اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری چیست ؟

اختلال یادگیری به شرایطی گفته می شود که در آن عملکرد تحصیلی کودک پایین تر از سطحی است که از او انتظار می رود . نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که کودکانی که عملکرد ضعیفشان به دلیل ناتوانی های ذهنی، مشکلات هیجانی و عاطفی و مشکلات بینایی و شنوایی است، در زمره اختلالات یادگیری جای نمی گیرند .

نشانه های اختلال یادگیری در کودکان

اگر نشانه هایی که در زیر بیان می شوند را در کودک خود مشاهده می کنید، باید به روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه نمایید، چرا که تشخیص اختلال یادگیری از سوی روانپزشک انجام می شود .

1 – زمانی که کودک با بستن دکمه لباس، زیپ کیف و لباس و بند کفش مشکل دارد .

2 – کار کردن با قیچی و رنگ آمیزی برای کودک دشوار است و یا در گرفتن صحیح مداد در دست مشکل دارد .

3 – زمانی که کودک در تلفظ درست کلمات مشکل دارد و یا جملات را ناقص بیان می کند .

4 – گاهی کودک قادر به تکرار آنچه به او گفته می شود، نیست .

5 – کودکان در سنین 5 تا 9 سالگی ممکن است در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها و یادگیری مهارت های جدید و مفاهیم پایه ریاضی مشکل داشته باشند .

6 – در سنین 10 تا 13 سالگی ممکن است در درک مطلب و مهارت های ریاضی مشکل داشته باشند ویا این که دستخطشان خوانا نباشد و یا نتوانند در بحث های کلاس شرکت کنند .

عوامل ایجاد اختلالات یادگیری

عوامل محیطی : محیط یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر روی وضعیت سلامتی فرد است . تولد زودرس کودک، وزن کم در هنگام تولد، تغذیه ناسالم، پرورش در محیط با استرس و اضطراب، کم رنگ بودن رابطه عاطفی پدر و مادر با فرزندشان، عدم توجه مربی یا معلم به کودک می توانند زمینه ساز ایجاد اختلال یادگیری در کودکان شوند .

عوامل فیزیولوژیکی : در هنگام بررسی علل فیزیولوژیکی اختلال یادگیری، حتما باید احتمال وجود نقایص بینایی، شنوایی و یا ناهنجاری های رفتاری در کودک را در نظر گرفت . اختلالات متابولیکی، آسیب به سر یا جمجمه که مغز و سیستم عصبی کودک را تحت تاثیر قرار داده است . عوامل بیوشیمیایی مانند هیپوگلیسمی و کم کاری تیروئید و بسیاری از عوامل دیگر که با معاینه توسط متخصص و انجام آزمایش مشخص می شوند .

عوامل ژنتیکی : ممکن است کودک عوامل ژنتیکی را از طریق والدین خود به ارث ببرد که یکی دیگر از عوامل ابتلا به اختلال یادگیری در کودکان است .

درمان اختلال یادگیری

همانطور که شاید تا به حال متوجه شده اید، تشخیص این اختلال اصلا ساده نیست . حتی اگر نشانه هایی که ذکر شد را در فرزندتان مشاهده کردید، به سادگی برچسب داشتن اختلال یادگیری را به او نزنید . لازم است که فرزندتان توسط یک روانکاو کودک و یا روانپزشک کودک و نوجوان ارزیابی شود و مشکلات او تشخیص داده شود .

بازی درمانی، درمان های حرکتی، آموزش چند رسانه ای و کمک گرفتن از تکنولوژی از روش های درمان این اختلال هستند . برای مراجعه به بهترین روانپزشک کودک و نوجوان در تهران با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

02122260069 – 02122260067