اختلالات مرتبط با خواب در سالمندان

اختلالات مرتبط با خواب در سالمندان:

بروز اختلالات مرتبط با خواب با افزایش سن بیشتر می شود. اغلب سالمندان در خوابیدن مشکل دارند و دچار خواب آلودگی روزانه و خوابیدن به مدت طولانی در طول روز می شوند.

در خارج از تغییرات عادی مرتبط با پیری، دلایل اختلال خواب ممکن است شامل سایر شرایط پزشکی ، مصرف دارو یا الکل، استرس های اجتماعی باشد.

بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی (بیماری پارکینسون ، فلج پیش رونده فوق هسته ای) خواب کم عمق دارند و ممکن است شب به دلیل مشکل در خوابیدن، در خواب بی قرار باشند.

سندروم پای بی قرار در هنگام خواب ، احتمالاً به دلیل عدم تعادل دوپامین در سالمندان است. (حرکات تناوبی ساق پا (PLM) نامیده می شود.)

ابتدا رویکردهای درمانی غیر دارویی باید مورد آزمایش قرار گیرد (مانند: ترک الکل ، برنامه ریزی روزانه ، عدم خوابیدن و چرت در طول روز، درمان شرایط و علائم پزشکی که ممکن است مشکلات خواب را تشدید کند).

داروهای آرامبخش و خواب آور در افراد مورد استفاده سالخورده عوارض جانبی ایجاد می کنند (اختلال در حافظه ، آتاکسی ، هیجان پارادوکسیکال و بی خوابی دوباره).

در صورت لزوم تجویز دارو های خواب آور، داروهایی مانند ترازودون از بنزودیازپین های آرامش بخش، بیشتر ایمن هستند ، اما مراقب عوارض جانبی مصرف دارو باشید.

سایر موارد درمانی، در بیماری های روانپزشکی سالمندان

استفاده از محدود کننده جسمی Physical restraint:

محدود کننده های جسمی وسایلی هستند که حرکات فرد را محدود می کنند (محدود کردن هدفمند، یا ایجاد ممانعت در آزادی‌های حرکتی و بدنی فرد.) و هدف استفاده از آنها جلوگیری از آزار بیمار به خود و مراقبین می باشد.

در شرایط غیر اضطراری باید از محدود کننده ها به عنوان آخرین راه حل استفاده شود و رفتار بیمار در فواصل منظم مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

ایمنی ، سلامتی و رفاه سالمند باید مهمترین نگرانی در مورد استفاده از محدود کننده ها باشد.

موارد پزشکی:

بسیاری از افراد مسن داروهای متعددی مصرف می کنند.

عوارض مصرف چندین دارو می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های دیگر شود. عوارض جانبی در سالمندان به دلیل کاهش توده بدنی بسیار بیشتر از سایر افراد است. به همین دلیل است که سالمندان در عملکرد کبد و کلیه همیشه رنج می برند.

وقتی علائم جدیدی در سالمند دیده شد باید به جای اضافه کردن داروی جدید یا افزایش دوز سایر دارو ها، به بررسی عوارض جانبی دارو های مصرفی توسط وی پرداخت. در بسیاری از مواقع حذف یک دارو به بهبود علائم بیماری سالمند کمک شایانی می کند.

جلوگیری از آزار سالمندان

متاسفانه آزار و اذیت سالمندان یک مسئله جهانی می باشد. سالمندان مبتلا به زوال عقل و بیماری های روانی بیشتر از سایر سالمندان دچار آزار و اذیت از سوی اطرافیان خود می شوند.

انواع آزار سالمندان عبارنتد از: سوء استفاده جسمی ، سوءاستفاده روانی (تهدید ، توهین و …)، غفلت (خودداری از مراقبت) ، استثمار (سوء استفاده از امور مالی) و بندرت سوءاستفاده جنسی.

تقریبا 10 درصد از افراد بالای 65 سال در جهان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. در بسیاری از مواقع آزار و اذیت توسط بیمار به دلیل ترس و یا زوال عقل گزارش نمی شود.

آزار دهنده معمولا پرستار، فرزند بزرگتر یا همسر و مراقبین هستند.

مراجعه به خانه سالمندان

در خانه سالمندان پزشکان و پرستاران با آموزش های لازم می توانند با بیماری سالمندان و مشکلات آنها مقابله کنند.

مراقبت و توانبخشی را برای بیماران مریض و معلول مزمن و همچنین برای بیمارانی که نیاز به مراقبت کوتاه مدت دارند بسیار مهم و ضروری است و در بهبود بیماری آنها بسیار کمک می کند.

اکثر بیماران به از بهبودی تمایل دارند باقی عمر خود را در خانه سالمندان سپری کنند. کمتر از نیمی از آنها نیز به برگشت به خانه بعد از بهبودی تمایل دارند. البته بیماری در سالمندان به طور کامل مداوا نمی شود به همین دلیل مراقبت از آنها در خانه سالمندان بهتر است.

برای دریافت مشاوره در تشخیص اختلالات روانی و زوال عقل در سالمندان و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.