درمان اختلالات روانی ناشی از تشنج یا صرع

اختلالات روانی بیماری صرع چیست؟ برای رفع این اختلالات باید به روانشناس مراجعه کنم یا به روانپزشک؟ بیماری صرع یا تشنج نوعی اختلال است که در حدود 65 میلیون نفر از مردم دنیا به آن مبتلا هستند. صرع نوعی عارضه مغزی است که می تواند بر روی نقاط دیگر مغز یا روان فرد تاثیر بگذارد. این تاثیرات باعث می شود که فرد دچار نشانه ها و حالات عاطفی مانند اضطراب، افسردگی، حالات تهاجمی، سستی، عصبانیت و حالات روانی دیگر شود. بر اساس پژوهش ها ثابت شده است استفاده از داروهای ضد صرع نیز باعث بروز اختلالات عاطفی و روانی، رفتاری می شود.

با مصرف این داروها فرد دارای اختلالاتی می شود که با مشاهده عوارض فرد باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند.

برای اختلالات روانی بیماری صرع باید به کجا مراجعه کنیم

اختلالات روانی بیماری صرع همان طور که قبلا اشاره کردیم شامل افسردگی، اضطراب و…. می شود. مسلما اولین و مهم ترین عارضه بیماری صرع تشنج است که این امر باعث می شود که فرد زندگی سختی داشته باشد. مطمئنا زندگی به همراه تشنج بسیار سخت و دشوار خواهد بود. این امر باعث تجربه هایی نظیر عصبانیت، ناامیدی، غم و خجالت می شود. فرد ممکن است در حین هرگونه فعالیت اجتماعی کنترل خود را از دست داده و به تشنج دچار شود.

افرادی که به صرع مبتلا هستند بسیار مستعد افسردگی می باشند از سوی دیگر افرادی که افسردگی دارند نیز امکان ابتلا به صرع یا تشنج را دارند. استفاده از داروهای ضد صرع و ضد تشنج می تواند بر مراکز خلقی مغز تاثیر بسزایی بگذارد.

درمان هر دو شکل از اختلالات روانی ناشی از صرع وضعیت دشواری دارند. به این دلیل که افراد مبتلا به افسردگی در برابر داروهای ضد تشنج از خود مقاومت بالایی نشان می دهند. نکته ی دیگر اینکه نمی توانیم از داروهای ضد افسردگی امکان ترکیب با داروهای ضد تشنج را ندارند. برای درمان افسردگی می توانید به یک روانشناس با تجربه مراجعه کنید. روانشناسان معمولا با رفتار درمانی شناختی یا رفتار درمانی به مداوای بیماران می پردازند.

برای درمان اختلالات صرع باید به روانشناس مراجعه کنم یا راونپزشک

به روانشناس مراجعه کنم یا روانپزشک؟ این پرسشی است که بیشتر افراد در هنگام بروز اختلالات روانی ناشی از صرع دارند. بیشتر افرادی که از اختلالات روانی رنج می برند در انتخاب مراجعه به روانپزشک و روانشناس دجار مشکل هستند. جالب است بدانید که عناوین این دو متخصص با همدیگر مشابه است و هر دوی آن ها امکان تشخیص و معالجه افراد مبتلا به بیماری های روانی آموزش یافته اند.

روانشناسان دارای مدرک های پیشرفته ای مانند PhD یا PsyD می باشند. روانشناسان اغلب برای درمان از گفتگو درمانی استفاده می کنند. روانشناسان این امکان را دارند که در هیئت مشاور در کنار سایر ارائه کنندگان در مراکز درمانی و بهداشت روان فعالیت کنند. البته هر دو ارائه کننده ی فعالیت باید در حوزه خود دارای مجوزهای لازم باشند.

روانپزشکان دارای مدرک پزشکی هستند و در کنار آن باید از مدارک پیشرفته و تخصصی در روانپزشکی برخوردار باشند. روانپزشکان می توانند برای درمان از دارو، گفتگو درمانی و دیگر روش هایی که برای معالجه ی افراد دارای شرایط بهداشت روانی استفاده کنند. روانپزشکان برای استفاده از روش های درمانی ملزم به دریافت مجوز از سوی نظام پزشکی هستند.

تفاوت عملکرد روانشناسان و روانپزشکان در چیست

روانشناسان و روانپزشک ها برای درمان اختلالات روانی ناشی از بیماری صرع و دیگر بیماری های روانی از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. در برخی موارد نیز آن ها در محیط های مختلفی فعالیت می کنند. روانپزشک ها می توانند در مراکزی مانند بیمارستان های روانپزشکی، مراکز درمانی دانشگاه، برنامه های توانبخشی، مطب های خصوصی، خانه سالمندان و زندان ها فعالیت کنند. روانپزشک معمولا افرادی را که از بیماری روانی رنج می برند و احتیاج به دارو دارند را درمان می کنند. این بیماری ها شامل اختلالات ADHD یا اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، افسردگی شدید، اختلالات دو قطبی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات اضطرابی می باشند.

