ناامید کننده برای شما و شریک جنسی تان باشد و این بخش از زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. به طوری که افراد درگیر زود انزالی در روابط جنسی خود دچار مشکل می شوند و کمتر از این روابط لذت می برند.

انزال زودرس چقدر شایع است؟

طبیق تحقیقات سازمان های علمی بین المللی بین 30 تا 40 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود در عملکرد جنسی خود دچار اختلال شده و انزال زودرس را تجربه می نمایند.  در حال حاضر از هر پنج مرد یک نفر در بین رده سنی  18 تا 59 سال، دچار زود انزالی است که در موارد حادتر این اختلال، زندگی جنسی و سلامت روان آنها را با مشکل مواجه کرده است.

پزشکان متخصص برای درمان اختلالات جنسی و زود انزالی معاینه فیزیکی انجام می دهند و در اغلب موارد برای تشخیص بهتر از تست های آزمایشگاهی استفاده می کنند. بر اساس یافته های پزشکی انزال زودرس یک مشکل رایج در بین مردان است و در زنان این مبحث بسیار کمتر به چشم می خورد. به صورتی که زنان در مورد اختلالات روانی جنسیتی نسبت به شریک زندگی خود نگرانی بسیار کمتری دارند.

 

رواندرمانگر مشکلات جنسی

آیا می توان از انزال زودرس جلوگیری کرد؟

انزال زودرس بسته به عاملی که باعث بروز آن شده است، قابل پیشگیری بوده و  در بیشتر مواقع با رعایت نکات مختلف می توان از بروز آن جلوگیری کرد

چرا که این اختلال عملکرد جنسی می تواند بر کیفیت زندگی افراد مختلف به ویژه مردان در زمان روابط جنسی و ارگاسم تأثیر منفی بگذارد.

علت انزال زودرس چیست؟

طبق تعریف انزال زودرس اگر فرد زودتر از زمان ارگاسم یا حد مطلوب ، قبل یا کمی بعد از دخول دچار انزال شود در این صورت فرد به اختلال زود انزالی مبتلا شده است. روانپزشکان متخصص در این زمینه اختلالات روانی جنسیتی را در سه سطح شدت (خفیف، متوسط، شدید) را بر اساس زمان تا انزال تعریف می‌کنند. این اختلال می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که به صورت مختصر می تواند به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک مشکل هورمونی در سطح اکسی توسین که در عملکرد جنسی مردان نقش دارد.
  • اختلال در سطوح هورمونی لوتئینیزه کننده (LH)، پرولاکتین و هورمون محرک تیروئید (TSH) که در عملکرد جنسی نقش دارند.
  • سطوح پایین مواد شیمیایی فعال در مغز همچون سروتونین یا دوپامین که در میل و هیجان جنسی نقش دارند.
  • آلت تناسلی که به تحریک بسیار حساس است.
  • اضطراب عملکرد به دلیل عصبی بودن از شریک خود یا تجربه اولین مواجه با وی
  • مشکلات و عارضه های روحی یا روانی دیگر همچون عدم اعتماد به نفس، احساس گناه، هیجان یا تحریک بیش از حد یا دلایل دیگر

آیا انزال زودرس نشانه یک مشکل پزشکی است؟

انزال زودرس به خودی خود مضر نیست اما سایر مشکلات سلامتی ممکن است در ایجاد انزال زودرس نقش داشته باشد. این مشکلات سلامتی عبارتند از:

  • اختلال نعوظ (مرد نمی تواند نعوظ محکم را برای مقاربت حفظ کند).
  • سندرم درد مزمن لگن (درد و گرفتگی طولانی مدت در ناحیه لگن به علاوه علائم طولانی مدت دستگاه ادراری و اختلال عملکرد جنسی).
  • اختلالات تیروئید.
  • مصرف تفریحی مواد مخدر
  • ابتلا فرد به بیماری های مزمنی چون دیابت
  • اسکلروز چندگانه
  • بیماری پروستات
  • مصرف بیش از حد الکل

علائم بیماری جنسیتی یا انزال زودرس

از نظر پزشکی، شکل پایدارتر اختلالات جنسی و زود انزالی، PE اولیه یا مادام العمر است که دارو و درمان خاصی تاکنون برای رفع این اختلال یافت نشده است. برخی از علائم بیماری جنسیتی شامل موارد زیر می باشد.

