اختلالات سلوک و تخریبی در کودکان

Disruptive and Conduct Disorders

اختلالات سلوک و تخریبی
اختلال نا فرمانی مقابله جویانه
اختلال سلوک(بزهکاری و ناسازگاری)
اختلالات سلوک و تخریبی
اختلال سلوک و تخریبی از جمله اختلالات روانپزشکی در کودکان می باشد که درمان آن نیاز به بررسی دارد. این اختلالات شامل تعامل های مشکل ساز و یا آسیب رساندن به دیگران است. رفتارهای مخرب ممکن است در محدوده رشد عادی ظاهر شود، وقتی فرکانس این اختلال، فراگیر شده و عملکرد شدید فرد برای خود و دیگران اختلال ایجاد کند ، نیاز به آسیب شناسی است. این اختلال اغلب در پسران و پیش از دوران بلوغ در سنین قبل از مدرسه آغاز می شود. ODD و CD انواع این اختلال هستند.

اختلال نا فرمانی مقابله جویانه DEFIANT OPPOSITIONAL (ODD)
یک الگوی ناسازگار از تحریک پذیری/ عصبانیت، سرپیچی و یا شرارت، که باعث اختلال در عملکرد یا پریشانی در بیمار و افراد مبتلا می شود.

تشخیص و معیارهای DSM-5

حداقل 4 علائم زیر باید به مدت 6 ماه در فرد ظاهر شود تا روانپزشک تشخیص دهد فرد به این اختلال دچار است:

عصبانیت/ حالت تحریک پذیر، خلق و خوی خود را از دست می دهد، زود رنج/ به راحتی دلخور می شود، اغلب عصبانی و خشمگین
رفتار متناقض، قانون شکن
دیگر آزاری
شرارت
در طول 6 ماه حداقل به دو نفر آزار برساند
درمان:

درمان می توان اصلاح رفتار همراه با آموزش باشد. معمولا در این نوع اختلال که کمی شبیه به بیش فعالی است، آموزش والدین (PMT) مهمترین راه درمانی می باشد. والدین مدیریت فرزند خود را آموزش می بینند.
در دارو درمانی نیز می توان از دارو های درمانی اختلال بیش فعالی تجویز کرد.
در درمان این نوع اختلال روانی نیز می توان از روش نوروفیدبک استفاده نمود.
گرچه اختلال ODD اغلب از اختلال CD پیشی می گیرد، اما نمی تواند باعث اختلال CD شود.

اختلال سلوک(بزهکاری و ناسازگاری) CONDUCT DISORDER

CD شامل جدی ترین رفتارهای مخرب است که حقوق سایر انسان ها و حیوانات را نقض می کند. این افراد از طریق خشونت جسمی و جنسی ظلم و صدمه به اطرافیان وارد می کنند. آنها ممکن است نسبت به ارتکاب جرمشان با قربانیان خود ، ابراز پشیمانی و همدردی کنند. در نوجوانان پسر شایع تر است. شیوع شدید آن می تواند با اختلال ADHD و ODD همراه باشد. همچنین با اختلال شخصیت ضد اجتماعی همراه است.

تشخیص و معیارهای DSM-5:

این اختلال با حداقل سه رفتار زیر در یک سال گذشته و یا انجام حداقل یکی از رفتار های زیر در طول 6 ماه توسط روانپزشک تشخیص داده می شود.

  • پرخاشگری به مردم و حیوانات: قلدری / تهدید / ارعاب دیگران می کند؛ شروع دعوا جسمی، از سلاح (اجسام و وسایل اطراف) استفاده می کند، بی رحمانه با مردم رفتار می کنند، بی رحمانه با حیوانات رفتار می کنند، شخصی را مجبور به فعالیت جنسی می کنند.
  • تخریب اموال دیگران ( مانند آتش سوزی )، شکستن شیشه خانه ها و ساختمان های و صدمه زدن به خودرو ها
  • نقض جدی قوانین: سپری کردن اوقات خود تا نیمه شب در خارج از خانه ( برای کودکان و نوجوانان زیر 13 سال)، فرار از خانه و مدرسه ( حداقل دو بار)
  • سرقت

درمان :

  • یک روش درمانی چند محوری با اصلاح رفتار ، خانواده و عملکرد در جامعه.
  • PMT می تواند به والدین در تنظیم محدودیت و اجرای قوانین ثابت کمک کند.
  • از داروها می توان برای هدف قرار دادن علائم همراه و پرخاشگری استفاده کرد (به عنوان مثال: SSRI ها ، گوانفاسین ، پروپرانولول ، تثبیت کننده خلقی ، ضد روان پریشی)
  • در درمان این نوع اختلال روانی نیز می توان از روش نوروفیدبک استفاده نمود.

برای دریافت مشاوره در تشخیص اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان و اختلالات سلوک و تخریبی درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید .

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید .

برای تشخیص اختلال سلوک باید از یک روانپزشک کودک خوب و مجرب کمک گرفت . تست های روانشناسی و ابزارهای سنجش از دیگر مواردی هستند که به تشخیص اختلال سلوک کمک می کنند . دارویی برای درمان اختلال سلوک وجود ندارد، اما گاهی روانپزشک کودک می تواند داروهایی را برای درمان یا تخفیف علائم تجویز نماید .