درمان اختلالات روانی

درمان اختلالات روانپزشکی و روانشناسی

مشکلات روحی و روانی شباهت زیادی به مشکلات جسمی دارد. بنابراین ما باید از روح خود هم مانند جسم مان محافظت نماییم. زمانی که شما از سلامت روانی مناسب برخوردار هستید به این مفهوم است که می توانید به سادگی تفکر کرده و احساسات خود را کنترل کرده و به روش هایی که نیاز دارید واکنش نشان دهید. در صورتی که به بیماری روانی دچار شوید علی الخصوص بیماری های مزمن این مسئله می تواند برای بدن شما بسیار ناتوان کننده باشد. همانطور که می دانید بدن انسان ها می تواند به افسردگی و اضطراب واکنش هایی نشان دهد که شباهت زیادی به بیماری های جسمی دارند.

در برخی موارد ما مشاهده می کنیم که بیماری های جسمی منشاء روانی دارند که در این موقعیت با تشخیص پزشک عمومی ارجاع به روانشناس و روانپزشک انجام می شود. افراد می توانند با تشخیص به موقع توسط بهترین روانپزشک درمان شده و رو به بهبود بروند.

علائم بیماری روانی شدید

زمانی که صحبت از بیماری روانی می شود بیشتر افراد این سوال را دارند که بیماری روانی چه علائمی دارد تا به محض مشاهده آن به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنیم. همانطور که می دانید بیماری روانی نمونه های مختلفی دارد اما به شکل اجمالی می توانیم بگوییم افراد در هنگام ابتلا به بیماری های روانی شدید واکنش هایی را از خود نشان می دهند که شامل:

  • احساس ناراحتی و غم شدید
  • بی تفاوتی نسبت به همه چیز
  • بهم ریختن فکر و کاهش تمرکز
  • ترس و نگرانی زیاد
  • احساس گناه شدید
  • نوسانات خلقی
  • پایین بودن انرژی و خستگی دائم
  • تمایل به تنها بودن و کناره گیری از دیگران
  • هذیان گفتن یا توهم داشتن
  • تغییرات زیاد در عادات غذایی
  • خشم بیش از حد و عصبی شدن
  • فکر کردن به خودکشی

 

البته باید توجه داشته باشید که بروز این علائم با توجه به میزان بیماری افراد می تواند کم و زیاد باشد. نکته دیگر اینکه فردی که به بیماری روانی ابتلاء پیدا می کند لزوما همه این علائم را ندارد در صورت مشاهده پایدار این موارد لازم است فرد برای تامین سلامت خود به پزشک مراجعه کند.

درمان بیماری روانی در خانه

یکی از شایع ترین بیماری های روانی که افراد در جوامع مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند بیماری افسردگی می باشد. با توجه به اینکه این بیماری روانی بسیار رایج است اما در برخی موارد به عنوان یک بیماری مطرح نمی شود. بیشتر افراد ناآگاه این تصور را دارند که افسردگی یک بیماری جدی نیست و فرد می تواند به دلخواه خود از افسردگی دست بکشد و به زندگی عادی بازگردد. فراموش نکنید که این یک باور بسیار اشتباه و خطرناک است که می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

اکثر روانپزشکان عقیده دارند که افسردگی به عنوان سرماخوردگی روح است. آن ها اعتقاد دارند که اگر درمان این بیماری به تعویق بیفتد ممکن است بیماری عمیق تر و سخت تر شود.

با توجه به اینکه هنوز فرهنگ مراجعه به روانشناس و روانپزشک برای برخی از اقشار جامعه درونی نشده است برخی از افراد تمایل دارند که درمان بیماری افسردگی به پزشک مراجعه نکنند و در منزل بمانند.

البته باید توجه داشته باشید که درمان برخی از بیماری ها مانند افسردگی در خانه امکان پذیر است. اما توجه داشته باشید این امر تنها برای برخی از مراحل بیماری امکان پذیر است. در صورتی که بیماری به مرحله شدید و حاد خود رسیده است بهتر است بیمار به روانپزشک مراجعه کند و تحت درمان دارویی قرار بگیرد. ممکن است بیمار در مراحل اولیه افسردگی بوده و بیماری شدت نگرفته باشد در این موقعیت درمان در خانه می تواند به عنوان یک گزینه موثر باشد و در بهبود وضع بیمار تاثیر خاصی بر جای بگذارد.

