عوارض مصرف نورتریپتیلین Nortriptyline

نورتریپتیلین Nortriptyline از دسته دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای TRICYCLIC ANTIDEPRESSANTS می باشد. مصرف این دارو کمترین احتمال بروز افت فشار خون وضعیتی را دارد. همچنین، سطح مفید خون درمانی، در درمان درد مزمن مفید است. این دارو معمولا برای درمان افسردگی و تسکین درد های عصبی تجویز می گردد.

تاثیر اصلی این دارو در بر طرف کردن علائم افسردگی مانند کم خوابی و کمبود اشتها می باشد. نورتریپتیلین Nortriptyline با افزایش سطح سروتونین به درمان افسردگی کمک می کند.

موارد احتیاط در مصرف نورتریپتیلین Nortriptyline

دارو های درمان افسردگی معمولا در شیر مادر ترشح می شوند و همچنین می توانن از جفت به جنین منتقل شوند. البته بررسی این موارد بر روی بسیاری از دارو ها انجام نگرفته است و تاثیر آنها مشخص نیست. لذا در صورت بارداری یا شیردهی روانپزشک خود را مطلع نمایید.

این دارو برای کودکان نیز در صورت ابتلا به شب ادراری تجویز می گردد.

اغلب دارو های ضد افسردگی از جمله نورتریپتیلین Nortriptyline بر افزایش سطح سروتونین تاثیر می گذارند. در صورت افزایش بیش از حد سندروم سروتونین رخ می دهد که عوارض مختلفی را در پی دارد. به همین دلیل قبل از شروع مصرف هر داروی ضد افسردگی، لیستی از دارو های مصرفی را به اطلاع روانپزشک خود برسانید تا تداخل دارویی سبب بروز سندروم سروتونین نگردد.

در صورت ابتلا یا سابقه ابتلا به این بیماری ها، روانپزشک خود را مطلع نمایید: تیروئید پر کار ،مشکلات کبدی ،صرع،دیابت،یبوست های مزمن،مشكل در دفع ادرار،بيماري هاي قلبی عروقی،چشمی و یا بیماری های اعصاب و سایر بیماری ها.

مقدار و نحوه مصرف دارو در هر شخص متفاوت است و با توجه به شدت عود بیماری و علائم آن توسط روانپزشک تجویز می گردد. به همین دلیل از مصرف خودسرانه دارو های ضد افسردگی پرهیز نمایید. همچنین افزایش یا کاهش دوز مصرفی بدون اطلاع پزشک می تواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد.

قطع ناگهانی دارو می تواند سبب بروز سندروم محرومیت دارو شود که عوارض مختلفی در پی دارد.

نورتریپتیلین Nortriptyline بر سیستم عصبی مغز تاثیر می گذارد به همین دلیل تجویز آن فقط باید توسط روانپزشک باشد.

بروز حساسیت های پوستی در مصرف دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای شایع است. در مدت زمان مصرف این قبیل دارو ها از قرار گرفتن در زیر تابش مستقیم آفتاب پرهیز نمایید. همچنین استفاده از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب فراموش نشود.

عوارض و اثرات جانبی مصرف نورتریپتیلین Nortriptyline

از عوارض شایع مصرف مصرف نورتریپتیلین به موارد زیر می توان اشاره نمود:

خشکی دهان
سوهاضمه، یبوست، تهوع و دیگر مشکلات گوارشی مانند اسهال
خواب آلودگی، احساس خستگی و بی حالی
سرگیجه و احساس سردرد
تداخل در فعالیت های جنسی

بروز علائم اضطراب و پریشانی،اختلال در خواب، مشکل در دفع ادرار، احساس گز گز انگشتان،تغییر غیر عادی در اشتها یا وزن،تغییر طعم ها در دهان، زنگ زدن گوش، لکه های قرمز پوستی خارش دار،ریزش مو یا تعریق شدید و ضربان قلب نامنظم می تواند نشان دهنده سندروم سروتونین باشد. این سندروم در صورت مصرف همزمان برخی دارو های ضد افسردگی و یا افزایش دوز مصرف رخ می دهد که در این صورت باید روانپزشک خود را مطلع سازید.

در صورت بروز مشکلات جسمی دیگر و تشدید و تداوم آنها در طول مدت زمان مصرف نورتریپتیلین، روانپزشک خود را مطلع نمایید.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف نورتریپتیلین Nortriptyline و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.