درمان اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر و کافئین

متاسفانه بسیاری از مردم بدون آنکه بدانند به مصرف کافئین اعتیاد دارند. نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای دارای درصد بالایی از کافئین هستند که در صورت سوءمصرف آنها غرد می تواند دچار اختلالات متعددی شود. مصرف بیش از حد قهوه بسیار خطرناک است و می تواند منجر به وجود آمدن مشکلات جسمی و روحی شود.

کافئین Caffeine

کافئین رایج ترین ماده روانگردان در ایالات متحده آمریکا است که معمولاً به شکل قهوه یا چای مصرف می شود. این ماده به عنوان یک آنتاگونیست آدنوزین عمل می کند و باعث ایجاد آدنوزین مونوفسفات حلقوی (cAMP)و تحریک انتشار انتقال دهنده های عصبی تحریکی می شود.

مشکلات سوء مصرف کافئین:

  • اگر بیشتر از 250میلی گرم معادل دو فنجان قهوه همزمان مصرف شود، امکان اوردوز وجود دارد. در این حالت اضطراب، بی خوابی، کشش عضلانی، گفتار تند و زننده ، چهره بر افروخته، اختلال در ادرار، اختلال گوارشی، بی قراری، هیجان و افزایش تپش قلب به وجود می آید.
  • در صورتی که بیشتر از یک گرم کافئین مصرف شود، ممکن است باعث وزوز گوش ، اضطراب شدید، گر گرفتگی بینایی و ضربان نا منظم قلب شود.
  • در صورتی که بیشتر از 10 کرم کافئین مصرف شود. امکان مرگ وجود دارد. همچنین تشنج و نارسایی تنفسی به وجود می آید.

درمان

درمان سوء مصرف کافئین بستگی به علائم و عود بیماری دارد.

 

علائم ترک کافئین:

  • در صورت قطع ناگهانی علائم ترک کافئین در 50-75٪ از کاربران کافئین رخ می دهد.
  • علائم ترک شامل سردرد ، خستگی ، تحریک پذیری ، حالت تهوع ، استفراغ ، خواب آلودگی ، درد عضلات و افسردگی است.
  • این علائم معمولا طی یک الی دو هفته برطرف می شود.

 

برای دریافت مشاوره در تشخیص اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر و کافئین و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید .

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید .