عوارض مصرف Fluvoxamine فلووکسامین

فلووکسامین Fluvoxamine یکی دیگر از دارو های روانپزشکی می باشد. که در دسته دارو های مهارکننده های انتخابی بازگشت مجدد سروتونین (SSRI: SELECTIVE SEROTONIN REUPTAKE INHIBITORS ) قرار دارد. این دارو به صورت قرص می باشد و بدون نسخه پزشک قابل فروش نیست. روانپزشک با توجه به علائم بیماری و میزان عود آن می تواند این دارو را تجویز نماید. اما همانطور که می دانید هر دارو در کنار موارد درمانی، عوارض و اثرات جانبی دارد که البته روانپزشک با آگاهی به این عوارض آنها را برای بیماران خود تجویز می کند. در ادامه به بررسی قرص فلوکسامین می پردازیم.

موارد درمانی با فلووکسامین Fluvoxamine

در حال حاضر فقط برای استفاده در اختلال وسواس-اجباری (OCD) تأیید شده است. البته این دارو برای درمان اختلالات افسردگی تجویز می گردد و در واقع ضد وسواس و ضد افسردگی است.

مصرف فلووکسامین Fluvoxamine در کودکان

از این دارو برای درمان اختلالات وسواس و افسردگی در کودکان نیز استفاده می شود. به توجه به مطلعات انجام گرفته عوارض آن در کودکان مشابه بزرگسالان می باشد. البته با توجه به اینکه یکی از عوارض آن کاهش وزن است، به طور دوره ای وزن و رشد کودک توسط متخصص باید بررسی گردد.

مصرف فلووکسامین Fluvoxamine در زمان بارداری و شیردهی

مطالعات کافی در این باره صورت نگرفته است و تاثیر آن روی کودک و جنین ناشناخته می باشد. به همین دلیل روانپزشک قبل از تجویز موارد ممکن را بررسی می کند.

عوارض و اثرات جانبی فلووکسامین Fluvoxamine

از عوارض عمده و رایج این دارو به تهوع و استفراغ می توان اشاره نمود. که بعد از چند روز بر طرف می گردد.

فلووکسامین، تداخلات دارویی متعدد به دلیل مهار CYP دارد به همین دلیل قبل از تجویز و مصرف آن باید به مواردی توجه نمود:

از مصرف داروهای آلوسترون، استمیزول، سیزاپراید، دی هیدروارگوتامین، ارگولوئید مسیلاتز، ارگونووین، ارگوتامین، فورازولیدون، ایزوکربوکسازید، لوومتادیل، متیل ارگونووین، فنلزین، راساگیلین، ترفنادین، تیوریدازین یا تیزانیدین همراه با این دارو خودداری کنید.

بیمارانی که MAOI: Monaamineoxidase Inhibitors مصرف می کنند، باید در نظر داشته باشند مصرف فلووکسامین با داروی فعلی آنها تداخل دارد و مصرف همزمان به بی قراری، کما، ضعف شدید عضلانی، افزایش دمای بدن منجر می شود. برای مصرف فلووکسامین حداقل باید 15 روز از قطع مصرف MAOI گذشته باشد.

مصرف این دارو در افرادی که بیماری مغزی، عقب ماندگی ذهنی، تشنج و یا سابقه آن، بیماری کبدی یا بیماری مانیا دارند باید توسط روانپزشک بررسی گردد.

درمان و بهبودی بیماری با فلووکسامین Fluvoxamine ممکن است کمی طولانی باشد.

عوارض و اثرات جانبی مصرف فلووکسامین

هر دارو در کنار مزایایی که در بهبودی بیماری دارد، ممکن است دارای عوارض جانبی نیز باشد. که البته در همه افراد دیده نمی شود. در صورت تدام و پایداری هر کدام از عوارض زیر به روانپزشک مراجعه نمایید.

عوارض شایع:

• اختلال در میل یا توانایی جنسی

• یبوست

• گیجی

• خواب آلودگی

• سر درد

• تهوع

• اشکال در خواب

• خستگی غیر عادی

• استفراغ

عوارض با شیوع کمتر:

• تغییرات رفتاری و خلقی و یا روحی

• اختلال در تنفس

• اشکال در دفع ادرار

• تیک عصبی

عوارض نادر:

کندی حرکات یا بی حرکت شدن بدن، تاری دید، عدم تعادل، تشنج (صرع)، عدم حرکت چشمها، افزایش حرکات بدن، تغییر در سیکل قاعدگی، خونریزی از بینی، قرمزی و تحریک چشمها، قرمزی بدن، خارش، سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست، بثورات پوستی، گلو درد، تب، احساس سرما، کبودی و کوفتگی غیر عادی، حرکات غیر عادی و ناگهانی صورت و یا بدن، ترشح غیر عادی شیر در زنان، بی قراری و ضعف، نشانه های سندرم سرتونین که معمولا 3 مورد و یا تعداد بیشتری با هم اتفاق می افتد شامل آشفتگی، اسهال، تب، عکس العملهای شدید، عدم هماهنگی، مور مور شدن، عرق کردن، هیجان غیر قابل کنترل در گفتار و رفتار، لرزش، تیک عصبی، درد شکم، تغییر در حس چشایی، کاهش اشتها، اسهال، خشکی دهان، احساس حرکت خود و یا اطرافیان، احساس ضربان قلب تند یا نامنظم، تکرر ادرار، سوزش سر دل، تعریق زیاد، لرزش، افزایش یا کاهش وزن غیر عادی

عوارض مصرف بیش از حد:

اسهال، گیجی، خواب آلودگی، تشنج، تهوع، استفراغ، کما، خشکی دهان، کاهش فشار خون، اتساع مردمک چشم، تیک عصبی، ضربان تند و یا کند قلب، رعشه و اشکال در دفع ادرار

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف Fluvoxamine فلووکسامین و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.