بهترین روانپزشک در تهران

روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان کیست؟

روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان پزشکی است که در زمینه درمان بیماری های روحی روانی تخصص دارد . او وظیفه درمان بیماری ها و اختلالات روانی را برعهده دارد.

در چه مواردی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه نمود؟

  • اگر احساس غم شدیدی دارید و این احساس غم روند زندگی تان را مختل نموده است .
  • اگر احساس می کنید گاها رفتارها و گفتارهایی دارید که غیر طبیعی است اما نمی توانید خود را کنترل کنید .
  • اگر احساس می کنید در روند طبیعی تغذیه با اختلال روبرو شده اید برای مثال زیادی می خورید و یا اینکه با بی اشتهایی عصبی روبرو شده اید و از طرفی هیچ کنترلی روی آن ندارید .
  • اگر اعتیاد دارید و هیچ گونه نمی توانید بر آن غلبه نمایید .
  • اگر احساس می کنید بی انگیزه هستید و تفکراتی مانند خودکشی به ذهنتان رسیده است .
  • اگر احساس شکست عاطفی می کنید .

روش های تشخیص بهترین متخصص اعصاب و روان

راه های زیادی برای تشخیص بهترین متخصص اعصاب و روان وجود دارد. برخی از این راه ها عبارتند از:

  • پرس و جو از کسانی که به متخصص اعصاب و روان مراجعه داشته اند.
  • بررسی سابقه تحصیلی و مهارت پزشک
  • سرچ در گوگل و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام

روانپزشکان از چه روش های درمانی استفاده می کنند؟

در طول زندگی، هر فرد با چالش‌های مختلفی روبرو است که گاه این چالش‌ها اعصاب و روان فرد را به خطر می‌اندازد. در برخی اوقات افراد برای فرار از مشکلات دست به انجام کارهایی می‌زنند که آینده‌ و زندگی معمولی خود را مختل می‌نمایند. در  این میان حرفه ای ترین و بهترین روان‌پزشک یا متخصص اعصاب و روان می‌تواند به‌سان یک ناخدا عمل کند و کشتی طوفان‌زده را به سمت ساحل همراهی و هدایت نماید.  روان‌پزشک با کمک چند روش می‌تواند مشکلات اعصاب و روان فرد را ارزیابی نموده و با توجه به شرایط بیمار را درمان نماید.

 گفتاردرمانی

حرفه‌ای‌ترین و بهترین روان‌پزشک کسی است که در وهله اول وضعیت روحی ، روانی و جسمی بیمار را ارزیابی کند. سپس با توجه به نوع بیماری فرد و در جهت بهبودی وی، برنامه درمانی ویژه‌ای را توصیه نماید تا مشکلات رفتاری، عاطفی و فکری او را به ‌طور کامل حل کند. در این بین بهترین روان‌پزشک به ‌جز مشکلات و بیماری‌های حاد در جلسه اول به‌ دنبال تجویز یا استفاده از دستگاه‌های ام آر اس نیست.

بلکه با تدوین یک برنامه منظم حداقل شش‌ماهه توصیه می‌کند تا بیمار در طول هفته ۱ الی ۲ بار به مرکز درمانی مراجعه نمایید.  سپس پزشک در طول این دوره و دیدارها با بیمار صحبت می‌کند و مشکلات مربوطه را واکاوی می نماید.  در ادامه دوره درمان متخصص اعصاب و روان راه‌حلی برای برطرف کردن اختلال و بیماری  مورد نظر پیدا می‌نماید. تا جلسه‌ی بعد بیمار موظف است راه‌حل‌های ارائه ‌شده را در برنامه روزانه خود به طور کامل  بگنجانند.

برای مثال فرد در طول دوره درمان موظف می شود تا با اطرافیان خود صحبت کند، هر روز ورزش نماید و یا برای کنترل خشم خود تنفس صحیح و مدیتیشن را یاد بگیرد.