  • انزال همیشه قبل از رسیدن به مرحله دخول جنسی یا در عرض یک دقیقه پس از دخول اتفاق می افتد.
  • هر بار یا تقریباً هر بار که دخول رخ می دهد، ناتوانی در به تاخیر انداختن انزال وجود دارد.
  • پیامدهای شخصی منفی مانند پریشانی و ناامیدی یا اجتناب از صمیمیت جنسی به وجود می آید.
  • رابطه جنسی واژینال کمتر از 2 دقیقه قبل از انزال
  • انزال مداوم یا مکرر پس از تحریک جنسی بسیار کم
  • ناتوانی جنسی برای ارضای شریک جنسی قبل از اینکه او بخواهد به اوج برسد.
  • ناتوانی مقاربت جنسی در 6 ماه گذشته

انزال زودرس چگونه تشخیص داده می شود؟

در اکثر موارد، ناتوانی در کنترل انزال به دلیل یک وضعیت پزشکی و بیماری خاصی رخ می دهد که به طور کل پزشک متخصص ارولوژی با بررسی عوامل مختلف می تواند این اختلال را تشخیص دهد. متخصص اورولوژی پس از معاینه چند پرسش در مورد تجربیات جنسی فرد سوال می پرسند که شامل موارد زیر است.  اگر چه بیشتر این سوالات شخصی هستند، ولی  شما باید صادقانه به اورولوژیست پاسخ دهید تا بتواند به بهترین شکل مشکل را تشخیص دهد.

چه مدت است که حس می کنید این مشکل را دارید؟

انزال شما در چه شرایطی اتفاق افتاده است؟

چند وقت یکبار انزال را تجربه می کنید؟

آیا انزال زودرس در هر تلاش جنسی اتفاق می افتد؟

آیا انزال زودرس هنگام خودارضایی اتفاق می افتد؟

آیا در حفظ نعوظ مشکل دارید؟

از چه بیماری زمینه ای رنج می برید؟

از چه  داروی،مکمل و محصولات گیاهی که مصرف می کنید؟

آیا شما الکل و مواد مخدر مصرف می نمایید؟

 

درمان اختلالات جنسی و زود انزالی

بسته به علت اختلالات جنسی و زود انزالی، گزینه های مختلفی برای درمان این اختلال جنسیتی وجود دارد. پزشک متخصص برای درمان بیماری های جنسی از شیوه های مختلفی همچون رفتار درمانی، مشاوره و داروها و… استفاده می کنند. اغلب علل و  علائم بیماری جنسیتی یا انزال زودرس با رفتار درمانی و مراجعه به روانپزشک تا حدود زیادی درمان می شود.  هر چند که ممکن است ارولوژیست در راستای درمان اختلالات جنسیتی بیش از یک روش درمانی را به طور همزمان امتحان کنند.

درمان اختلالات جنسی بدون دارو (RTMS)

درمان های غیر دارویی یا RTMS و رفتار درمانی شامل آزمایش روش های مختلف برای به تاخیر انداختن ارگاسم است که هدف آن آموزش چگونگی برخورد فرد با بدن و احساسات خویش و نحوه  کنترل آن می باشد.

·       شروع و توقف:

با این تکنیک، شما یا شریک جنسیتان آلت تناسلی شما را تا نزدیکی نقطه ارگاسم تحریک می کند؛ سپس تحریک را برای حدود 30 ثانیه متوقف می نماید تا کمی استراحت کنید و احساس اوج لذت جنسی برطرف شود.  سپس دوباره می توانید تحریک جنسی را شروع کنید و از رابطه جنسی خود لذت بیشتری ببرید. این رویکرد «شروع و توقف» را سه یا چهار بار تکرار کنید قبل از اینکه به خود اجازه دهید به ارگاسم برسید.

·       فشار درمانی:

با این روش، آلت تناسلی شما تا نزدیکی نقطه ارگاسم تحریک می کنید تا زمانی که احساس کردید نزدیک به انزال هستید با فشار دادن آلت تناسلی خود درست در سرآلت تناسلی می توانید از احساس اوج فاصله بگیرید. در این تایم باید به آرامی سر آلت تناسلی خود را برای حدود 30 ثانیه فشار دهید تا نعوظ خود را از دست دهید. قبل از اینکه بخواهید به ارگاسم برسید این تکنیک را چند بار تکرار کنید تا احساس ارگاسم خود را به تعویق بیندازید.

·       استفاده از تفکرات ایجاد کننده حواس پرتی:

در زمانی که از نظر جنسی تحریک می شوید، با استفاده از این تکنیک می توانید توجه خود را بر روی چیزهای غیرجنسی و معمولی متمرکز کنید. به عنوان مثال، نام همه بازیکنان تیم ورزشی مورد علاقه خود را در ذهن خود بشمارید.

