کودک آزاری

کودک آزاری یا Child Abuse شامل سوء استفاده جسمی، سوءاستفاده جنسی ، سوء استفاده عاطفی و غفلت از وی است.

استرس ناشی از کودک آزاری می تواند برای کودک سمی مهلک باشد. این کودکان معمولا دچار استرسی شدید در مدت زمان طولانی می شوند. به طوری که رشد کودک مختل شده و عوارض پاتولوژیک ظاهر می گردد. متاسفانه آمار کودک آزاری در تمامی نقاط جهان در حال پیشرفت است. حتی در کشور های پیشرفته نیز این اتفاق کماکان در حال رخ دادن می باشد. در سال گذشته حدود یک میلیون کودک در ایالات متحده آمریکا مورد سوء استفاده های مختلف قرار گرفته اند.

هر ساله حدود 2500 کودک در امریکا بر اثر کودک آزاری جان خود را از دست می دهند. این ارقام فقط متعلق به مواردی است که گزارش و شناسایی شده اند و متاسفانه می توان گفت قربانیان بسیار بیشتر هستند.

سوء استفاده فیزیکی و جسمی از کودکان: هر عملی که منجر به آسیب جسمی و فیزیکی کودک توسط دیگران شود، سوء استفاده فیزیکی محسوب می شود. این آسیب می تواند بر اثر تنبیه و مجازات یا هر دلیل دیگری باشد.

بر اساس نتایج به دست آمده بیشترین آسیب های فیزیکی که به کودکان می رسد از سوی والدین و نزدیکان کودک است. آسیب های فیزیکی و جسمی در کودکان معمولا به قدری حاد است که برای درمان باید به پزشک مراجعه شود. ( مانند شکستگی استخوان، سوختگی، جراحت و زخم و …)

سوء استفاده جنسی: هر اقدام جنسی در رابطه با کودک که قصد ارضای فرد را در پیش داشته باشد، سوء استفاده جنسی است. سوءاستفاده جنسی مهاجمانه ترین شکل سوءاستفاده بوده و منجر به اثرات مضر بر زندگی قربانی می شود. تقریباً 25٪ دختران و 9٪ پسران در معرض آزار جنسی هستند. قربانی سوء استفاده جنسی معمولاً کودکان دختر ( و زنان) هستند (اگرچه پسران کمتر گزارش می کنند و ممکن است در میان آنها نیز بسیار بیشتر باشد).

متجاوز معمولاً مرد است و با قربانی آشنا می باشد. کودکان در دوران پیش از بلوغ بیشتر در معرض سوء استفاده جنسی هستند. متاسفانه اغلب خانواده ها به دلایل مختلف بعد از ارتکاب عمل تجاوز و آزار جنسی در رابطه با فرزندانشان به مراجع ذیربط و همچنین پزشک و روانپزشک مراجعه نمی کنند. به همین دلیل بعد از مدت انواع بیماری ها و اختلالات کودکان آنها را در بر می گیرد. ( بیماری های جنسی و مقاربتی، انواع اختلالات روانی) برای جلوگیری از آسیب های روحی شدید در کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، باید جسم آنها به سرعت درمان شود و بعد از برای درمان اختلالات روانی پیشبینی شده سریعا به یک روانپزشک مراجعه شود.

متاسفانه وقتی کودکی سوء استفاده جنسی علیه خود را گزارش می دهد، معمولا نادیده گرفته می شود و آن را بر حسب خواب یا توهم کودک می پندارند در صورتی که در اغلب موارد این اتفاق در رابطه با کودک رخ داده است.

سوء استفاده روانشناختی: اعمال کلامی و نمادین که باعث آسیب روانی در کودکان می شود.

بی توجهی به کودک: عدم تأمین غذای کافی، سر پناه، نظارت، مراقبت پزشکی، آموزش و یا محبت کافی برای کودک. قربانیان غفلت ممکن است بهداشت ضعیف ،سوء تغذیه ، تأخیر در رشد و عدم موفقیت را نشان دهند. بی توجهی و غفلت شدید در کودکان به خصوص نوزادان می تواند مرگ آنها را در پی داشته باشد. این نوع کودک آزاری بیشترین گزارشی است که به مراکز ارائه خدمات اجتماعی به کودکان در سراسر جهان می شود.

 

درمان به موقع اختلالات روانی می تواند از بسیاری از مشکلات جدی که ممکن است در ارتباط با کودکان به وجود بیاید، جلوگیری کند. متاسفانه کودکان به تنهایی قادر به درمان بیماری خود نیستند و والدین نیز به دلیل نا آگاهی و استفاده از روش های نا مناسب می توانند شیوع بیماری آنها را تشدید کنند. به همین دلیل بهتر است با مواجه شدن رفتار های غیر منطقی و غیر طبیعی در کودکان ( بیش از 6 ماه) به روانپزشکی مراجعه نمود. در اغلب موارد روانپزشک خوب و مجرب می تواند در کوتاه ترین مدت زمان اختلال روانی کودک را با کمک والدین درمان کند.

 

برای دریافت مشاوره در تشخیص اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان و همچنین مشکلات روانپزشکی ناشی از کودک آزاری و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید .

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید .