استرس ناشی از ویروس کرونا

میزانی از استرس، ترس و اضطراب در زندگی نه تنها بد نیست بلکه به شخص کمک می کند که خود را با تهدیدات پیش رو در زندگی آماده نماید . اما وقتی این ترس و اضطراب تشدید شود و از حالت طبیعی خارج گردد سبب بروز واکنش های جسمانی، شناختی، عاطفی و رفتاری می شود .

استرس و اضطراب ناشی از کرونا ویروس

این روزها با شیوع ویروس کرونا در کشور، موج اضطراب و استرس و حملات پانیک چندین برابر شده است . زمانی که احساس تهدید کنیم یا توانایی مقابله با این ویروس را نداشته باشیم، دچار اضطراب و استرس می شویم . دلایل زیادی وجود دارد که بر این استرس دامن می زند: مانند نا آگاهی و عدم شناخت ویروس از جهت علائم و نشانه های آن، سرعت انتشار بیماری کرونا از حالت اپیدمی به پاندمی، راهای انتقال بیماری، روش های پیشگیری، طول دوره بیماری، روش های درمان، اطلاعات ضد و نقیض و … همه این ها سبب شده است که میزان ترس از این بیماری، خیلی بیش تر از خود بیماری شود .

اضطراب و استرس ناشی از کرونا چه تاثیری بر روی سیستم ایمنی بدن دارد ؟

روانپزشک فرامرز ذاکری بیان می کند که نگرانی زیاد، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و این اختلال در سیستم ایمنی یکی از مهم ترین عوامل در ابتلا به ویروس کرونا و بالا رفتن میزان کشندگی آن می شود .

ارتباط عجیب خواب با احتمال ابتلا به کرونا

کم خوابی به شدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند . افرادی که دچار کم خوابی هستند، بیش تر از سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به بیماری های ویروسی مانند کرونا قرار می گیرند . افراد مضطرب و کسانی که دچار بیماری های عصبی هستند، سیستم ایمنی ضعیف تری در مقایسه با سایر افراد جامعه دارند . بنابراین توصیه می شود افرادی که به سختی به خواب می روند و یا استرس دارند باید مصرف قهوه و انواع خوراکی های کافئین دار را کاهش دهند .

راهکارهای مقابله با استرس کرونا

بسیاری از افرادی که نسبت به ویروس کرونا از سطح اضطراب بیش تری رنج می برند، خودشان از شرایط فعلی ناراضی هستند و به دنبال راهکاری برای مقابله با آن هستند . برای کاهش اضطراب و استرس، به حالت های روانی و علائم زیاد توجه نکنید . چنانچه به صورت جزئی به علامت های بیماری کرونا (corona) تمرکز کنید، مشکل ساز می گردد . به عنوان مثال گلو درد یا سردرد به تنهایی نشانه این بیماری نیست و باید علائم را به صورت کلی در نظر گرفت .

یکی از راه های دوری از موقعیت های استرس زا، پیگیری نکردن اخبار منفی در رابطه با موضوع کرونا از رسانه های غیر رسمی است که باید به آن توجه ویژه ای نمود . گوش دادن به موسیقی، دیدن فیلم، نیایش و عبادت، استراحت کامل و … از راهکارهایی هستند که می توان برای مقابله با استرس این بیماری از آن ها استفاده نمود .

کاهش استرس کودکان در بحران کرونا

کودکان ممکن است که به روش های متفاوتی نسبت به استرس از خود واکنش نشان دهند . مثلا ممکن است که بیش تر به پدر و مادر خود بچسبند، مضطرب و پریشان شوند و یا حتی ممکن است که دچار شب اداری گردند . برای کودکان بیماری کرونا را فاجعه آمیز و غیر قابل کنترل عنوان نکنید و فقط صرفا به کودکان رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید .

والدین باید مراقب باشند که در محیط خانواده، زیاد در رابطه با این بیماری صحبت نکنند، زیرا به صورت ناخواسته سبب بروز استرس در کودکان می شود . در هنگام پخش اخبار و برنامه های در رابطه با کرونا، کودکان را از محل دور کنید .

توهم کرونا

در شرایط حاضر که بیماری کووید 19 تمام شهرهای دنیا را فرا گرفته است، سر تیتر بسیاری از اخبار جهان مربوط به ویروس کرونا است . در زمینه مقابله با این بیماری مشکلات و کمبودهایی به چشم می خورد که مردم را دچار استرس از ترس ابتلا به این ویروس نموده است ، که وضعیت را برای بیماران مبتلا به هیپوکندریازیس وخیم تر نموده است و این افراد نیازمند مراجعه به روانشناس و روانپزشک هستند .

مراجعه به روان پزشک و روان شناس در صورت نیاز

در صورتی که احساس کردید که اضطراب و استرس شما از ویروس کرونا به حدی است که نمی توانید کارهای روزانه خود را به درستی انجام دهید و بر شرایط موجود کنترل لازم ندارید، می توانید به متخصص اعصاب وروان فرامرز ذاکری مراجعه نمایید .