درمان هایی که برای بیماری های روانی در خانه پیشنهاد می شود بسیار ساده است. این درمان ها شامل استفاده از برخی مواد غذایی، دمنوش ها، گیاهان دارویی می باشد. بیمارانی که تمایل ندارند برای درمان به بیرون از خانه مراجعه کنند می توانند از مشاوره غیر حضوری نیز بهره مند شوند.

متخصص اعصاب و روان در تهران

درمان افسردگی با داروهای گیاهی

بر اساس پژوهش ها ثابت شده است که بعضی از گیاهان دارویی امکان افزایش سرتونین در مغز را دارند به همین دلیل می توانیم از آن ها به عنوان داروهای ضد افسردگی استفاده کنیم.

زعفران یکی از مشهورترین گیاهانی است که برای درمان افسردگی به کار می رود. این گیاه به دلیل برخورداری از مواد خاصی که در ساختار آن وجود دارد باعث شادابی می شود. به همین دلیل برای درمان افسردگی استفاده می شود.

یکی دیگر از روش های درمانی افسردگی که در منزل به کار می رود استفاده از آروماتراپی یا عطر درمانی است. در این روش درمانی از اسانس ها و روغن های گیاهی استفاده می شود. این روش از قدمت طولانی ای برخوردار است و در حدود شش هزار سال پیش نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. در این روش درمانی از روغن های معطر نظیر اسطوخودوس، اسانس نعناع، اسانس بابونه و اسانس رزماری، روغن گل سرخ، روغن گل یاس، روغن مریم گلی استفاده می شود. روش های درمانی دیگری مانند صحبت درمانی، ماساژ درمانی نیز وجود دارد. البته ناگفته نماند که تشخیص درمان افسردگی در منزل نیز باید تحت نظر روانپزشک و افراد متخصص انجام بگیرد. بیماری افسردگی یکی از متداول ترین و شایعترین بیماری ها است که در صورت پیشرفت کردن می تواند بسیار خطرناک باشد.

انواع اختلالات روانی و شخصیتی

در حقیقت اختلال شخصیتی به نوعی از اختلالات روانی اطلاق می شود که باعث می شود عملکرد و الگوی فکری فرد ناسالم شود. اختلالات شخصیتی انواع مختلفی دارد که بر مبنای علائم و ویژگی هایی که دارد به سه دسته مختلف تقسیم می شود.

دسته اول افرادی هستند که دارای تفکری غیر عادی و عجیب هستند افرادی که جزو این دسته قرار می گیرند دارای اختلالات پارانوید، اسکیزوئید و اسکیزوتایپی می باشند.

دسته دوم شامل افرادی می شوند که از رفتار یا تفکر نمایشی هستند. این دسته از افراد به شکل غیر قابل پیش بینی عمل می کنند یا بی اندازه عاطفی می باشند. اختلال شخصیت ضد اجتماعی، مرزی، نمایشی و خودشیفته جزو این دسته بندی قرار می گیرند.

دسته سوم افرادی هستند که دارای تفکرات اضطراب آور هستند. این افراد همواره با دلهره دست و پنچه نرم می کنند. بیماری هایی که در این دسته قرار می گیرند شامل: اختلال شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواس می باشند.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم اختلالات روانی دامنه گسترده ای دارند. امروزه اختلالات روانی را به عنوان بیماری های روحی و روانی رایج می دانند که در سراسر دنیا این معضل وجود دارد. پژوهش ها نشان داده است که بیش از نیم مردم آمریکا در یک برهه از زندگی خود به اختلالات روانی دچار شده اند. توجه داشته باشید که این نوع از اختلالات به نقص، تنبلی یا ناتوانی فرد ارتباطی ندارد.

معمولا اختلالات روانی به بیماری هایی اطلاق می شود که دارای علایمی هستند که بر تفکر،ادراک و احساس ، رفتار و خلق و خوی افراد تاثیر می گذارد. در برخی موارد این علایم شکل کوتاه و گاه به گاه بروز می کند و در مواقعی نیز به شکل مزمن و طولانی می باشد. این موارد می تواند بر توانایی ارتباط فرد با دیگران و عملکرد روزانه او تاثیر بگذارد. اکثر بیماری ها مانند مشکلات مربوط یه خواب، آلزایمر و زوال عقل به علتی که مغز بیمار را در گیر می کنند در دسته بیماری های روانی قرار می دهند.

