اختلال پرخاشگری در کودکان

شما هم تا به حال کودکانی را دیده اید که مدام داد می زنند، فحش می دهند، اشیاء دم دست خود را به هر طرف می اندازند یا به سر و صورت مادر خود مشت می زنند و یا نوجوانانی که در خانه، مدرسه و محل زندگی خود دعوا و زد و خورد راه می اندازند و دردسر درست می کنند .

در تحقیقات انجام شده در رابطه با رفتارهای ناهنجار، پرخاشگری رفتاری است که برای آسیب و صدمه رساندن به شخص دیگری طرح ریزی یا اجرا می شود . روانپزشکان و روانشناسان معتقدند که رفتارهای پرخاشگرانه معمولا از اوایل زندگی شروع می شود . 55 درصد پسران و 41 درصد دختران از سن 2 سالگی رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند . با رفتن کودکان به کودکستان پرخاشگری جزئی مانند هل دادن و زدن دیگران در بسیاری از آن ها کاهش می یابد و با ورود به مدرسه این کاهش ها ادامه می یابد .

علل پرخاشگری کودکان

پرخاشگری کودکان دلایل مختلفی دارد :

  • الگو برداری از پرخاشگری والدین : کودکان از والدین خود یاد می گیرند که چگونه برخورد کنند، چگونه به خواسته خود برسند، چگونه احساس خشم خود را کنترل کنند و … . کودک ممکن است که در معرض پرخاشگری بزرگترهای خود قرار گرفته باشد و این رفتارها را از والدین خود الگو برداری نماید .
  • پرخاشگری؛ رفتاری آموخته شده : ممکن است یک کودک، پرخاشگری را راهی برای رسیدن به خواسته هایش یافته باشد . برخی از والدین در مقابل پرخاشگری کودکان هول می شوند و سریعا خواسته آن ها را برآورده می سازند . با هر مرتبه که والدین چنین کاری را انجام می دهند ، پرخاشگری کودکان تقویت می شود .
  • خلق و خوی کودک و ویژگی های فردی : ممکن است که مواردی مانند فقدان احساس دلسوزی، مهارت ارتباطی ضعیف، عملکرد هوشی ضعیف و خلق و خوی دشوار در کودکان پرخاشگر وجود داشته باشد و پرخاشگری آن ها را تقویت نماید .
  • نقش رسانه ها در پرخاشگری کودکان : تماشای بیش از حد تلویزیون، بازی بیش از اندازه با کامپیوتر و تبلت می تواند پرخاشگری کودکان را تشدید نماید .
  • تاثیرژنتیک و محیط زندگی : نگرانی و اضطراب های خانوادگی، مشکلات معیشتی اقتصادی، فشارهای روانی، از دست دادن والدین و درگیری های والدین می تواند سبب بروز پرخاشگری در کودکان شود .

راهکارهای مقابله با پرخاشگری کودکان

  • به سرعت پاسخ دهید : سعی کنید که وقتی کودکتان پرخاشگری می کند، سریعا پاسخ دهید تا همان لحظه بداند که کار نادرستی را انجام داده است .
  • حس مسئولیت را تقویت نمایید : اگر پرخاشگری کودک شما به دارایی های کس دیگری صدمه وارد سازد یا خرابی به بار آورد، باید خودش آن را درست کند .
  • وقت تماشای تلویزیون را کاهش دهید : سعی کنید به برنامه هایی که کودک تماشا می کند، نظارت داشته باشید . اگر در یک برنامه پرخاشگری اتفاق می افتد، در موردش با او حرف بزنید و به او بگویید که این اصلا کار خوبی نیست .
  • به رفتار خوب جایزه دهید : اگر کودک شما کار بدی انجام می دهد به او توجه نشان می دهید، سعی کنید در مقابل وقتی کار خوبی انجام می دهد نیز به او جایزه دهید و او را تشویق نمایید .
  • از کمک گرفتن نترسید : حل مشکل پرخاشگری در کودکان کاری پیچیده است و به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد . شما عزیزان می توانید به یک روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه نمایید و از ایشان مشورت های لازم را دریافت کنید .

سخن پایانی

دکتر فرامرز ذاکری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان از روش های نوین برای درمان اختلالات روانپزشکی کودکان استفاده می کند . برای کسب اطلاعات بیش تر با شماره های 02122260067 – 02122260069 تماس حاصل فرمایید .