·       طب سوزنی یا تمرینات کف لگن

محققان دریافته اند که تمرینات کگل با هدف تقویت عضلات کف لگن می تواند به مردان مبتلا به PE مادام العمر کمک کند. تحقیقات علمی نشان می دهد انجام  فیزیوکینزیوتراپی برای دستیابی به انقباض عضلانی ، تحریک الکتریکی کف پرینه و یوفیدبک به درمان بیماری جنسیتی مردان کمک می کند تا بفهمند چگونه انقباضات عضلانی در کف پرینه را کنترل کنند.

·       مشاوره و گفتار درمانی

اگر علت انزال زودرس شما منشا روانی، عاطفی یا به دلیل مسائل مربوط به شروع رابطه جدید یا به دلیل اضطراب عملکرد، افسردگی، استرس، احساس گناه یا تجربه یک رابطه آشفته باشد. قطعا یک روانشناس، روانپزشک یا درمانگر جنسی می تواند به شما کمک کند تا شما تا سلامت جنسی خود را بازگردانید.

·       دارو درمانی

ممکن است پزشکان متخصص بیماری های مراقبتی و ارولوژست ها برای درمان اختلالات جنسی و زود انزالی از   چندین نوع دارو استفاده کنند.

داروهای ضد افسردگی، به ویژه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند سیتالوپرام (Celexa®)، اسیتالوپرام (Lexapro®)، فلوکستین (Prozac®)، پاروکستین (Paxil®) و سرترالین (Zoloft®) یا کلومیپرامین (Anafranil®) می توانند کمک کنند.

داروهای اختلال نعوظ، که شامل سیلدنافیل (Viagra®)، تادالافیل (Cialis®)، واردنافیل (Levitra®) و آوانافیل (Stendra®)، نیز برای درمان انزال زودرس، به ویژه در مردان مبتلا به اختلال نعوظ زمینه ای استفاده شده است.

·       داروهای موضعی

برخی از درمان های موضعی ممکن است قبل از رابطه جنسی در کنار کاندوم بر روی آلت تناسلی اعمال شوند. این کرم های بی حس کننده موضعی همچون لیدوکائین یا پریلوکائین تحریک را کاهش می دهند و می توانند مدت زمان انزال را بهبود بخشند. با این حال، استفاده طولانی تر از داروهای بی حس کننده می تواند منجر به بی حسی و از دست دادن نعوظ شود.

مشکلات جنسیتی زنان

بسیاری از زنان در مقطعی از زندگی خود با مشکلاتی در عملکرد جنسی مواجه می شوند که ممکن است روابط جنسی آنها را مختل نماید. پاسخ جنسی در زنان  شامل تعامل پیچیده ای از فیزیولوژی، احساسات، تجربیات، باورها، سبک زندگی و روابط افراد است. اختلال در هر جزء می تواند بر میل جنسی، برانگیختگی یا رضایت جنسی تأثیر بگذارد که باید به صورت جدی و اصولی درمان شود.

علائم مشکلات جنسیتی زنان بسته به نوع اختلال عملکرد جنسی آنان در چند مورد دسته بندی می شود که شامل موارد زیر است.

·       میل جنسی کم.

این مشکل شایع ترین اختلال عملکرد جنسی زنان است که شامل فقدان علاقه جنسی و عدم تمایل به داشتن رابطه جنسی است.

·       اختلال برانگیختگی جنسی

در طی این اختلال میل شما برای رابطه جنسی ممکن است دست نخورده باشد، چرا که ممکن است شما در برانگیختگی مشکل داشته باشید یا نتوانید در طول فعالیت جنسی برانگیخته شوید و برانگیختگی خود را حفظ کنید.

·       اختلال ارگاسمیک

اختلال ارگاسمیک پس از برانگیختگی جنسی کافی و تحریک مداوم رخ می دهد که فرد در هنگام  رسیدن به ارگاسم مشکل خواهد داشت.

انواع اختلالات روانی جنسیتی

مشکلات جنسیتی زنان همچون مشکلات و بیماری های جنسی مردان بسیار مهم بوده و نیازمند پیگیری جدی است. در این میان برخی از این عارضه ها برای هر دو جنسیت بسیار حیاتی است و عدم توجه به آن می تواند مشکلات زیادی را از لحاظ روانی، جسمی و زندگی جنسی فرد ایجاد کند.

·       اختلالات آسپرمی

اختلالات انزال که آسپرمی نیز نامیده می شود، می تواند ناشی از یک مشکل ژنتیکی (اولیه) یا به دلیل اختلالات اکتسابی (دلایل ثانویه) پس از تولد  رخ دهد.  اختلال در انزال  در زنان و مردان در 4 حالت رخ می دهد که عبارتند از انزال زودرس، انزال دیررس، انزال پسرفته و انزال می باشند.