برای وجود اختلالات روانی هیچ دلیل واجدی وجود ندارد. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند افراد را در خطر ابتلا به بیماری های روانی را افزایش دهد. این عوامل شامل: سابقه تجاوز جنسی یا جسمی، استرس، تجربیات تلخ زندگی مخصوصا اگر این موارد در کودکی اتفاق افتاده باشد. موارد دیگری مانند سوابق خانوادگی؛ ژن ها، آسیب های مغزی بر اثر ضربات، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، عدم تعادل شیمایی در مغز، در معرض مواد میکروبی و شیمیایی قرار گرفتن مادران باردار، احساس تنهایی و انزو، داشتن بیماری هایی مانند سرطان و….. می باشند.

 

رایج ترین اختلالات روانی که تاکنون مشاهده شده است

 

  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات خلقی
  • اختلالات روان پریشی
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات سوء مصرف مواد
  • اختلالات شخصیتی
  • اختلال وسواس فکری-اجباری
  • اختلالات مرتبط با تروما
  • زوال عقل
  • اختلالات رشدی

می باشد.

تشخیص اختلالات روانی

در مورد تشخیص اختلالات روانی در وهله اول باید بگوییم که متاسفانه یک روش ثابت و خاص وجود ندارد که ثابت کند یک فرد به بیماری روانی مبتلا است یا به شکل صد در صدی سالم است. در عوض افراد باید برای تشخیص بیماری روانی نزد بهترین روانپزشک و روانشناس بروند و از آن ها درخواست کمک  نمایند. در صورتی که بیماری افراد روانی تشخیص داده شود باید نزد روانپزشک مراجعه کنند. برای تشخیص بیماری های روانی از تست های آزمایشگاهی و معاینات بدنی استفاده می شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم برخی از بیماری ها ممکن است منشاء جسمی داشته باشند اما در حالت روانی بروز کنند. یکی دیگر از روش های تشخیص بیماری روانی بررسی شرح حال افراد است. پزشک در این موقعیت از سوابق شخصی بیمار سوالاتی را می پرسد. بیمارانی که مشکوک به اختلالات روانی هستند تحت تست های غربالگری سلامت روان، تست های روانشناختی، تست های غربالگری و … قرار می گیرند.

شدیدترین بیماری روانی شیزوفرنی

یکی از بیماری های بسیار خطرناک و شدید از لحاظ روانی بیماری شیزوفرنی است در این بیماری فکر تخریب می شود و فرد بیمار دچار توهم و برداشت های اشتباه می گردد. جالب است بدانید این بیماری تنها مغز انسان ها را درگیر نمی کند بلکه مقادیر زیادی پروتئین در سایر قسمت های بدن فرد بیمار به شکل غیر طبیعی مشاهده می شود. بر اساس پژوهش های انجام شده 40 درصد از تغییراتی که در مغز بیماران شیزوفرنی رخ می دهد در دیگر بخش های بدن آن ها نیز بروز می کند. علت این بیماری همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد برخی از پزشکان این نظریه را دارند که این بیماری می تواند منشاء وراثتی داشته باشد.

علایم این بیماری شامل:

  • سوء ظن به اینکه مورد آزار واقع شده یا بر علیه او توطئه چینی شده است.
  • توهمات عجیب: اعتقاد به اینکه افراد مریخی، مغز او را کنترل می کنند.
  • توهم بینایی شنیداری: دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعیت ندارند.
  • ناسازگاری
  • بی احساس بودن
  • اشکال در عملکرد کار یا موقعیت های اجتماعی
  • انزوای اجتماعی
  • دست و پا چلفتی
  • داشتن رفتارهای مختلف: ممکن است بسیار مشوش یا پریشان باشد، یا بی حرکت و یا در بسیاری از مواقع رفتار عادی داشته باشد.

درمان بیماری شیزوفرنی به روش های مختلف دارویی و غیر دارویی تقسیم می شود. در روش دارویی به بیمار داروهای ضد جنون می دهند. در روش غیر دارویی از درمان های فردی، جلسات روان درمانی، توانبخشی و … استفاده می کنند.