روانشناس یا روانپزشک

روانپزشکان با استفاده از روش های تست های روانشناختی، ارزیابی های یک به یک یا فردی، تست های آزمایشگاهی برای رد کردن علل جسمی بیماران و مراجعه کنندگان را مورد ارزیابی قرار می دهند. پس از اینکه روانپزشک بیماری فرد مراجعه کننده را تشخیص دادند او را برای درمان به سایر مراجعه کنندگان ارجاع می دهند. روانپزشکان این امکان را دارند که برای بیماران دارای اختلالات روانی ناشی از صرع دارو تجویز کنند.

داروهای مخصوص اختلالات روانی ناشی از صرع یا تشنج

اختلالات روانی ناشی از صرع منجر به بیماری افسردگی می شوند. بنابراین لازم است داروهای ضد افسردگی در دوز های مناسب مصرف کنند. این داروها می توانند به بهبود علایمی مانند ناامیدی، غم، کمبود انرژی، عدم علاقه به فعالیت های روزانه، کمبود انرژی کمک کند. داروهایی که برای ضد افسردگی تجویز می شوند اعتیاد آور نیستند و وابستگی به وجود نمی آورند.

داروهای ضد اضطراب: در برخی موارد افراد مبتلا به اختلالات روانی ناشی از صرع یا تشنج دچار اختلالات اضطراب عمومی یا اختلال ترس می شوند. این داروها می توانند به کاهش بی خوابی و اضطراب کمک کنند. اما این داروها می توانند وابستگی ایجاد کنند. بنابراین ایده آل ترین حالت برای مصرف این داروها استفاده از آن در کوتاه مدت است.

اختلالات روانی و فشارهای روانی امکان دارد به بیماری اختلالات دو قطبی منجر شوند. برای درمان این بیماری از داروهای تثبیت کننده استفاده می کنند. در برخی موارد برای درمان افسردگی نیز از داروهای تثبیت کننده و داروهای ضد افسردگی به همراه همدیگر استفاده می کنند.

روانپزشکان برای کودکانی که به اختلالات روانی ناشی از صرع دچار شده اند یک برنامه درمانی خاص استفاده می کنند. بزرگسالان که به صرع دچار هستند بیشتر از افرادی که صرع ندارند مستعد بیماری بیش فعالی و نقص توجه هستند. بر اساس یک پژوهش ثابت شده است که 18 درصد افراد بزرگسالی که به بیماری صرع دچار هستند به بیماری ADHD مبتلا می شوند. وجود این بیماری باعث می شود که احتمال ابتلا افرادی که صرع و ADHD دارند به بیماری اضطراب و افسردگی بیشتر است. در واقع محرک بیشتر این این شکلات تشنج ناشی از صرع است. این بیماری ها باعث می شوند که تعداد دفعات تشنج نیز افزایش پیدا کند.

ارتباط صرع و اوتیسم

اختلال روانی ناشی از صرع به اوتیسم ارتباط دارد. حدودا یک سوم افرادی که اوتیسم دارند به بیماری صرع مبتلا هستند. البته هنوز این مسئله روشن نشده است که آیا بیماری صرع باعث می شود که اختلالات بیماری اوتیسم بروز کند یا فعالیت هایی که اوتیسم باعث آن است منجر به تشنج های ناشی از صرع می شوند. به هر حال پژوهش ها ثابت کرده اند که این دو وضعیت ارتباط بسیار نزدیکی با همدیگر دارند.

 

عملکرد روانشناسان چگونه است

رفتار روانشناسان با افراد مبتلا به اختلالات روانی ناشی از صرع و بیماری های دیگر مانند روانپزشکان عمل می کنند. روانشناس برای تشخیص شرایط از روش هایی مانند نظر سنجی، مشاهده و مصاحبه استفاده می کنند. مهم ترین تفاوت روانشناسان با روانپزشکان در این است که امکان تجویز دارو را ندارند. آن ها اغلب بیماران را با استفاده از روش گفتگو درمانی معالجه می کنند. این درمان ها شامل نشستن و گفتگو با درمانگر در مورد مسائل مختلف است.

انتخاب روانشناس یا روانپزشک

اختلالات روانی پیچیده یا مشکلات حوزه بهداشت روانی که بسیار حاد شده اند و باید با تجویز دارو کنترل شوند لازم است که به روانشناس مراجغه کنند. زمانی که فرد از افسردگی شدید، اختلاب دو قطبی، روانگسیختگی رنج می برد باید به روانپزشک مراجعه کند تا تحت درمان های جدی دارویی قرار بگیرد. در صورتی که بیماران اختلالات روانی ناشی از صرع دورتن سختی را پشت سر می گذارند و تمایل دارند درک بهتری از رفتارها و افکار خود داشته باشند بهتر است به روانشناس مراجعه کنند.

نکته بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد این است که در برخی موارد بسیاری از شرایط رایج در بهداشت درمان که در حیطه اضطراب و افسردگی است بهتر است به شکل ترکیبی درمان شوند. لازم است که این افراد در کنار دارو درمانی از گفتگو درمانی نیز بهره مند شوند. در این موقعیت ها معمولا مراجعه به روانپزشک و روانشناس هر دو مفید واقع می شود. روانپزشک با مدیریت دارویی و روانشناس با کنترل جلسات درمانی منظم فرد بیمار را مورد درمان قرار می دهند.

