تفاوت اختلال پانیک با ویروس کرونا

بعضی از افراد دچار اختلال پانیک هستند . نباید این اختلال با بیماری کرونا اشتباه گرفته شود . اختلال پانیک ( حمله هراس ) یکی از اختلالات اضطرابی است که در آن فرد به طور ناگهانی دچار احساس تنگی نفس و درد قفسه سینه می شود .

این روزها با شیوع ویروس کرونا تقریبا تمامی افراد جامعه درگیر این ویروس شده اند . در این بین بعضی افراد نسبت به دیگران اضطراب بیش تری را تجربه می کنند . یکی از گروه هایی که این روزها در معرض اضطراب مضاعف قرار گرفته اند، افراد با سابقه حمله هراس یا پانیک هستند . اختلال پانیک ( حمله هراس ) یکی از اختلالات اضطرابی است که در آن فرد به طور ناگهانی دچار ترس، تپش قلب شدید، احساس تنگی نفس، ناراحتی و درد قفسه سینه و حالت تهوع می شود . این علائم در غیاب یک بیماری جسمی رخ می دهند . یعنی شخص سابقه بیماری جسمی، قلبی، تنفسی و غیره را ندارد .

تفاوت میان علائم اختلال پانیک با کرونا

حملات هراس، معمولا چند دقیقه ( به ندرت تا یک ساعت ) طول می کشند، خطرناک نیستند و خود به خود رفع می شوند . بعضی از افراد حملات هراس را روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه تجربه می کنند . بنابراین فواصل دو حمله ممکن است ماه ها طول بکشد .

اما این روزها این افراد ممکن است که به دلیل اضطراب بیماری کرونا، علائم بدنی خود را بیش تر چک کنند و حملات بیش تری را تجربه نمایند . شباهت برخی از علائم اختلال پانیک با علائم کرونا ممکن است این افراد را بیش تر از دیگران آشفته و مضطرب کرده باشد و هر حمله هراس برای این بیماران، خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا تلقی شود .

چند توصیه مهم برای مدیریت اختلال پانیک

در قدم اول به یاد داشته باشید که با وجود شباهت برخی علائم حمله هراس با ویروس کرونا، کرونا علائم و نشانه های دیگری نیز دارد . از جمله تب، سرفه، ضعف بدنی طولانی مدت و … . همانگونه که در بالا گفته شد حملات هراس معمولا ظرف چند دقیقه از بین می روند، این در حالی است که علائم ویروس کرونا پایدارتر هستند و چندین روز طول می کشند . از طرفی دیگر، گوش به زنگی برای علائم بدن می تواند راه انداز و تشدید کننده حملات هراس باشد .

سخن پایانی

در دوران کرونا بهتر است که حتما با روانپزشک و روانشناس خود در ارتباط باشید و از توصیه های آن ها استفاده نمایید . از طرفی با سرگرم نمودن خود، دوری از پیگیری مکرر اخبار درباره بیماری کرونا، انجام روش های آرام بخش و ورزش سبک خلق خود را بهبود ببخشید و جلوی میل تان برای چک کردن علائم بدنی را بگیرید .

اگر به دنبال روانپزشک خوب در تهران هستید، با شماره های 02122260069 – 02122260067 تماس حاصل فرمایید .