درمان اختلالات مرتبط با مصرف ماری جوانا

مصرف مواد مخدر در میان مردم بخصوص جوانان بسیار بیشتر از قبل شده است. مصرف مواد مخدر نه تنها باعث اعتیاد و بسیار از بیماری های جسمی و فیزیکی می شود بلکه رو و روان فرد معتاد را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلالات مصرف مواد مخدر یکی از اختلالات روانی می باشد که برای ترک اعتیاد ابتدا باید آن را درمان نمود. مراجعه به روانپزشکی در درمان ترک اعتیاد لازم و ضروری می باشد. یکی از پر استفاده ترین ماده مخدر، ماری جوانا می باشد که مصرف آن در جوانان بسیار زیاد شده است.

ماری جوانا Marijuana

حشیش (“ماری جوانا” ، ” pot ” ، ” weed ” ، ” grass “) رایج ترین مواد مخدر غیرقانونی در جهان هستند. مؤلفه فعال اصلی حشیش THC(tetrahydrocannabinol) است. گیرنده های کانابینوئید در مغز باعث مهار سیکلاز آدنیلات می شوند.

ماری جوانا در درمان تهوع و استفراغ در بیماران شیمی درمانی اثر بخشی داشته است. همچنین اشتها در بیماران مبتلا به ایدز را بالا می برد و درد های شدید ناشی از سرطان و همچنین فشار داخل چشم در بیماری گلوکوم را کاهش می دهد.

ماری جوانا باعث شادی و سرخوشی، اضطراب، اختلال در هماهنگی حرکتی، اختلالات ادراکی (احساس زمان آهسته)، تپش قلب خفیف، استرس، پرخونی ملتحمه (قرمزی چشم)، خشکی دهان و افزایش اشتها می شود. اختلالات روانی ناشی از مصرف حشیش با پارانویا و توهم ممکن است رخ دهد.

اختلال مصرف حشیش تقریباً در 10٪ افرادی که استفاده می کنند (حداکثر 50٪ از مصرف کنندگان در روز) مشاهده می شود.

استفاده بیش از حد ممکن است باعث مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت مزمن ، تضعیف سیستم ایمنی بدن ، سرطان و اثرات احتمالی بر روی هورمونهای تولید مثل شود.

علائم ترک ممکن است شامل تحریک پذیری ، اضطراب ، بی قراری ، پرخاشگری ، رویاهای عجیب ، افسردگی ، سردرد ، تعریق ، لرز ، بی خوابی و اشتها باشد.

درمان

درمان اختلالات مرتبط با مصرف ماریجوانا در ابتدا، مراجعه به روانپزشک و درمان روانشناختی می باشد. روانشناس می تواند بسته به عود بیماری از دارو های روانشناختی برای درمان بیمار استفاده کند.

 

برای دریافت مشاوره در تشخیص اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر و ماری جوانا و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید .

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید .