اختلال شخصیت قربانی

اختلال شخصیت قربانی و راه های غلبه بر آن

اختلال شخصیت قربانی ناشی از سبک فرزند پروری است. ممکن است احساس کنید که کنترلی بر موقعیت ها و افراد دیگر ندارید یا اطرافیان شما به جای شما تصمیم می گیرند. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید مسائل ناخوشایندی برای شما در حال رخ دادن است. اگر فکر می کنید که افراد اطراف شما مسئول وظایف و موقعیت های زندگی شما هستند، ممکن است ذهنیت قربانی داشته باشید.

اختلال شخصیت قربانی این اجازه را به فرد نمی دهد که نسبت به مسائل و مشکلات نگرش صحیحی داشته باشد و توانایی حل مشکلات کاهش می یابد. در این بخش با مرکز روانپزشکی و روانشناسی آرام، تصمیم داریم برای علاقه مندان به روانشناسی مقاله ای در مورد شناخت ذهنیت قربانی، شناخت شخصیت و گزینه های درمانی در اختیار شما قرار دهیم تا اگر می خواهید با شخصیت قربانی آشنا شوید و به او کمک کرده تا مشکلاتش را حل کند.

لطفا تا پایان مقاله با گروه حرفه ای ما همراه باشید تا ذهنیت قربانی را درک کنید.

آشنایی با ذهنیت قربانی، شناخت شخصیت او و ارائه برنامه های درمانی

آشنایی با ذهنیت قربانی کمک می کند تا اگر نشانه هایی از این شخصیت را در خود یا دیگران دیدیم، بتوانیم از روش های علمی برای رفع این مسائل استفاده کنیم.

آشنایی با ذهنیت قربانی

آیا اغلب احساس می کنید که کنترلی بر موقعیت ها ندارید یا دیگران می خواهند شما را کنترل کنند؟ یا احساس می کنید هر کاری که انجام می دهید، اتفاقات بدی برای شما می افتد؟ اگر متوجه شدید که دیگران را مسئول رویدادها یا موقعیت های زندگی خود می دانید، ممکن است با چیزی که ذهنیت قربانی نامیده می شود دست و پنجه نرم کنید.

افرادی که ذهنیت قربانی دارند احساس می کنند که اتفاقات بدی در حال رخ دادن است و دنیا علیه آنهاست. ممکن است احساس کنید که دیگران علیه شما اقدامی می کنند، چه شریک زندگی شما، یک همکار یا حتی یکی از اعضای خانواده یا دوست. حتی ممکن است برای اصلاح اوضاع کمک کنید، اما مسئولیت هیچ چیز را به عهده نمی گیرید و احساس می کنید همه چیز از کنترل شما خارج است.

به علاوه، ممکن است چیزها را بدیهی فرض کنید، حتی اگر آنها متوجه شما نباشند و ممکن است فکر کنید، برای مثال: چه کاری کردم که سزاوار این هستم؟ همچنین ممکن است گاهی احساس رنجش کنید. به احتمال زیاد در شرایط بدی قرار گرفته اید یا در زندگی خود ضربه روحی را تجربه کرده اید، اما در آن زمان هیچ راهبرد مقابله ای نداشته اید و این دیدگاه منفی یا ذهنیت قربانی را در خود ایجاد کرده اید که باعث شده باور کنید زندگی فقط برای شما اتفاق می افتد و هیچ مسئولیتی در قبال اتفاقات زندگی خود ندارید.

حتی زمانی که مردم سعی می ‌کنند راه‌ حل‌ هایی به شما بدهند، احتمالاً فهرستی از دلایلی خواهید داشت که چرا آن راه‌ حل‌ ها تاثیری ندارند و این باعث نا امیدی کسانی می شود که به شما کمک می‌کنند و یا آن ها متوجه نمی ‌شوند که چه چیزی اشتباه است.