·       اختلال پارافیلیا

پارافیلیا در حقیقت اختلال روانی جنسی مشترک در بین زنان و مردان است که علایق، تمایلات، فانتزی ها یا رفتارهای جنسی مداوم و مکرر را در بر دارد. این اختلال شامل اشیا، فعالیت ها یا حتی موقعیت هایی است که ماهیت غیر معمول دارند. پارافیلیا شامل پریشانی یا اختلال عملکردی، پدوفیلی، نمایش‌گرایی، فضول‌گرایی، سادیسم جنسی، مازوخیسم جنسی، فروتریسم، فتیشیسم و ​​فتیشیسم ترنسوستیک است.

·       بیش فعالی جنسی

هر گونه فعالیت جنسی یک کودک پیش از بلوغ یا نمایش دادن دستگاه تناسلی در معرض دید افراد غریبه برای رضایت جنسی و دست کاری آلت تناسلی به عنوان بیش فعالی جنسی شناخته می شود. این اختلال اغلب در دوران کودکی و نوجوانی رخ می دهد که بیشتر در پی کنجکاوی جنسی، مشاهده صحنه روابط جنسی، مورد تجاوز واقع شدن توسط افراد دیگر رخ می دهد. درمان اختلالات جنسی و زود انزالی با زمینه بیش فعالی جنسی آثار مخربی دارد و به سختی درمان می شود.

·       بیماری مالشگری

بیماری مالشگری نگاه کردن به یک فرد در حال درآوردن لباس یا فعالیت جنسی، برانگیختگی جنسی در هنگام لمس یا پوشیدن لباس، لمس کردن یا مالیدن آلت تناسلی توسط خود فرد یا افراد دیگر یا مالیدن آلت تناسلی به افراد دیگر یا اشیاء غیر زنده برای لذت جنسی است. این اختلال روانی برانگیختگی جنسی از لباس پوشیدن یا پوشیدن لباس های جنس مخالف و لمس کردن بدن ایجاد می شود که می توان با کمک یک روانپزشک آن را درمان نمود.

·       همجنس گرایی

هر چند که این نوع از اختلال روانی امروزه در کشورهای اروپایی به عنوان بیماری جنسیتی شناخته نمی شود و به صورت قانونی حمایت می گردد. ولی باید اذعان کرد چه از نظر آناتومی بدن و چه از نظر روان پزشکی این رفتار یک اختلال عمیق روانی و جنسیتی است که باید فرد مبتلا به این عارضه تحت درمان قرار گیرد.

کلام آخر

اختلال انزال زمانی اتفاق می‌افتد که  زن و مردی در حال انزال صحیح مشکل داشته باشد، یا خیلی زود می‌کند یا خیلی دیربه ارگاسم برسند. این اختلالات روانی جنسیتی علاوه بر اینکه می تواند منجر به نارضایت جنسی شریک زندگی فرد گردد، می تواند در فرایند تولید مثل و آسیب های عاطفی یا روانی مشکلات عدیده ای ایجاد کند.

تاکنون چندین روش مختلف درمان اختلالات جنسی و زود انزالی توسط متخصصان کشف شده تا افراد مبتلا به این عارضه  یک بار از زندگی جنسی خود لذت ببرید. متخصصان اورولوژی اغلب به راحتی با چند مرحله ساده می توانند اختلالات روانی جنسیتی را شناسایی نموده و در بیشتر مواقع با کمک درمان بدون دارو  RTMS

این مشکل را کنترل و درمان نماید.

توجه به این بحث باعث می شود تا شما و همسرتان در هنگام روابط جنسی با مشکل مواجه نشوید و از زندگی جنسی خود لذت بیشتری ببرید.

 

سوالات متداول

آیا انجام تست های آزمایشگاهی برای تشخیص زود انزالی لازم است؟

انجام آزمایش‌ های مختلف معمولاً برای تشخیص این عارضه مورد نیاز نیست، مگر اینکه پزشک به مشکلات هورمونی یا مشکلات بهداشتی مشکوک باشد که در ایجاد اختلالات جنسی و زود انزالی نقش دارد.

آیا می توانم از انزال زودرس جلوگیری کنم؟

بله، با پیروی از تکنیک های مختلف برای به تاخیر انداختن انزال، مصرف هر گونه داروهای تجویز شده و مشاوره در صورت نیاز می توانید به راحتی از بروز انزال زودرس پیشگیری نمایید.

آیا استفاده از کاندوم می تواند به انزال زودرس کمک کند؟

بله پوشیدن کاندوم می تواند حساسیت به آلت تناسلی شما را کاهش دهد و به تاخیر در انزال شما کمک کند.