اختلال یاد گیری خاص در کودکان

Specific Learning Disorder

اختلال یاد گیری خاص
متاسفانه در کودکان و نوجوانان اختلالات روانی فراگیر است. این اختلال ها اگر در زمان مناسب درمان شوند می توان از شیوع آنها جلوگیری نمود. اما در بسیاری از خانواده ها متاسفانه رفتار های غیر منطقی و ناپسند کودکان نادیده گرفته می شود. اختلالات روانی در کودکان می تواند تا بزرگسالی آنها نیز ادامه یابد.

اختلال یادگیری خاص یکی از انواع اختلالات روانی در کودکان می باشد. این اختلال می تواند یکی از مهارت های عادی کودک را در بر بگیرد. مانند اختلال در یادگیری خواندن، نوشتن. اختلال یادگیری خاص اغلب با ADHD اتفاق می افتد ، که می تواند پیش آگهی را شدیدتر کند.

این اختلال نیز در پسران بیشتر از دختران می باشد. 5 تا 15 درصد امکان دارد کودکان در سنین مدرسه به اختلال یادگیری دچار شوند. اختلال یادگیری معمولا می تواند با سایر اختلالات از قبیل بیش فعالی، اختلالات ارتباطی، اختلال هماهنگی رشد و نمو و اوتیسم همراه باشد. ( همچنین اختلالات روانی؛ از جمله اضطراب ، افسردگی و اختلالات دو قطبی)

تشخیص و معیارهای DSM-5:

  • در دوران مدرسه شروع می شود اما با افزایش موارد قابل یادگیری ممکن است آسیب پذیرتر شود.
  • اشخاص مبتلا از نظر ذهنی، بینایی، شنوایی یا هر چیز دیگری معلولیت و نقصی ندارند.
  • کودکان مبتلا به این اختلال معمولا در کسب مهارت های خواندن، نوشتن، حفظ کردن و یاد گیری ریاضیات مشکل دارند.
  • معمولا انتظار می رود این کودکان در کسب مهارت های آکادمیکی که در مدرسه به آنها آموزش داده می شود. مشکل دارند. اما می توان پیش بینی کرد در کسب برخی از مهارت های خارج مدرسه نیز مشکل داشته باشند.

درمان:

  • آموزش سیستماتیک و فردی متناسب با نیازهای خاص کودک
  • تکنیک های رفتاری ممکن است برای بهبود مهارت های یادگیری استفاده شود.
  • برای درمان اختلال یادگیری خاص در کودکان می توان از روش نوروفیدبک استفاده نمود.

برای دریافت مشاوره در تشخیص اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان و اختلال یاد گیری خاص و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید .

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید .

به یاد داشته باشید که بسیاری از مسائل و اختلالات کودکان در سن کم قابل درمان هستند و بخشی از آن ها در بزرگسالی غیر قابل درمان هستند . پس همین الان اقدام کنید .

اگر برای تشخیص یا درمان اختلالات مربوط به یادگیری فرزندتان به دنبال بهترین روانپزشک کودک و نوجوان هستید، با شماره 02122260068 تماس حاصل فرمایید .