حتی ممکن است بپرسید چرا به این رفتار خود ادامه می دهید؟ حقیقت این است که تغییر نکردن ذهنیت قربانی ممکن است مزایای ثانویه ای داشته باشد. شما هرگز نمی خواهید دوباره احساس آسیب پذیری کنید، بنابراین ریسک نکردن آسان تر است. اگرچه ذهنیت قربانی یک اختلال قابل تشخیص نیست، اما یک اصطلاح پذیرفته شده است و نام‌ های جایگزینی مانند سندرم قربانی و عقده قربانی دارد.

آشنایی با شخصیت قربانی

افراد دارای ذهنیت قربانی سه باور دارند:

  • اتفاقات بدی در گذشته برای شما افتاده است و ادامه خواهد داشت
  • دیگران مقصر اتفاقات بد شما هستند
  • هیچ فایده ای در تلاش برای تغییر وجود ندارد، زیرا تاثیری ندارد

برای افرادی که ذهنیت قربانی دارند، به نظر می رسد درگیر بودن با احساسات منفی راحت تر از تلاش برای نجات خود باشند و حتی ممکن است این طرز فکر را به دیگران تحمیل کنند.

در هسته اصلی، ذهنیت قربانی اغلب ریشه در تروما، درد و رنج و افسردگی دارد. وقتی یک موقعیت آسیب زا را تجربه می کنید، دیگران ممکن است به شما بگویند که درمانده هستید و کاری که بعدا انجام می دهید تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

این می ‌تواند باعث شود که احساس آسیب ‌پذیری و ترس داشته باشید و تصمیم بگیرید که مسئولیت را بر عهده نگیرید، دیگران را سرزنش نکنید یا حتی زمانی که می‌توانید اقدامی انجام دهید، بهانه بیاورید.

چگونه به فردی با ذهنیت قربانی کمک کنیم؟

آیا می خواهید بدانید چگونه به فردی با ذهنیت قربانی کمک کنید؟ تلاش برای کمک به فردی با ذهنیت قربانی خسته کننده است زیرا آنها مسئولیت زندگی خود را بر عهده نمی گیرند و به نظر می رسد دیگران را مقصر می دانند. به راه های زیر توجه کنید:

  • همدل باشید و تصدیق کنید که در گذشته رویدادهای آسیب زا را تجربه کرده اند
  • رفتارهای ناموفق خاص مانند تغییر سرزنش، شکایت، و عدم پذیرش مسئولیت را شناسایی کنید.
  • اجازه دهید صحبت کنند و احساسات خود را به اشتراک بگذارند
  • اگر فکر می کنید تنها مقصر موقعیت نیستید، عذرخواهی نکنید
  • مرزها را تعیین کنید و اجازه ندهید به فضای شخصی شما حمله کنند
  • به آنها کمک کنید راه حل پیدا کنند، اما سعی نکنید از آنها در برابر نتایج بد محافظت کنید
  • به آنها کمک کنید تا اهداف یا راه های تغییر زندگی خود را طوفان فکری کنند
  • راه حل و سوالات زیادی به آنها بدهید تا در مورد آنها تحقیق و فکر کنند (مثلاً در چه چیزی مهارت دارید؟ در گذشته چه کارهایی را به خوبی انجام داده اید؟)
  • به جای نادیده گرفتن احساسات، آنها را بپذیرید
  • آنها را تشویق کنید که اگر ترومای پردازش نشده گذشته دارند با یک درمانگر صحبت کنند
  • برای مکالمه آماده باشید و اجازه ندهید که بی جهت گرفتار شوید
  • به آنها حمله نکنید، ملایم باشید و اجازه دهید با تشویق شما رشد کنند

نحوه درمان با دستگاه rTMS

اگر پزشک تشخیص دهد که با این روش درمانی می توان روند بیماری شما را مدیریت و کنترل کرد، باید بگوییم که جایی برای استرس وجود ندارد. درمان اختلالات روانپزشکی و روانشناسی در درمان با دستگاه rTMS به این صورت است که برای تحریک مغناطیسی مغز باید روی صندلی مخصوص بنشینید و سیم پیچ دستگاه را روی محل مشخص شده مغز قرار دهید.