معرفی شدیدترین بیماری های روانی

بیماری های روانی مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها بسیار خطرناک هستند و برای افراد ناشناخته می باشند. با توجه به اینکه تنها درصد کمی از افراد در دنیا وجود دارند که از اختلالات روانی بالایی رنج می برند؛ اما نمی توانیم این حقیقت را انکار کنیم که 450 میلیون نفر از افراد دنیا به مشکلات روانی مبتلا هستند. بعضی از این اختلالات روانی مانند افسردگی به شکل طبیعی اتفاق می افتد و بعضی دیگر به دلیل بروز جراحات و صدمات مغزی اتفاق می افتند. درست است که بیماری های روانی برای افرادی که آن را تجربه می کنند یک تجربه ترسناک به نظر می رسد. اما برخی از بیماری ها وجود دارند که نسبت به بقیه کمی ترسناک تر هستند. ابتلاء به این بیماری ها ممکن است منجر به از بین رفتن افراد شود. در ادامه به برخی از این بیماری ها به شکل اختصار اشاره خواهیم کرد.

سندروم آلیس در سرزمین عجایب: این بیماری که به سندروم تاد نیز مشهور است و مانند اتفاقاتی که در داستان آلیس در سرزمین عجایب می افتاد فرد اطراف خود را به شکل پریشانی حس می کند. آن ها صداها را بلندتر یا ضعیف تر از حد معمول می شنوند و اشیاء را کوچک و بزرگ می بینند. این بیماری معمولا در افرادی بروز می کند که سابقه تومور مغزی و مصرف مواد مخدر دارند.

سندروم دست بیگانه: یکی از بیماری های خطرناک دیگر است که در برخی موارد بر اثر جراحی مغز و شکافتن دو نیمکره به وجود می آید این سندروم شبیه به فیلم های ترسناک است و دست بیگانه باعث می شود که فرد به شکل کامل کنترل یک دست خود را از دست بدهد. عضو غیر قابل کنترل معمولا بدون دخالت و اختیار فرد ذهن افراد را تحت کنترل خود در می آورد. بر اساس گزارش هایی که از افراد مبتلا به دست آمده است عضو بیگانه تلاش می کند دیگران یا خود فرد را خفه کند. لباس ها را پاره کنند یا قسمتی از بدن را آن قدر بخارانند تا به خون بیفتد. متاسفانه این سندروم تاکنون هیچ درمانی نداشته است.

آپوتمنوفیلیا: این بیماری که به سندروم قطع هم مشهور است افراد در آن اصرار دارند که عضو سالم بدن آن ها باید قطع شود. چون پزشکان حاضر به قطع این عضو نیستند خودشان دست به کار می شوند.

بونتروپی: این اختلال روانی بسیار ترسناک است. افراد مبتلا به این بیماری گمان می کنند که گاو هستند و تا حدی پیش می روند که در برخی موارد در کنار گاوها در مزرعه به چرا می پردازند.

توهم کاپگراس: یکی دیگر از بیماری های نادر است که معمولا در افراد مبتلا به شیزوفرنی و صرع مشاهده می شود. کسانی که به این اختلال دچار هستند به توهم همزاد علاقه دارند و خیال می کنند اطرافیان آن ها با افراد متظاهر عوض شده اند و این متظاهران قصد دارند به آن ها آسیب برسانند.

سوالات متداول

مشکلات روحی و روانی چیست؟

مشکلات روحی و روانی شباهت زیادی با مشکلات جسمی دارند و در برخی موارد منشاء جسمانی دارند.

چه کسی بیماری روحی و روانی را در ابتدای امر تشخیص می دهد؟

افراد در ابتدای امر نزد پزشک عمومی می روند و او با معاینه و مشاهده اخوالات فرد او را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع می دهد تا تحت درمان قرار بگیرند.

علایم بیماری های روانی و روحی چیست؟

• احساس ناراحتی و غم شدید
• بی تفاوتی نسبت به همه چیز
• بهم ریختن فکر و کاهش تمرکز
• ترس و نگرانی زیاد
• احساس گناه شدید
• نوسانات خلقی
• پایین بودن انرژی و خستگی دائم
• تمایل به تنها بودن و کناره گیری از دیگران
• هذیان گفتن یا توهم داشتن
• تغییرات زیاد در عادات غذایی
• خشم بیش از حد و عصبی شدن
• فکر کردن به خودکشی

آیا همه افراد تمام علایم بیماری های روحی و روانی را دارند؟

خیر معمولا افراد یک یا چند علایم را دارند و در برخی موارد ممکن است هیچکدام از این علایم به شکل ثابت وجود نداشته باشد.

آیا می توانیم بیماری افسردگی را در منزل درمان کنیم؟

در برخی موارد افراد با نظر پزشک در منزل به درمان خود ادامه می دهند و از مشاوره های غیر حضوری و داروهای گیاهی استفاده می کنند.