عوارض مصرف نفازودون Nefazodone

دومین دارو در دسته آنتاگونیست ها و آگونیست های گیرنده سروتونین Serotonin Receptor Antagonists and Agonists(SRAAs) نفازودون Nefazodone می باشد. نفازودون یک دارو فنیل پیپرازینی است که شباهت زیادی به ترازودون دارد اما بر خلاف ترازودون عوارض خواب آلودگی و رخوت زائی ندارد و در کل باعث اعتیاد بیمار (در مدت کوتاه) به آن نمی شود. همچنین قرص نفازودون فاقد عوارض جنسی SSRI ها نیز می باشد. مهمترین مورد مصرف این دارو در درمان افسردگی اساسی است اما برخی از روانپزشکان متخصص بر این باورند که اثر بهبودی قرص نفازودون در درمان افسردگی کمتر از SSRI ها است.

موارد تجویز نفازودون Nefazodone

نفازودون همچون ترازودون در درمان افسردگی اساسی ، افسردگی عمده با اضطراب و بی خوابی (ثانویه از اثرات آرام بخش آن) مفید است. Nefazodone دارای هشدار در استفاده می باشد. به دلیل نارسایی نادر اما جدی کبد (1 در هر 250،000-300،000 نفر) و بندرت استفاده می شود.

از موارد دیگر تجویز نفازودون در افسردگی های متوسط، ملانکولی، افسردگی همراه با اضطراب، اختلال پانیک، ملال قبل از قاعدگی (سندروم پیش از قاعدگی) و دردهای مزمن، اختلال خواب، خر و پف و دردهای نوروپاتیک است.

همچنین در بیماران افسرده برای درمان اختلالات عملکردی جنسی ناشی از افسردگی تجویز می گردد.

عوارض و اثرات جانبی مصرف نفازودون Nefazodone

همانطور که می دانید تمامی دارو ها بخصوص دارو های روانپزشکی دارای اثرات جانبی ناخواسته هستند که با مصرف مداوم آنها این اثرات سو بر طرف می گردد. بر اساس مطالعات انجام گرفته، عوارض و اثرات مصرف نفازودون Nefazodone نسبتا کم می باشد و تنها 16 درصد از مصرف کنندگان به دلیل عوارض مجبور به ترک دارو شده اند.

عوارض شایع:

خواب آلودگی
خشکی دهان
تهوع
سیاهی رفتن چشم
یبوست
بی حالی
تاری دید
دیدن نقاط و خطوط در میدان بینایی
عوارض با شیوع کمتر:

تهوع
سرگیجه
افزایش فشار خون
افت فشار خون وضعیتی
ورم مفاصل قلبی
آرام بخش و پریاپیسم
در صورت تداوم یا تشدید هر کدام از عوارض بالا ترک یا تغییر در دوز دارو توصیه نمی شود. در این مورد تشخیص روانپزشک لازم است. زیرا قطع مصرف ناگهانی دارو خود دارای عوارضی ناخواسته شامل تهوع، سیاهی رفتن چشم، بی حالی، و بی قراری می باشد

نفازودون اثرات خفیفی بر خواب REM دارد که مرحله یک خواب را کاهش می دهد و کفایت خواب را زیاد می کند. این عوارض در بیماران افسرده و هم چنین افراد سالم گزارش شده است. در مقایسه با فلوکستین، قرص نفازودون بهبودی بیشتری در ساختار خواب چه به صورت عینی و چه به صورت ذهنی ایجاد می کند.

موارد احتیاط در مصرف نفازودون Nefazodone

این دارو نیز تداخلات دارویی دارو و از مصرف همزمان آن با MAOI ها، تریازولام، آلپرازولام و ترفنادین باید پرهیز نمود. قبل از شروع مصرف دارو بهتر است تمامی دارو های مصرفی را به اطلاع روانپزشک برسانید.

به خاطر افت قابل ملاحظه در فشارخون در افراد قلبی و عروقی و سکته های مغزی باید با احتیاط بیشتری مصرف گردد.

زنان باردار قبل از شروع دارو باید روانپزشک خود را مطلع نمایند. زیرا امکان اثر دارو و آسیب به او وجود دارد. همچنین این دارو در شیر مادر ترشح می شود که می تواند بر نوزاد نیز تاثیر بگذارد.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف نفازودون Nefazodone و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.