توجه داشته باشید که برای درمان و استفاده از این دستگاه به دلیل حساسیت به جریان مغناطیسی، حذف تمام جواهرات و زیور آلات و قرار دادن کارت های بانکی خود در خارج از اتاق درمان ضروری و مهم است. یکی دیگر از مواردی که در نحوه کار با این دستگاه باید به آن توجه شود بحث تعداد دفعات و درمان است که با توجه به نوع بیماری، شدت آن و موارد دیگر توسط متخصص مغز و اعصاب تعیین می شود.

هنگامی که بیمار روی صندلی مخصوص درمان می نشیند و دستگاه کویل به موقعیت خاصی متصل می شود، تحریکات الکتریکی باعث می شود که تمام نورون های مغز در یک ناحیه خاص درگیر شوند و فعالیت های کوچک و کوتاهی داشته باشند. به لطف این تحریک و فعالیت های کوچک، روند درمان انجام می شود و پس از طی دوره درمان، بیماری های روحی و روانی فرد بهبود می یابد.

نحوه درمان با دستگاه tDCS

tDCS یا Transcranial Direct Current Stimulation نوعی دستگاه تحریک الکتریکی مغز است که روشی غیر تهاجمی، ایمن و بدون درد است. در این روش درمانی با استفاده از الکترود هایی که روی پوست سر قرار می گیرد، جریان مستقیم و بسیار ملایمی در حدود ۱ تا ۲ میلی آمپر به دلخواه پزشک به نواحی خاصی از مغز منتقل می شود. با استفاده از این دستگاه تحریک الکتریکی مغز می توان از آن برای تحریک یا مهار فعالیت عصبی برخی از سلول ها در ناحیه مورد نظر استفاده کرد.

همه چیز با اتصال الکترودها به پوست سر شروع می شود. درمان با دستگاه tDCS به این صورت است که در محل تحریک آندی (الکترودهای دارای قطب مثبت) که توسط جریان الکتریکی ایجاد می شود، نورون های مجاور برانگیخته می شوند، در حالی که در محل تحریک کاتد (الکترودهای دارای قطب منفی) فعالیت نورون ها را مهار می کنند. اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به نحوه عملکرد دستگاه tDCS بیندازیم، باید بگوییم که tDCS پتانسیل استراحت غشای نورون مغز را در نواحی خاصی تغییر می دهد.

در طی تحریک آندی، پتانسیل غشاء تحت فشار با خروجی جریان مثبت از الکترودها دپلاریزه یا معکوس می شود. در این مرحله، پتانسیل غشایی نورون‌ های مغز به آستانه پتانسیل برای شروع یک پتانسیل عمل نزدیک‌ تر است. تحریک کاتدی به دلیل خروجی جریان مثبت، نورون های موضعی در ناحیه مغز را هیپرپلاریزه (مهار) می کند. در این حالت پتانسیل غشایی نورون از حالت اولیه که به صورت پتانسیل آستانه بود، فاصله بیشتری دارد و این باعث افت تحریک پذیری نورون می شود.

نشخوار ذهنی

نشخوار فکری چیست؟

نشخوار فکری شامل افکار تکراری و غیر فعالی است که بر علل و پیامدهای ناراحتی فرد تمرکز دارد. با این حال، این افکار فرد را به استفاده از مکانیسم های مقابله فعال یا راهبردهای حل مسئله که درد را تسکین می دهد و خلق و خو را بهبود می بخشد، سوق نمی دهد. نشخوار فکری می تواند استرس را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و مشکلات بیشتری را برای ذهن و بدن فرد آسیب دیده ایجاد کند.

نشخوار فکری و پردازش روی مشکلات و معمولاً احساسات مرتبط با آن مشکلات تمرکز می کند. با این حال، این بیماری اغلب شامل بدبینی و تحریف های شناختی است و بر جنبه های منفی موقعیت تمرکز می کند. پردازش نیز می تواند به این صورت شروع شود. اما منجر به پذیرش و رهایی از احساسات منفی می شود که افراد مبتلا معمولاً به این مرحله نمی رسند.

