عوارض مصرف بوپروپیون Bupropion

بوپروپیون Bupropion یکی از قبیل دارو های ضد افسردگی می باشد که در دسته مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین-دوپامین Norepinephrine-Dopamine Reuptake Inhibitors(NDRIs) قرار دارد. بوپروپیون از دستگاه گوارش به خوبی جذب می گردد و امکان دارد متابولیسم گذر اول وسیعی داشته باشد.

موارد مصرف بوپروپیون Bupropion

تجویز این دارو اغلب برای موارد زیر به کار می رود:

برخی اثربخشی در درمان ADHD در بزرگسالان
ترک سیگار
درمان افسردگی
از آنجایی که این دارو فقدان نسبی عوارض جانبی جنسی در مقایسه با SSRI دارد می تواند جایگزین مناسبی برای آنها باشد. اثر ضد افسردگی این دارو حدودا تا 4 هفته بعد از شروع مصرف آغاز می گردد. که البته این تاثیر بسته به شخص و عود بیماری در افراد می تواند متفاوت باشد.

مصرف بوپروپیون Bupropion در دوران شیردهی و بارداری

عوارض مصرف و تاثیرات این دارو در دوران شیردهی مشخص نمی باشد، لذا مصرف بوپروپیون Bupropion در دوران شیردهی باید با احتیاط باشد. در دوران بارداری نیز تجویز دارو بر اساس تشخیص روانپزشک معالج خواهد بود. بوپروپیون و متابولیت هایش از جفت عبور می کند و در شیر مادر نیز ترشح می شوند.

مصرف بوپروپیون Bupropion در سالمندان

مصرف دارو های روانپزشکی در سالمندان معمولا زود اثر بوده و می تواند حساسیت های بیشتری را ایجاد نماید. به همین دلیل مصرف بوپروپیون Bupropion در سالمندان بسته به نظر پزشک دارد. که البته بسیاری از مشکلات مصرف دارو با تغییر در دوز مصرف بر طرف می گردد.

مصرف بوپروپیون Bupropion در کودکان

از عمده ترین عوارض مصرف دارو های روانپزشکی به کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می توان اشاره نمود. یکی از عوارض مصرف بوپروپیون Bupropion نیز کاهش اشتها و کاهش وزن می باشد. لذا در تجویز به کودکان نمودار رشد کودک باید به صورت دوره ای بررسی و ارزیابی گردد.

موارد قابل احتیاط مصرف بوپروپیون Bupropion

قبل از مصرف هر دارو، دانستن مطالبی، می تواند اثر بخشی دارو را افزایش داده و یا از عوارض و اثرات جانبی خطرناک جلوگیری نماید.

منع مصرف آن در بیمارانی که تشنج یا اختلال فعال غذا خوردن دارند ، و در بیمارانی که در حال حاضر تحت MAOI قرار دارند. همچنین در بیماران مبتلا به صرع منع مصرف وجود دارد.افرادی که از بی اشتهایی عصبی یا پر خوری عصبی رنج می برند نمی توانند این دارو را مصرف نمایند. به طور کلی مصرف این دارو در موارد زیر باید با احتیاط و تشخیص روانپزشک باشد:

بیماران مبتلا به صرع و تشنج
بیماران دارای سابقه تشنج و سایر عوامل مستعد کننده مثل سیروز شدید کبدی یا تومورهای سیتم عصبی مرکزی
افرادی که در حال ترک الکل یا بنزودیازپین هستند
بیماران دچار بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی
در بیماران دو قطبی و سایکوتیک بدلیل القاء مانیا
در بیماران با تاریخچه MI اخیر و بیماریهای قلبی و اختلال کبدی و کلیوی
Patch های پوستی نیکوتین همراه با بوپروپیون می تواند باعث افزایش فشار خون گردد

تداخلات دارویی مصرف بوپروپیون Bupropion

در تجویز دارو های روانپزشکی، روانپزشک باید از تمامی داروهایی که بیمار مصرف می کند آگاه باشد. ممکن است مصرف همزمان دو دارو اثرات و عوارض را تشدید کند یا منجر به وقوع مشکلات دیگری شود.

همراه با MAO و نیز در فاصله کمتر از 2 هفته از قطع MAO نباید مصرف شود
به دلیل افزایش تشنج از مصرف الکل باید در دوران مصرف دارو پرهیز شود
داروهای پایین آورنده آستانه تشنج مثل ضد افسردگیها، آنتی سایکوتیکها، ضد مالاریاها، آنتی هیستامین های خواب آور، کینولون ترامادول، تئوفیلین یا کورتیکو استروئیدهای سیستمیک باید با احتیاط مصرف شوند
مصرف همزمان آن با آمانتادین یا لوودوپا
کاربامازپین، فنی توئین و فنوباربیتال باعث القاء متابولیسم بوپروپیون ولی سایمتدین و یاوالپورات باعث مهار متابولیسم دارو می شود
مصرف بوپروپیون با دارو های ضد افسردگی دیگر باید با حتیاط و زیر نظر روانپزشک باشد.
عوارض و اثرات جانبی مصرف بوپروپیون Bupropion

از عمده ترین عوارض جانبی شامل افزایش اضطراب، و همچنین افزایش خطر تشنج و روان پریشی در دوزهای بالا می باشد. البته بسیاری از عوارض حدودا بعد از یک هفته از شروع مصرف دارو، بر طرف می شوند.

بی قراری و آشفتگی
بی خوابی در شروع مصرف دارو
اضطراب
تب
خشکی دهان
میگرن و سردرد
مشکلات گوارشی (تهوع، استفراغ، یبوست)
تکرر ادرار
تعریق و راش های پوستی
خارش و کهیر
این عوارض در افراد کمی در شروع مصرف دیده شده است که معمولا بعد از چند روز بر طرف می شود.

علائم مسمومیت و افزایش دوز مصرفی:

توهم
افزایش ضربان قلب
تشنج
کاهش هوشیاری و در موارد نادر مرگ
برای درمان های حمایتی از عوارض شدید و نا خواسته، لاواژمعده وشارکول فعال میزان جذب دارو را در صورتی که بلافاصله بعد از مسمومیت خورده شود، کاهش می دهد. بنزودیازپین ها برای تشنج ممکن است بکار رود. دیورز، دیالیز و هموپرفوزیون به نظر نمی رسد مؤثر باشند.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف بوپروپیون Bupropion و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.