همه چیز در رابطه با سکته مغزی

سکته مغزی چیست ؟

سکته مغزی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب و یکی از علل ناتوانی و مرگ و میر است که عموما در سالمندان ایجاد می شود . هنگامی که جریان خون به بخشی از مغز قطع و یا کاهش می یابد، بافت مغز از اکسیژن و مواد مغذی محروم می گردد . در عرض چند دقیقه سلول های مغزی شروع به مردن می کنند که به این حالت سکته مغزی می گویند .

علت بروز سکته مغزی چیست ؟

یکی از علل متداول سکته مغزی، ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است . پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و … انعطاف رگ های خونی را از میان می برند . لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود . عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالاست که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می شود . معمولاً این افراد علائم خبر کننده ای مانند سردرد و تشنج دارند که منجر به پاره شدن رگ های مغزی می شود .

یکی دیگر از دلایل بروز سکته های مغزی، حرکت لخته خون از قلب یا عروق گردن است که وارد مغز می شود . مبتلایان به رماتیسم قلبی یا بیماران قلبی که ریتم قلبشان دچار مشکل است و کسانی که دچار سکته های قلبی شده اند یا مشکل دریچه ای دارند مستعد ابتلا به سکته های مغزی هستند .

علائم و نشانه های سکته مغزی

–       سردرد ناگهانی و شدید بدون دلیل که فورا بعد از آن فرد بیهوش می شود .

–       احساس بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن

–       کاهش ناگهانی بینایی، قدرت بدن، تعادل بدن (به سختی راه رفتن)، قوای حسی، صحبت کردن و یا فهم صحبت دیگران

–       تاری ناگهانی دید به خصوص در یک چشم

–       به هم خوردن تعادل بدن به طور ناگهانی که احتمالا با حالت تهوع، استفراغ کردن، تب، سکسکه و یا قورت دادن غذاها به سختی، همراه است .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود ؟

اگر متوجه هرگونه علامت و یا نشانه ‌ای از سکته مغزی در خود شدید، حتی اگر این علامات بی ‌ثبات، زود گذر و یا دارای نوسان به ‌نظر رسند و یا ناپدید گشته و از بین روند، به ‌دنبال رسیدگی و مراقبت فوری پزشکی باشید . فوراً با شماره اورژانس تماس گرفته و بدانید که هر دقیقه برای شما با ارزش و با اهمیت است .

در مورد یک سکته مغزی، هر چه برای مدت طولانی‌ تری، به ‌آن رسیدگی نشود و یا درمانی صورت نگیرد، احتمال بیش تری جهت آسیب مغزی، ناتوانی و ازکارافتادگی وجود دارد . جهت بالاتر بردن اثربخشی و کارایی هر چه بیش تر ارزیابی و درمان، ظرف مدت 3 ساعت پس از آشکارشدن و بروز اولین علائم و نشانه‌ها، نیاز خواهد بود که در یک بیمارستان مورد درمان قرار گیرید . اگر همراه فردی هستید که به نظر مشکوک به این می ‌رسد که دچار سکته مغزی گشته، در طول مدت زمانی‌ که منتظر رسیدن اورژانس و کمک می‌باشید، به دقت مراقب او باشید .

اگر به دنبال بهترین متخصص اعصاب و روان هستید، حتما به لینک درج شده مراجعه نمایید یا با شماره های 02122260068 – 02122260067 تماس حاصل فرمایید .

درمان سکته مغزی با دستگاه آر تی ام اس

یکی از مهم ترین روش ها و نوین ترین دستگاه هایی که در زمینه درمان سکته مغزی بکار گرفته می شود، درمان با دستگاه آر تی ام اس است . این روش در چند ساله اخیر توانسته است در حوزه های مختلف درمانی ورود کند . زیرا که اثرات درمانی قابل توجهی را از خود برجای گذاشته است .

دستگاه آر تی ام اس از بهترین و مجهز ترین دستگاه های درمانی محسوب می شود که در زمینه درمان بسیاری از مشکلات روحی و روانی اثر بخش خواهد بود و طیف وسیعی از اختلالات و بیماری ها را برطرف خواهد نمود .

از مهم ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید، این است که  نزد روانپزشک خوب و مجرب  این اقدام انجام می شود . بنابراین باید به روانپزشکانی مراجعه کنید که این امکانات درمانی را در دسترس داشته باشند .