 رفتاردرمانی

بهترین روان‌پزشک در راستای افزایش کیفیت و بهبود شرایط زندگی بیمار سعی می‌نماید از روش‌های درمانی موسوم به رفتاردرمانی استفاده کند. در طی این شیوه درمانی پزشک سعی می‌کند با همکاری خود بیمار برخی از رفتارها و تفکرات آسیب‌زننده و عادت‌های ناپسند را در طول ۱ دوره بلندمدت از بین ببرد. سپس عادت‌ها و رویکردهای مثبت و سازنده را به بیمار معرفی می‌کند و با  او کمک می‌کند تا این رویکردها و رفتارها را اجرایی نموده و بدان‌ها عادت نماید.

در طی شیوه رفتاردرمانی،  روان‌پزشک باید در ابتدای امر علت اصلی رفتار و تفکر مخرب و آسیب‌زننده را شناسایی نماید. سپس درمانگر با توجه به طیف وسیعی از شیوه‌های درمانی، اختلال موجود را به بهترین روش کنترل و درمان می کند. متخصص اعصاب و روان همواره در تلاش است تا اختلال روانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف گردد. هرچند باید یادآور شد که این شیوه درمانی ممکن است تا چندین سال نیز به طول بیانجامد.

  تجویز دارو و شوک درمانی

در برخی از موارد پزشک ممکن است در راستای درمان بیمار خود از چند شیوه گفتار درمانی و تجویز دارو به ‌صورت هم‌زمان استفاده نماید. گاهی اوقات نیز با توجه به شرایط بیمار، مصرف دارو یا استفاده از دستگاه تحریک‌کننده مغز و سیستم عصبی بهترین راه برای درمان اختلالات روانی است. عمدتاً بهترین روان‌پزشک برای درمان بیماری های روحی و روانی از ترکیب چند دارو به ‌طور هم‌زمان بهره می‌گیرد.

به ‌این ‌ترتیب طول دوره درمان را کوتاه‌تر شده و درمانگر در مدت‌زمان کمتری تأثیرات مثبت و مطلوب را دریافت می نماید. اختلالاتی همچون افسردگی، اضطراب  ،روان‌پریشی، اسکیزوفرنی، اختلال خواب، اختلال دو شخصیتی ازجمله مواردی هستند که پزشک متخصص اعصاب و روان برای درمان آن ها از دارو یا شوک درمانی استفاده می‌کند.

به طور کلی می توان گفت از جمله اقداماتی که روانپزشکان انجام می دهند شامل

  • ارزیابی و بررسی تمامی علائم و نشانه های غیر طبیعی روحی و روانی شما
  • تشخیص نوع اختلال روانی
  • تجویز داروهای مربوط به بیماری های روانی
  • روان درمانی
  • شوک درمانی
  • ارائه راهکار در زمینه تغییر در سبک زندگی غلط
  • در برخی موارد که بیماری مراجعه کننده شدید باشد، تشخیص بستری داده می شود.

 نکات قابل‌ توجه در هنگام مراجعه به روان‌پزشک

در برهه‌ای از زندگی ممکن است احساس کنید که باید به یک روان‌پزشک یا متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید. در این حالت لازم است شما هنگام مراجعه به پزشک و دیدار اول به برخی از نکات توجه نموده و به چند سوال اساسی پاسخ دهید.

تخصص اصلی روان‌پزشک

همه روان‌پزشکان به ‌طورکلی در مورد تمامی مشکلات اعصاب و روان و بیماری‌های روانی آگاهی و اطلاعات کافی دارند. اما هر پزشک به‌ طور اختصاصی در مورد یک یا چند بیماری تخصص و تبحر لازم را کسب نموده که به ‌طور متمادی در طی چند سال در مورد این بیماری های خاص تجربه و مهارت لازم را به دست آورده ‌است.

