تست و آزمون های هوش
از نظر فیزیولوژی، هوش پدیدهای است که در اثر فعالیت یاختههای قشر خارجی مغز(کورتکس) آشکار میگردد و از نظر روانی نقش انطباق و سازگاری موجود زنده با شرایط محیطی و زیستی را بر عهده دارد.
تعریف هوش
هوش تعریفی که نزد همگان مقبول باشد ندارد . ولی در سالیان اخیر تعاریف هوش عمدتاً در یکی از این سه طبقه جای گرفته اند:
تعاریفی که بر سازگاری یا انطباق با محیط تاکید دارند. یعنی تطبیق با موقیت های جدید و ظرفیت تحمل و کنار آمدن با موقیت های مختلف.
تعاریفی که بر توانایی یادگیری متمرکزند. یعنی بر آموزش پذیری به معنای عام آن تاکید دارند..
تعاریفی که بر تفکر انتزاعی تاکید می ورزند ، یعنی توانایی استفاده از نمادها و مفاهیم و استفاده از نمادهای کلامی و عددی
اهمیت بررسی هوش
مفهومسازی روشن هوش دارای اهمیت عملی است و به متخصصان بالینی امکان میدهد
سطح کلی رفتار بیمار، سطح کنونی کارکرد فرد و پیشبینی وضعیت وی در تصمیمگیریها و موقعیتهای مختلف را به دست آورند تا استنباطهایی در مورد سبک برخورد وی با مسایل و یک برداشت مقدماتی در خصوص ویژگیهای شخصیتیاش به دست آید.
روانشناسان معتقدند هیچ شاخهای از این علم به اندازه مطالعه و ارزیابی هوش در بهزیستی انسان موثر نبوده است.
دیوید وکسلر، از معروفترین کسانی است که تعریف نافذی از هوش ارائه نموده است.
از نظر وی، هوش عبارت است از توانایی کلی و جامع در فرد که باعث تفکر منطقی، فعالیت هدفمند و سازگاری با محیط میشود. در نظر وی، هوش یک توانایی جامع است؛ یعنی مرکب از عناصر یا اجزایی که بهطور کامل مستقل از هم نیستند و نشانه هوشمندی فرد آن است که میتواند به صورت منطقی بیندیشد و اعمال برخواسته از هوش او اعمالی هدفدار هستند و توانایی هوش به فرد این امکان را میدهد که خود را با شرایط محیط انطباق دهد.
وکسلر هوش را «گنجایش فرد برای درک و فهم و فائق شدن بر محیط اطراف خویش» تعریف میکند .
یکی از معروفترین و پرکاربردترین تست ها و آزمون های هوش ، تست هوش وکسلر است .
دیوید وکسلر، تهیه کننده سه مجموعه ی آزمون انفرادی برای گروههای مختلف سنی است . برای پیش دبستانی ، کودکان و بزرگسالان ، ایشان هر سه مقیاس خود را در راستای این تعریف به وجود آورده است.
هر سه مقیاس نه تنها بهره هوشی کلی را مشخص میکند، بهره هوشی کلامی (VIQ) و بهره هوشی عملی (PIQ) را نیز اندازه گیری میکند. مقیاس وکسلر در برگیرنده ی مجموعه های آزمون برای ارزیابی توانائیهای متفاوت است و در ترکیب آنها، گنجایش و توانایی هوش کلی را ارائه میدهد. مقیاسهای وکسلر از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن به سوالاتی مربوط میشود که به درک زبان یا استفاده از زبان به صورتهای مختلف، مانند صحبت کردن، خواندن و نوشتن احتیاج دارد که با این مجموعه سوالات، هوش کلامی را اندازه میگیرند؛ قسمت دیگر این آزمون از مجموعه سوالاتی تشکیل شده است که بیشتر جنبه عملی هوش را میسنجد؛ با این مجموعه سوالات هوش عملی یا غیر کلامی را اندازه میگیرند. اندازه گیری بهره هوشی غیر کلامی به استفاده و کاربرد زبان بستگی ندارد و برای اقلیتهای فرهنگی، خصوصاً کودکان دو زبانه و نیز کودکان با فقر محیطی سنجش مناسبتری را به عمل میآورد.