اختلال فوبیا phobia در کودکان

اختلال فوبیا phobia در کودکان
از دیگر اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان به اختلال فوبیا می توان اشاره نمود. متاسفانه شیوع این اختلال در کودکان به دلیل رفتار های نامناسب خانواده ها در حال افزایش است

ترس مرضی یا همان فوبیا نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز به وجود می آید. در واقع اگر این اختلال در کودکی درمان نشود می تواند تا بزرگسالی فرد نیز ادامه بیابد. فوبیا یک ترس غیر واقعی است که هیچ دلیل یا منطقی برای آن وجود ندارد. فرد مبتلا معمولا از اجسام، اشیاء یا یک موقعیت، بی دلیل هراس دارد. برای همه افراد ترس وجود دارد اما افرادی که دچار اختلال فوبیا نیستند می توانند بر ترس خود غلبه کرده و ان را کنترل کنند.

می توان گفت ترس بخشی از زندگی کودکان است. ممکن است ترس های متفاوت در سنین مختلف به سراغ آن بیاید. آنها در آغاز زندگی تاز صدای بلند هراس دارند و از 6 ماهگی به بعد از افراد غیر آشنا می ترسند. این گونه ترس ها برای کودکان امری طبیعی و همانطور که گفته شد بخشی از زندگی آنها است.

آگروفوبیا (Agoraphobia): در این گونه ترس کودک از فضای باز احساس خطر می کند و ترس و اضطراب شدید به سراغ او می آید.

فوبیای خاص :  به مواردی مربوط می شود که کودک از اشیا، وسایل و موقعیت های خاص هراس دارد.

اختلال اضطراب جدایی:  همانطور که از نام این اختلال بر می آید، در این گونه ترس، کودک از جدایی از والدین خود هراس داشته و نسبت به آنها وابستگی شدید دارد. به طوری در هنگام خواب نیز نمی تواند انها را ترک کند.

اختلال اضطراب اجتماعی: این اختلال نیز با ترس شدید و فوبیا همراه است. حضور در اجتماع و سخن گفتن در جمع از ترس های کودک است. اوتیسم نیز در این اختلال قرار دارد.

در هنگام ترس و اضطراب شدید معمولا ضربان قلب کودک بالا می رود که با تعرق زیاد همراه است. این گونه ترس اگر بیشتر از یک سال بطول بی انجامد نشانه اختلال روانی است که باید درمان شود و در صورت عدم درمان در رفتار های وی در بزرگسالی تاثیر می گذارد و همچنین ترس همراه همیشگی کودک خواهد بود.

درمان:

  • درمان شناختی رفتاری :CBT با استفاده از این روش درمانی کودک راه های جدیدی برای کنترل ترس و وحشت خود در زمان مواجهه با منبع ترس یاد می گیرد.
  • خانواده درمانی
  • دارو درمانی : در مواقعی خاص به دلیل شدت بیماری روانپزشک ترجیح می دهد از دارو برای درمان کودک استفاده کند.
  • همچنین برای درمان اختلال فوبیا در کودکان می توان از روش نوروفیدبک استفاده نمود.

 

برای دریافت مشاوره در تشخیص اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان و اختلال فوبیا در کودکان و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید .

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید .

تشخیص و درمان زود هنگام فوبیا می تواند علائم آن را کاهش دهد . این نیز می تواند به پیشرفت طبیعی کودک شما کمک نماید و کیفیت زندگی او را بهبود بخشد . عدم درمان و توجه به فوبیا در کودکان منجر به تشدید آن در بزرگسالی و یا گسترش آن به سایر اختلالات روانی خواهد شد .

برای تشخیص و درمان زود هنگام فوبیا در کودکان به یک روانپزشک کودک مراجعه نمایید . درمان فوبیا هم با رفتار درمانی و هم با دارو درمانی انجام می شود .