عوارض مصرف سرترالین Sertraline

عوارض مصرف سرترالین Sertraline

برای درمان اختلالات روانی روش های مختلفی وجود دارد. دارو درمانی در بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات افسردگی باعث بهبودی آنها شده است. به همین دلیل خط اول درمانی این بیماران معمولا دارو درمانی می باشد.

هر دارو با توجه به مزایا و بهبودی که به همراه دارد می تواند عوارض و اثرات جانبی نیز داشته باشد. که البته روانپزشک برای تجویز دارو ها این عوارض را برای بیمار در نظر می گیرد. به همین دلیل مراجعه به یک روانپزشک و روانکاور حرفه ای و مجرب بسیار مهم است.

سرترالین Sertraline

یکی از دارو های های روانپزشکی سرترالین Sertraline می باشد که در درمان اختلالات روانی موثر می باشد. این دارو از دسته دارو های SSRIs: SELECTIVE SEROTONIN REUPTAKE INHIBITORS (مهارکننده های انتخابی بازگشت مجدد سروتونین) می باشد. دارو های موجود در این دسته، به دلیل چندین مزیت بارز متداول ترین داروهای ضد افسردگی هستند:

بروز کم عوارض جانبی که بیشتر آنها با گذشت زمان برطرف می شود.
محدودیت غذایی وجود ندارد.
در مصرف بیش از حد نسبت به دارو های دیگر ایمن تر هستند.
موارد درمانی با سرترالین

روانپزشک معمولا برای درمان اختلالات افسردگی، اختلالات مرتبط با وسواس، اختلالات ترس و فوبیا، اختلالات اضطرابی، اختلال استرس پس از سانحه و همچنین سندروم پیش از قاعدگی این دارو را تجویز می کند. از سرترالین معمولا برای درمان اختلالات روانی در کودکان نیز استفاده می شود. این قبیل دارو ها فقط برای زمان بیماری تجویز می شوند و مصرف آنها برای جلوگیری از بیماری و اختلالات روانی نیاز به تشخیص و تجویز روانپزشک و روانکاو دارد.

عوارض و اثرات جانبی سرترالین Sertraline

همانطور که گفته شد در کنار مزایا و درمان هایی که هر دارو دارد، عوارض و اثرات جانبی نیز می تواند بر بیمار تاثیرات مختلفی بگذارد. به همین دلیل روانپزشک قبل از تجویز برخی موارد را در بیمار بررسی می کند، تا عوارض دارو باعث عود یا بروز دیگر بیماری ها نشود. به همین دلیل مصرف هر گونه داروی روانپزشکی بدون تجویز و تشخیص روانپزشک خطرناک است. از عمده ترین عوارض و اثرات جانبی سرترالین Sertraline

به موارد زیر می توان اشاره نمود:

خطر بالاتر برای اختلالات دستگاه گوارش (GI)
اختلات دارویی بسیار کمی دارد.
عوارض جانبی رایج دیگر: بی خوابی ، اضطراب ، اختلال عملکرد جنسی
عوارض مصرف سرترالین Sertraline در کودکان

همانطور که گفته شد از این دارو برای درمان اختلالات روانی ( اختلال به وسواس) در کودکان نیز استفاده می شود. عوارض جانبی در کودکان نیز مانند بزرگسالان می باشد. کاهش اشتها و متقابلا کاهش وزن یکی از مهمترین عوارض مصرف سرترالین در کودکان است. اگر به مدت طولانی در کودکان مصرف شود، کنترل وزن و رشد کودک در فواصل زمانی معین باید توسط روانپزشک انجام گیرد.

همچنین برخی روانپزشکان برای درمان اختلالات افسردگی در کودکان این دارو را تجویز می کنند. که در این مورد، رفتار کودک باید به طور کامل بررسی شود. زیرا احتمال به خودکشی در آنها افزایش می یابد.

عوارض مصرف سرترالین Sertraline در بارداری و شیردهی

مصرف هر دارو در هنگام بارداری و شیردهی نیازمند بررسی و مراقبت های بیشتر است. در این دوران نوزاد و جنین می توانند تحت تاثیر دارو ها بخصوص دارو های روانپزشکی قرار بگیرند. به همین دلیل مصرف سرترالین Sertraline می تواند در دوران بارداری و شیردهی تاثیر مستقیم بر نوزاد و جنین بگذارد.

عوارض مصرف سرترالین Sertraline در سالمندان

از آنجایی که سالمندان بسیار آسیب پذیر هستند در تجویز سرترالین باید دقت نمود. به همین دلیل روانپزشک تجویز و مصرف دارو را با دوز کم شروع می کند و در صورت توقف بهبودی بیماری دوز آن را قدم به قدم افزایش می دهد. به این ترتیب اثرات و عوارض جانبی تاثیر کمتری بر بیمار می گذارد.

عوارض مصرف سرترالین با شیوع بیشتر

کاهش میل جنسی
ناتوانی جنسی
افزایش اسید معده یا ترش کردن معده
افزایش باد گلو
کاهش اشتها و وزن
اسهال و مدفوع شل
گیجی
خواب آلودگی
خشکی دهان
سردرد
سوزش سردل
افزایش تعریق
حالت تهوع
بی خوابی یا خواب آلودگی غیر عادی
نفخ، درد و کرامپ شکم و معده
لرزش
اختلال در خوابیدن
این عوارض معمولا 3 الی 5 روز بعد از مصرف دارو از بین می روند. البته این عوارض و اثرات جانبی امکان دارد در برخی از افراد روی ندهد.

عوارض مصرف سرترالین با شیوع کمتر

رفتار های تهاجمی
بزرگ شدن سینه ها و حساسیت آنها
ضربان غیر عادی قلب
احساس هیجان و انجام فعالیت های غیر قابل کنترل
مشکل در تکلم
افزایش حرکات بدن و عدم یک جا نشستن
کاهش کنترل ادرار
تشنج
گرفتگی ماهیچه ها و عضلات
خونریزی بینی
لکه ها پوستی
تب
بی قراری
از عوارض نادر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خونریزی لثه ها
کوری
تاول
احساسات مبهم و نامفهوم
چشم درد
لرز
اضطراب و سراسیمگی
فشار خون بالا یا پائین
زخم یا لکه های سفید داخل دهان یا روی لب ها
خس خس سینه
در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا به صورت شدید و پایدار هر چه سریع به روانپزشک خود اطلاع دهید.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف سرترالین Sertraline و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.