عوارض مصرف آمی تریپتیلین Amitriptyline

آمی تریپتیلین Amitriptyline یکی از دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای TRICYCLIC ANTIDEPRESSANTS می باشد. فرم عضلانی دارد. در شب ادراری و اختلال هراس مفید است. آمی تریپتیلین برای درمان مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی تجویز می گردد. این دارو به بهبود روحیه و احساس خوب همچنین تسکین اضطراب و تنش کمک شایانی می کند. خواب خوب و افزایش سطح انرژی دیگر مزایای درمانی این دارو می باشد. این دارو با استفاده از تعادل مواد شیمیایی طبیعی (انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین) در مغز عمل می‌ نماید.

موارد احتیاط در مصرف آمی تریپتیلین Amitriptyline

این دارو در شروع درمان ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد، از افزایش یا کاهش دوز و همچنین قطع ناگهانی دارو پرهیز نمایید.
مصرف این دارو باید با تشخیص و تجویز روانپزشک باشد.
مصرف آمی تریپتیلین Amitriptyline در سالمندان می تواند عوارض را تشدید کند. سرگیجه، خواب آلودگی یبوست و مشکلات ادرار از عوارضی این دارو در سالمندان می باشد.
مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی فقط در صورت نیاز شدید مادر توصیه می شود. تاثیرات مصرف دارو بر نوزاد و جنین مشخص نمی باشد.
مصرف آمی تریپتیلین Amitriptyline می تواند بر میزان قند خون تاثیر بگذارد، در صورت ابتلا به دیابت میزان قند خون خود را به صورت مکرر بررسی نمایید.
مصرف این دارو حساسیت پوست نسبت به نور خورشید را افزایش می دهد. از برنزه کردن و حمام آب گرفتن همزمان با مصرف این دارو پرهیز نمایید.
مصرف الکل و مواد مخدر عوارض جانبی مصرف دارو را افزایش می دهد.
درصورتی که بعد از مصرف دارو ضربان قلب نامنظم شد، روانپزشک خود را مطلع نمایید.

در صورت ابتلا یا سابقه ابتلا به هر کدام از بیماری ها و مشکلات زیر، روانپزشک خود را مطلع سازید:

مشکلات خونریزی
مشکلات تنفسی
مشکلات کبدی
سابقه حمله قلبی
مشکلات ادراری (مانند بزرگ شدن پروستات)
تیروئید پرکار (هیپرتیروئیدیسم)
سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)
سابقه شخصی یا خانوادگی شرایط روحی و روانی (مانند اختلال دوقطبی، روان پریشی)
سابقه خانوادگی خودکشی
تشنج، شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به تشنج را افزایش دهد (مانند سایر بیماری‌های مغزی، ترک الکل)

تداخلات دارویی مصرف آمی تریپتیلین Amitriptyline

آربوتامین، دیسولفیرام، مکمل‌های تیروئید
داروهای ضد انعقاد خون مانند کلوپیدوگرل، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، رقیق کننده‌های خون نظیر وارفارین
داروهای آنتی کولینرژیک (مانند بنزودروپین، آلکالوئیدهای بلادونا)
داروهای خاص برای فشار خون بالا (داروهایی که بر مغز اثر می‌گذارند مانند کلونیدین، گوانابنز، رزرپین).
مهار کننده‌های MAO
سایمتیدین، تربینافین
کینیدین / پروپافنون / فلکاینید
داروهای ضد افسردگی (مانند SSRIs از جمله پاروکستین / فلوکستین / فلووکسامین)
آسپرین
داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)
آنتی هيستامين (مانند ستیریزین، ديفن هيدرامين)

عوارض و اثرات جانبی مصرف آمی تریپتیلین Amitriptyline

خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، تاری دید، یبوست، افزایش وزن، یا مشکل ادرار از عوارض شایع هستند که معمولا بعد از یک هفته از شروع مصرف دارو بر طرف می شوند.

کبودی، خونریزی آسان، سوزش سر مداوم، لرزش، حالت چهره ماسک مانند، اسپاسم عضلانی، درد شدید معده یا شکم، کاهش توان / میل جنسی، بزرگ شدن / دردناک شدن سینه‌ها از عوارض کمتر شایع می باشند که در صورت تشدید یا تداوم آنها باید روانپزشک را مطلع نمایید.

مدفوع سیاه، استفراغی شبیه پودر قهوه، سرگیجه شدید، غش، تشنج، درد / تورم / قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ‌ها در شب)، از عوارض نادر می باشند که در صورت وقوع باید فورا به پزشک مراجعه نمایید.

واکنش های آلرژیک، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، باید سریعا توسط پزشک مداوا شوند.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف آمی تریپتیلین Amitriptyline و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.