بنابراین هنگام مراجعه اولیه مطمئن شوید که پزشک مورد نظر در مورد بیماری شما تبحر، تجربه و مهارت کافی دارد. در غیر این صورت از او بخواهید تا شما را به یک روان‌پزشک یا متخصص با تجربه در این زمینه معرفی نماید.

امکان برقراری ارتباط با پزشک در شرایط بحرانی و تعطیلات

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که بیمار نیاز دارد تا در اسرع وقت با درمانگر خود به صورت تلفنی یا حضوری ارتباط برقرار کند. تا به این ترتیب مشکل به ‌وجود آمده را با او درمیان بگذارد و بتواند راه حل مناسبی برای تسلط و کنترل شرایط موجود پیدا نماید. بنابراین تعریف در اولین دیدار با پزشک در این‌ باره با او صحبت  کنید تا بدانید که می‌توان در شرایط بحرانی و اضطراری بر روی او حساب باز کنید یا نه.

درباره شیوه درمانی مناسب با او صحبت کنید

بعد از این‌که وضعیت جسمانی، روانی و اعصاب بیمار توسط پزشک به ‌طور کامل بررسی شد، درمانگر می تواند مشکل و بیماری را تشخیص دهد. با توجه به نوع اختلال و وضعیت بیمار از پزشک خود بخواهید تا در مورد روشی که برای درمان و کنترل این بیماری اتخاذ کرده به شما توضیح دهد.

در این مرحله پزشک موظف است به‌ طور کامل در مورد مدت ‌زمان و طول دوره درمان با شما صحبت نماید. استفاده از روش‌های درمانی و یا تجویز دارو و وضعیت کلی بیمار جزو مواردی است که درمانگر باید به طور دقیق و عاری از هرگونه ابهام درباره آن صحبت نماید.

مدت ‌زمان بهبودی و طول دوره درمان

بهترین روان‌پزشک باید به طور کامل و روشن مدت ‌زمان لازم برای بهبودی یا تسلط کافی فرد بر بیماری خود را تشریح نماید. درمانگر باید در مورد طول دوره درمان و چالش‌های پیش روی بیمار و این‌که بعد چه مدت احساس بهتری خواهد داشت را در جلسه اول‌ با فرد بیمار به ‌طور روشن و عاری از هرگونه ابهام در میان بگذارد.

عوارض ناشی از مصرف دارو

دنبال کردن شیوه درمانی مدنظر  یا مصرف برخی از داروها و استفاده از سیستم شوک درمانی یا تحریک‌کننده سیستم عصبی می‌تواند عوارض جانبی خاص را بر بیمار تحمیل کند. بنابراین پزشک باید عوارض جانبی شیوه ‌درمانی را به‌طور کامل برای بیمار تشریح نماید تا فرد هنگام مواجهه با این موارد دچار استرس و اضطراب مضاعف نشود.

 معرفی بیماری‌های شایع اختلالات روانی

تحقیقات پزشکی نشان داده با پیشرفت تکنولوژی کودکان و افراد مختلف جامعه ۱۰ برابر بیشتر از حد معمول در معرض بیماری‌های روانی قرار می‌گیرند. بنابراین بهتر است به ‌طورکلی با بیماری‌های اعصاب و روان شایع در جامعه آشنا شوید و در صورت نیاز به مراکز کلینیک‌های درمانی مراجعه نمایند.

  • اعتیاد یکی از مواد مخدر صنعتی و غیر صنعتی همچون کراک، شیشه ، تریاک، آمفیتامین و غیره
  • اسکیزوفرنی یا اختلال در تفکر ، روان‌پریشی و…
  • اختلالات رفتاری و خلقی نظیر اضطراب، استرس، افسردگی، وسواس فکری و جبری و فوبیا
  • اختلالات شناختی همچون عدم تمرکز ، فراموشی، آلزایمر، دیلیریوم
  • اختلالات شخصیتی همچون اختلال ۲ قطبی، وابستگی ، بدبینی و…