اگر علائم زیر را تجربه کنید، ممکن است این اختلال را داشته باشید:

  • بیش از چند دقیقه روی یک مشکل متمرکز شده اید.
  • نسبت به چند دقیقه اول احساسات بدتری دارید.
  • به پذیرش و شروع یک فعالیت یا تفکر جدید فکر نمی کنید.
  • من نمی توانم راه حل قابل اجرا پیدا کنم.

تست های روانشناسی و روان سنجی

تست های روانشناسی و روان سنجی یکی از حوزه‌ های اصلی روان‌شناسی بالینی و تشخیصی در حوزه روان‌شناسی است. به طور کلی، روان سنجی مطالعه و سنجش ویژگی های روانی انسان و تلاش برای تبدیل ویژگی های کیفی به داده های کمی و قابل مقایسه است.

در نتیجه باید توجه داشت که داده های به دست آمده از آزمون های روان شناسی باید به عنوان ابزاری در کنار سایر ابزارهای تشخیصی مانند مشاوره روانشناسی و مشاهده مورد استفاده و تفسیر قرار گیرد. تست های روانشناسی مانند تست های شناختی، تست های شخصیت و تست های تحصیلی و شغلی در مرکز روانپزشکی و روانشناسی آرام با بهره گیری از بهترین روانپزشک ایران انجام می گیرد.

درمان و بهبود اختلالات روان پریشی با استفاده از طب سوزنی

اختلالات روانی یکی از پیچیده ترین مشکلات افراد است. زیرا درمان آنها با کمک داروهای شیمیایی عوارضی بر جای می گذارد که بسیاری از افراد ترجیح می دهند از آن استفاده نکنند. بنابراین یکی از روش های موثر درمان اختلالات روان پریشی، مانند طب سوزنی است.

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

روانشناسان شخصیت را به عنوان طرز تفکر، احساس و رفتار فرد توصیف می کنند. اختلال شخصیت بر نحوه تفکر یا عملکرد افراد تأثیر می گذارد و باعث می شود که فرد در طول زمان رفتار متفاوتی از خود نشان دهد. اختلال شخصیت وابسته (DPD) یکی از 10 نوع اختلال شخصیت است که در طبقه بندی اختلالات شخصیت در خوشه C، یعنی رفتارهای مضطرب و عصبی قرار می گیرد.

سخن پایانی در مورد شناخت ذهنیت قربانی

اگر با ذهنیت قربانی مبارزه می کنید، مهم است که بدانید این تقصیر شما نیست حتی اگر عادت به این واکنش نشان دهید. اگر ضربه روحی را تجربه کرده اید، دلیل واقعی برای احساس قربانی بودن دارید و هیچ چیز نمی تواند آن را از شما بگیرد.

در عین حال باید شفقت خود را نشان دهید تا بتوانید از این وضعیت عبور کنید و در صورت نیاز از کسی کمک بگیرید. تداوم زندگی در ذهنیت قربانی باعث می شود احساس ناتوانی و ناامیدی کرده و نتوانید شروع به تغییر زندگی خود کنید. هر کاری که می توانید برای رهایی از ذهنیت قربانی انجام دهید، اولین قدم، برای تبدیل شدن به فردی است که می خواهید باشید.

اگرچه ممکن است که قبل از شروع به این روش انجام آن فکر کنید و این برای شما دشوار باشد، اما اگر قدم های کوچک و ثابت بردارید، در نهایت به جایی که در نظر دارید، خواهید رسید. اگر برای کمک و پیشنهادات دیگران آماده باشید، حمایت دیگران از شما در این راه آسان تر خواهد بود پس برای دریافت خدمات روانپزشکی می توانید با همکاران ما در مرکز روانپزشکی و روانشناسی آرام در تماس باشید.