اختلال لجبازی در کودکان

یکی از مسائلی که در میان کودکان و نوجوانان مشاهده می شود، لجبازی آن هاست . لجبازی، رفتاری نامطلوب و نادرست است که به صورت آسیب رساندن به خود، دشنام گفتن، گریه کردن، فریاد کشیدن و شکستن وسایل به چشم می خورد . این رفتارها اگر در حد کم باشد، طبیعی است اما اختلالی وجود دارد به نام اختلال لجبازی که مهم ترین نشانه آن نا فرمانی بیش از حد است . جالب است بدانید که لجبازی کودک بیش تر در فرزند اول دیده می شود، زیرا مادر می خواهد فرزندش را در بهترین شرایط ممکن تربیت کند و کنترل بیش تری بر رفتارهای او داشته باشد که در آخر سبب بروز لجبازی در کودک می شود .

یک روانپزشک کودک با بیان این که اختلال لجبازی و نافرمانی در 11 درصد کودکان شایع است، گفت : این اختلال تا قبل از نوجوانی در پسران شیوع بیش تری دارد، اما پس از نوجوانی در پسران و دختران به یک میزان دیده می شود . اختلال لجبازی معمولا از 8 سالگی آغاز می شود و در برخی مواقع نیز زودتر دیده می شود . سن بروز آن معمولا بین 8 تا 12 سالگی است .

نشانه های اختلال لجبازی در کودکان

کودک مبتلا به اختلال لجبازی و نافرمانی دارای نشانه هایی است :

  • بد اخلاقی و اوقات تلخی های مداوم
  • بحث بیش از حد با بزرگتر ها
  • عدم پیروی از خواسته های بزرگترها
  • اذیت کردن و آزار رساندن به مردم
  • سرزنش دیگران به خاطر بد رفتاری و اشتباهای خود
  • حساسیت و زود رنجی بیش از حد
  • خشم دائمی
  • کینه جویی
  • صحبت نمودن زننده و تند در هنگام عصبانیت

باید گفت که اگر چهار مورد از علائم بالا بیش از شش ماه در کودک وجود داشته باشد، می توان گفت که کودک مبتلا به اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای است .

راه حل های موثر برای درمان لجبازی کودکان

روانپزشک کودک و نوجوان دکتر فرامرز ذاکری برای مقابله با کودکان لجباز راه حل هایی را ارائه می دهند که والدین می توانند از این راه حل ها استفاده کنند .

  1. عصبی نشوید : سعی کنید نفس عمیقی بکشید و هر کاری را انجام دهید تا بتوانید آرام شوید .
  2. به خواسته آن ها گوش دهید : اگر فرزند شما تمایل به انجام کاری ندارد، حتما علت را از او جویا شوید .
  3. گزینه ارائه دهید : اجازه دهید که کودکتان در موارد کوچک حق انتخاب داشته باشد تا بعدها بتواند در مورد مسائل بزرگ تصمیم گیری کند .
  4. سیستم پاداش را امتحان کنید : شما می توانید با استفاده از پاداش های کوچک تاثیر بسزایی در رفتار کودک ایجاد نمایید .
  5. سازش : هر گاه امکان پذیر است، با کودکان خود از طریق مصالحه کار کنید .
  6. تقویت رفتار مثبت : باید گفت که تشویق کودکان به رشد اعتماد به نفس آن ها کمک فراوانی می کند .

سخن پایانی

اگر در شهر تهران زندگی می کنید و کودکتان به اختلال لجبازی دچار است، کافی است که با یک روانپزشک کودک در تهران مشورت نمایید تا بتوانید راهکارهای لازم را دریافت کنید .

برای دریافت مشاوره و درمان اختلال لجبازی کودکتان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره 02122260067 – 02122260069  تماس بگیرید