یک روانپزشک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اختلالات روانپزشکی یکی از عوامل و مشکلات  بسیار شایع در سطح جوامع کنونی است که اکثر مردم آگاهی لازم در مورد آن ندارند. در واقع، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، از هر چهار نفر یک نفر در مقطعی از زندگی خود از مشکلات روانی رنج می برد. افسردگی یکی از شایع ترین بیماری ها در سراسر جهان است که غالب مردم جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند

وقتی با مشکلات روانی و اختلالات عصبی دست و پنجه نرم می کنید، کمک گرفتن از بهترین روان‌پزشک اولین قدمی است که باید بردارید. یک روانپزشک حرفه ای می تواند مراقبت های تخصصی و پشتیبانی لازم در مورد چگونگی مدیریت شرایط و داشتن یک زندگی سالم را به شما ارائه دهد. یک روانپزشک باید واجد شرایط و تجربه در زمینه  مشکلات سلامت روان باشد.

 مهارت شنیداری خوب

یک روانپزشک متبحر و با تجربه به طور کامل توضیح شما در مورد احساسات و مسائلی که از آن رنج می برد را گوش می دهد. سپس درمانگر از نظر روان‌شناختی به مباحثی که از سوی شما بازگو شده  فکر می‌کند، بنابراین یک درمانگر خوب  علاقه زیادی به نحوه مشاهده و مقابله با مشکلات یا بیماری‌های روانی شما خواهد داشت. فراموش نکنید که از اولین برخورد با روانپزشک، باید احساس ارزشمندی کنید و احساس نمایید که او به صحبت های شما به طور کامل گوش می دهد.

 شفقت و همدلی

شما باید در حضور روان پزشک احساس راحتی کنید و نگرانی های خود را با در مورد ابعاد مختلف در میان بگذارید. اگر روانپزشکی که به آن مراجعه می کنید فاقد شفقت یا همدلی است، توصیه می کنیم به دنبال درمانگر دیگری بگردید که پشتیبانی با کیفیت بالاتری را به شما ارائه دهد. مطب روانپزشکی دارای حس امنیت و حمایتی باشد تا فرد بیمار با پزشک و تیم درمانگر همکاری بهتری داشته باشد، نه اینکه به نگرانی و اضطراب وی افزوده شود.

 

صبور و مشتاق ارائه درمان

دوستان و اعضای خانواده اغلب سوالات یا نگرانی هایی مختلفی در مورد سلامت روان و بیماری فرد خواهند داشت . بنابراین  یک روانپزشک حرفه ای باید بتواند با صبر و حوصله در مورد شیوه درمان ، طول دوره درمان و ابعاد مختلف بیماری با افراد خانواده و  عزیزان شما  صحبت نماید. یک روانپزشک ممکن است همیشه بر روی چیزی تمرکز می کند که واقعاً بیشترین کمک را به شما می کند.

این دیدگاه  ممکن است همیشه با احساسات شما هماهنگ نباشد اما اگر با شرایط مختلف مواجه شدید، قطعا رویکرد حرفه ای درمانکر به کمک شما خواهد آمد. با این حال هیچ گاه  از بیان نگرانی های خود نترسید. چرا که بهترین روان‌پزشک همیشه باید بتواند به شما توضیحات لازم را ارائه دهد.  اگر پزشک شما با دلسوزی و همدلی و همچنین صبر و حوصله به شما پاسخ نمی دهد، بهتر است به دنبال یک درمانگر  جایگزین باشید.

تفاوت رواندرمانگر و روانپزشک

اگر بخواهیم به صورت ساده و مختصر تفاوت رواندرمانگر و روانپزشک را بیان کنیم می توانیم که برخلاف روان شناسان یا روان درمانگران ، روانپزشکان پزشک هستند. در نتیجه روانپزشکان می توانند برای درمان بیماری های مختلف روحی و روانی یا اختالات عصبی دارو تجویز کنند، در صورتی که روانشناسان این امکان را ندارند.

