عوارض مصرف ترانیل سیپرامین Tranylcypromine

از دارو های ضد افسردگی به ترانیل سیپرامین Tranylcypromine می توان اشاره نمود. این دارو در دسته دارو های MAOI یا مهار کنندگان MONOAMINE OXIDASE قرار گرفته است. MAO-A ترجیحاً سروتونین و نوراپی نفرین را غیرفعال می کند ، و MAO-B ترجیحاً فن اتیل آمین را غیرفعال می کند. هر دو نوع بر دوپامین و تیرامین نیز عمل می کنند.

با مهار برگشت ناپذیر آنزیم های MAO-A and -B, MAOIs تعداد انتقال دهنده های عصبی موجود در سیناپس ها افزایش می یاد.

MAOI از غیرفعال کردن آمینهای بیوژنیک مانند نوراپی نفرین ، سروتونین ، دوپامین و تیرامین (جلوگیری از غیرفعال شدن تیروزین به نوراپی نفرین) جلوگیری می کند.

MAOI ها به عنوان عوامل خط اول به دلیل ایمنی و تحمل عوامل جدیدتر، به ویژه SSRI ها / SNRI ها استفاده نمی شوند. با این حال، MAOI ها برای انواع خاصی از افسردگی و در اختلالات اضطرابی مقاوم به درمان استفاده می شوند.

این دارو برای بیمارانی که با سایر داروهای ضد افسردگی بهبود نیافته‌اند، به‌ ویژه مبتلایان به افسردگی‌های غیرعادی (آتیپیک) و شدید تجویز می‌ گردد. همچنین این دارو برای درمان اختلالاتی چون اختلال دو قطبی، اختلالات اضطرابی، پر اشتهایی عصبی، بیش فعالی، اوتیسم، درد مزمن، تکرر ادرار و اختلال شخصیت مرزی نیز تجویز می گردد.

موارد احتیاط در مصرف ترانیل سیپرامین Tranylcypromine

سندرم سروتونین زمانی اتفاق می افتد که SSRI ها و MAOI ها با هم جمع می شوند یا سایر داروها باعث افزایش سطح سروتونین شوند. به همین دلیل مصرف این قبیل دارو ها با هم تداخل دارویی دارد و در صورت مصرف مشکلات زیر رخ می دهند:

در ابتدا با بی حالی ، بی قراری ، سردرگمی ، گرگرفتگی ، تعریق غیر طبیعی، لرزش و تکان های میوکلونیک مشخص می شود.
ممکن است به ضربان غیر طبیعی قلب، فشار خون بالا، ربومولیولیز ، نارسایی کلیه ، تشنج ، اغما و مرگ منجر شود.
توجه کنید، حداقل 2 هفته قبل از انتقال از SSRI به MAOI و حداقل 5-6 هفته با فلوکستین صبر شود.

بحران فشار خون بالا در هنگام مصرف MAOI با غذاهای غنی از تیرامین یا سمپاتومیمتیک وجود دارد.

غذاهای دارای تیرامین (شراب قرمز ، پنیر ، جگر مرغ ، حبوبات فوا ، گوشت فراوری شده) باعث ایجاد کاتکول آمین های ذخیره شده می شوند.

علاوه بر اینکه فشار خون به طور قابل توجهی بالا می رود ، این بیماری با سردرد ، تعریق ، حالت تهوع و استفراغ ، ترس از نور ، بی ثباتی خودمختار ، درد قفسه سینه ، ضربان نامنظم قلب و مرگ نیز مشخص می شود.

در صورت ابتلا به بیماری های زیر یا سابقه ابتلا به آنها، روانپزشک خود را مطلع سازید:

نارسایی شدید کبدی
الکسیم حاد
نارسائی احتقانی قلب
نارسایی شدید کلیه
مصرف این دارو در بیماران دیابتی ممکن است باعث بروز افت شدید قند خون شود.
پرکاری تیروئید
اختلال دو قطبی
آريتمی قلبی، بيماری قلبی – عروقی
سردرد میگرنی
فشار خون بالا
اسكيزوفرنی
تمايل به خودكشی و بيمارانی كه تحت عمل سمپاتكتومی قرار گرفته‌اند

اثرات و عوارض جانبی مصرف ترانیل سیپرامین Tranylcypromine

افت فشار خون بالا (شایع ترین)
خواب آلودگی
افزایش وزن
اختلال عملکرد جنسی
خشکی دهان
اختلال خواب
بیماران مبتلا به کمبود پیریدوکسین در هنگام مصرف این دارو، ممکن است دچار بی حسی یا پاراستزی شوند ، بنابراین باید مکمل B6 نیز مصرف شود.
سمیت کبد ، تشنج و ورم از عوارض با شیوع نادر می باشند.
به همین دلیل بهتر است مصرف این دارو ها از دوز کم و در فواصل زمانی زیاد آغاز شود. در صورت وجود مشکلات و علائم دیگر هر چه سریع روانپزشک خود را مطلع سازید.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف ترانیل سیپرامین Tranylcypromine و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.