آلزایمر

آلزایمر چیست ؟

بیماری آلزایمر علاج ناپذیر، تحلیل برنده و مرگ آور است . برای اولین بار روانپزشک و آسیب شناس عصب آلمانی آلوئیز آلزایمر این موضوع را مطرح نمود و نام این بیماری از نام ایشان گرفته شده است . بیماری آلزایمر در افراد بالای 65 سال دیده می شود . البته آلزایمر زود هنگام با شیوع کمتر می تواند در سنین پایین تر رخ دهد . باید گفت که آلزایمر یک بیماری پیش رونده و تحلیل برنده مغز است که سبب مختل شدن شدید فکر و حافظه می گردد .

مراحل بیماری آلزایمر

روانپزشک دکتر فرامرز ذاکری اظهار می دارد که بیماری آلزایمر به چندین مرحله تقسیم می شود که این مراحل را می توان در همه افراد مبتلا مشاهده نمود . مراحل پیشرفت آلزایمر در طول زمان، تغییر می کند . به طور میانگین فرد مبتلا به آلزایمر 4 تا 8 سال پس از تشخیص و تا 20 سال می تواند به زندگی خود ادامه دهد .

بیماری آلزایمر خفیف ( مرحله اولیه )

در این مرحله فرد مبتلا در اجتماع به کار و فعالیت های اجتماعی خود می پردازد و با وجود این ممکن است که احساس نماید که کلمات آشنا و یا محل اشیاء را فراموش می کند . خانواده، دوستان و اطرافیان وی دچار مشکلاتی با شخص می شوند .

بیماری متوسط آلزایمر ( مرحله وسط )

این مرحله معمولا طولانی ترین مرحله است و می تواند سال های طولانی ادامه داشته باشد . هر چه این بیماری پیشرفت نماید، شخص نیاز به مراقبت بیش تری دارد .

بیماری آلزایمر شدید ( مرحله پایانی )

در مرحله پایانی بیماری آلزایمر، افراد توانایی واکنش به محیط زیست خود، گفتگو و در نهایت کنترل حرکت را از دست می دهند . در این مرحله فرد در ارتباطات خود دچار مشکل می شود و برای فعالیت های روزمره خود نیاز به مراقبت شخصی دارد .

علل ابتلا به بیماری آلزایمر و عوامل خطر

سالخوردگی
سابقه خانوادگی آلزایمر
حمل برخی از ژن ها
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

مدیریت نمودن بیماری های قلبی و عروقی، چاقی ، فشار خون بالا و دیابت
دنبال نمودن رژیم غذایی سالم و متنوع
حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی
انجام ورزش به طور منظم و مکرر
مواد غذایی مفید برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

چای سبز
روغن زیتون
روغن نارگیل
کلم بروکلی
زردچوبه
ماهی سالمون
دارچین
گردو
ذغال لخته
درمان بیماری آلزایمر

باید حتما درمان بیماری آلزایمر را جدی بگیرید . آلزایمر می تواند زندگی را به نابودی سوق دهد . سعی کنید در هر سنی که احساس کردید در حال ابتلا به این بیماری هستید، درمان را جدی بگیرید چون در غیر این صورت خود و تمامی اطرافیانتان دچار مشکل خواهید شد . درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و تنها مصرف برخی دارو‌ها می‌تواند رشد آن را کُند کند .

مراجعه به متخصص اعصاب و روان جهت درمان دارویی و روانپزشک سالمندان برای کنترل اختلالات رفتاری توصیه می گردد . البته در کنار درمان دارویی می توان از روش های غیر دارویی مانند گفتار درمانی، کار درمانی، روان درمانی و … استفاده نمود .

برای دریافت مشاوره و درمان مشکلات خود توسط دکتر روانپزشک فرامرز ذاکری با شماره های 02122260067 – 02122260069 تماس بگیرید .