روانپزشکان بیماری را تشخیص می دهند، سپس با کمک طیف وسیعی از شیوه های درمانی  در راستای بهبود بیماری های روانی پیچیده گام های موثری برمی دارند. اما روانشناسان یا روان درمانگران  با ارائه شیوه های مختلف  روان درمانی همچون گفتار درمانی یا رفتار درمانی  برای روی کمک به بیماران تمرکز می کنند.

بسیاری از افراد روانپزشکان و روانشناسان را با یکدیگر اشتباه می گیرند؛ اما  با اینکه  روانپزشکان و روانشناسان بر روی عملکرد مغز، عواطف، احساسات و افکار افراد تمرکز می کنند اما هر دو برای درمان  بیماری های روانی از شیوه های مختلف و متفاوت درمانی استفاده می کنند.

تفاوت مسئولیت های روانپزشکان در مقابل روان درمانگران چیست؟

روانپزشکان و روان درمانگران هر دو در زمینه درمان اختلالات روانی فعالیت می کنند به همین خاطر هر دو این افراد باید بتوانند با بیماران خود ارتباط خوبی برقرار نمایند و به مشکلات و مسائل آنها گوش کنند. با این حال  ممکن است روان پرشکان و روان درمانگران از روش های مختلفی در راستای درمان بیماری استفاده نمایند.

روانپزشکان پزشکان  به دلیل اینکه به صورت آکادمیک با شیوه های درمانی آشنا شده اند و امکان تجویز دارو دارند . بنابراین این افراد می توانند با کمک دارو های مختلف  دلایل پزشکی که باعث ناراحتی بیمار می شود را به راحتی برطرف نمایند. در حالی که روان درمانگران به نحوی آموزش دیده اند  که بتوانند با افراد مختلف ارتباط عاطفی و کلامی برقرار نمایند. سپس با بررسی مسائل گذشته و موجود در زندگی بیمار ، عوامل ایجاد کننده  مشکلات روحی و روانی وی را تشخیص دهند و از روش های درمانی مختلفی همچون رفتار درمانی یا گفتار درمانی برای حل بهبود حال بیمار استفاده کنند.

رواندرمانگر خوب کدام عارضه های روحی و روانی را می تواند درمان کند؟

رواندرمانگر خوب در تهران معمولاً به طور منظم با مراجعان خود ملاقات می کند  و حداقل هفته ای یک بار بیماران خود را ویزیت می نماید.   رواندرمانگر می تواند یا کمک شیوه های درمانی  مختلفی بسیاری از بیماری های روحی و روانی را درمان کند که برخی از آنها عبارتند از:

  • درمان های شناختی و رفتاری با تمرکز بر نحوه تفکر و رفتار افراد
  • درمان شکست های روحی گذشته و روانکاوی
  • کمک به ارتقا استعداد های فرد  با تمرکز بر خودسازی و رشد ابعاد مختلف فرد
  • هنر درمانی با استفاده از هنرهای مختلف طراحی ، نقاشی، عکاسی و…
  • کمک به بهبود و درمان بیماری های مختلف روحی با استفاده از درمان های گروهی و ذهن آگاهی

ویژگی های بهترین روانپزشک تهران

بهترین روانپزشک تهران در مطب های خصوصی یا همراه همکاران خود و کارکنان بیمارستان ها به درمان مداوم بیماران می پردازد.  بهترین روانپزشک تهران همواره به دنبال دلایل پزشکی هستند که باعث بروز  اختلالات روانی شده است.

سپس با توجه به سوابق  پزشکی ، وضعیت روحی و جسمی بیمار دارو یا شیوه  درمان خاصی را تجویز می نماید. در طول دوره درمان  بهترین روانپزشک تهران بر روی اثربخشی داروهای تجویز شده و رویکرد شیوه درمانی نظارت کرده و میزان بهبودی بیمار را ارزیابی می کندگاهی اوقات بهترین روانپزشک تهران به بیماران خود توصیه می کند که برای تسریع روند درمان به یک روان درمانگر مراجعه کند.