لازم است برای پاسخ به این سوال که به روانپزشک مراجعه کنم یا روانشناس ابتدا مواردی را مشخص کرده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید:

ابتدا نوع سلامت روانی خود را تشخیص دهید.

رویکرد و روشی را برگزینید که با آن احساس راحتی بیشتری می کنید.

اختلالات روانی چیست

اختلالات روانی یا به عبارتی بیماری روانی که به اختلالات سلامت روان نیز شهرت دارد طیف گسترده ای از شرایط سلامت روان را در بر می گیرد. نمونه هایی از این بیماری ها یا اختلالات مواردی مانند اسکیزوفرنی، اختلالات افسردگی و اضطرابی و روفتارهای اعتیاد آور می شود. بیشتر افراد هر از گاهی نگرانی هایی در ارتباط با سلاکمت روانی خود دارند. اما زمانی باید برای درمان این نگرانی ها و استرس ها اقدام کنید که باعث به وجود آمدن اختلال در زندگی روزمره ی شما شده باشند. این نگرانی ها که می تواند ناشی از عوارض بیماری های دیگر و مشکلات اجتماعی ناشی از بیماری ها باشد ممکن است در دراز مدت به بیماری روانی تبدیل شود.

اختلالات روانی شایع می توانند در سنین مختلف از کودکی تا بزرگسالی بروز کنند. اما این اختلالات معمولا از آغاز کودکی بروز پیدا می کنند. بیماری های روانی می توانند تاثیرات طولانی یا ماندگاری داشته باشند. امکان دارد افراد در یک زمان بیش از یک اختلال را داشته باشند.

علائم بیماری روانی چیست

بیماری روانی چه علائمی دارد؟ اختلالات روانی با توجه به شرایط، نوع و دیگر عوامل موجود می توانند متفاوت باشند. علائم این بیماری ها می توانند بر احساسات، افکار و روان افراد تاثیر زیادی بگذارند. برخی از نمونه های بیماری های روانی شامل مواردی مانند:

  • میل شدید به خودکشی کردن
  • عدم درک اطرافیان
  • تعییرات خلقی شدید
  • کاهش میل جنسی
  • احساس غم و اندوه شدید
  • عدم تمرکز یا تفکر اشتباه
  • عدم تمایل از شرکت در فعالیت های اجتماعی و جمع دوستانه
  • تعییرات عمده در عادات غذایی
  • ستیزه جویی، خصومت، عصبانیت شدید یا خشونت کنترل نشده
  • هذیان گویی یا جدا شدن از واقعیت ها توهم یا پارانویا
  • کمبود انرژی اختلال در خواب خستگی مفرط
  • احساس نگرانی و ترس شدید، احساس گناه
  • عدم توانایی با روبرو شدن مسائل و مشکلات روزانه یا استرس شدید

در برخی موارد علایم یک بیماری روانی به صورت مشکلاتی نظیر دردهای جسمی مانند سردرد، کمر درد، درد معده یا اکثر دردهای غیر قابل توضیح ظاهر می شوند. در صورتی که هر کدام از این اختلالات روانی را در اثر یک بیماری مانند صرع یا تشنج یا به هر دلیل دیگر مشاهده کردید لازم است به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید. فراموش نکنید که اکثر بیماری های روانی به تنهایی درمان و رفع نمی شوند. در صورتی که عدم توجه و درمان صورت بگیرد به مرور زمان مسئله جدی تر شده و مشکلات جدی تری را به وجود می آورد.

انتخاب روش درمانی

انتخاب روانپزشک یا روانشناس بستگی به روشی دارد که فرد برای درمان خود انتخاب می کند. روانپزشکان برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات روانی از دانش پزشکی خود استفاده می کنند این در حالی است که روانشناسان برای درمان بیماران و رسیدگی به رفتارهای غیرعادی افراد از تکنیک های روان درمانی بهره می گیرند.

توجه داشته باشید که پژوهش های علمی و علم مشاوره در هر دو شغل به عنوان یک ابزار مهم عمل می کند. در مواردی که بیماران نیاز به درمان و ارجاع دارویی دارند این دو متخصص معمولا روش های درمانی را با یکدیگر ادغام می کنند.

تصمیم گیری اینکه فرد به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کند در درجه اول بستگی به خود فرد دارد که با در نظر گرفتن اختلالات روانی که با آن دست به گریبان است روش درمانی مورد نظر خود را انتخاب کند. در برخی موارد افراد می توانند با کمک پزشک عمومی خود تشخیص بدهند که از کدام روش درمانی بهره مند شوند.

افرادی که به اختلالات روانی ناشی از بیماری صرع یا تشنج دچار شده اند می توانند برای رفع این مشکلات به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنند. درمان این بیماران معمولا نیاز به مصرف داروهای ضد افسردگی دارد که تنها یک روانپزشک می تواند آن را تجویز کند. بنابراین بیمارانی که دچار اختلالات روانی مزمن هستند بهتر است به روانپزشکان مراجعه کنند.