 

سخن پایانی

برترین و بهترین روان‌پزشک کسی است که در ابتدای کار شرایط و ابعاد مختلف فیزیکی و روانی بیمار را به ‌طور کامل بررسی نمایید . سپس با تکیه‌ بر مهارت و تجربیات خود بهترین راه‌حل را برای درمان بیماری تجویز ‌کند تا مشکل بیمار به صورت اصولی و بدون آسیب حل شود. تحقیقات پزشکی نشان داده درمانگرانی که با عطوفت و مهربانی بیماران خود همراهی می‌کنند، نتایج بهتری را در زمینه بهبود بیماری افراد کسب می‌نمایند.

بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، اختلالات عصبی یکی از مهمترین دلایل ناتوانی افراد در سراسر جهان است. این تحقیقات نشان می دهد که در سال 2016 این اختلالات دومین عامل اصلی مرگ و میر افراد در شناخته شده است. شایع ترین اختلالات عصبی عبارتند از زوال عقل، مننژیت ، اسکیزوفرنی ، افسردگی ، استرس و… می باشد . بهترین روان‌پزشک و متخصص مغز و اعصاب همواره بر روی اختلالاتی تمرکز می کند که سیستم عصبی مرکزی، و محیطی متشکل را تأثیر می گذارد.

 

 

سوالات متداول

روانپزشک کیست؟

روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان در حقیقت پزشکی است که در تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات روانی تخصص و تبحر دارد. روانپزشکان برای درک عوامل بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی که بر سلامت روان تأثیر می گذارند آموزش دیده اند. این افراد در محیط های مختلف از جمله مطب های خصوصی، بیمارستان ها و کلینیک های درمانی بیماران مختلف را درمان می کنند. روانپزشکان با توجه به تاریخچه بیماری فرد، سلامت جسمی و عاطفی، شرایط زندگی، ساختار خانواده و موارد دیگر یک برنامه درمانی فردی ارائه می دهند. این برنامه شامل طیف گسترده ای از خدمات از جمله روان درمانی، مشاوره، مدیریت دارو و غیره می باشد.

آیا باید به نظرات روانپزشک گوش دهید؟

همیشه افرادی که تجربه مراجعه به روان پزشک را دارند نظرات و دیدگاه های خود را به دیگر افراد ارائه نمی دهند. اما باید مطمئن شوید که این افراد خدمات روان پزشک خود را به صورت کاملا دقیق و منظم دنبال می نماید. در غیر اینصورت بیماری و اختلال عصبی فرد در مان نخواهد شد و عصبانیت یا سرزنش اطرافیان تاثیری در تغییر رویکرد بیمار نخواهد داشت.

چه زمانی باید به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنم؟

ممکن است در مورد اینکه آیا وضعیت سلامت روانی شما نیاز به توجه یک روانپزشک یا روانشناس دارد گیج شده باشید. اما باید بدانید که روانشناسان در درجه اول به بیماران کمک می کنند تا مشکلات خود را از طریق بحث حل کنند. سپس این پزشکان تشخیص می دهند که نسخه بنویسند و بیماری را با دارو مدیریت نمایند یا از گفتار درمانی و رفتار درمانی در جهت بهبود بیماری استفاده نمایند.

چرا به دنبال یک بهترین روان‌پزشک هستیم؟

گروه روان‌پزشکی برای درمان می‌توانند در زمینه های مختلف عصب شناسی و سایر اختلالات روانی به صورت حرفه ای فعالیت نمایند. برای مثال متخصص روانپزشکی در زمینه اعتیاد در مطب خود خدمات کامل بستری و سرپایی با کیفیت بالا را برای افراد معتاد ارائه می دهد.

آیا برای حفظ سلامت روان خود باید به روانپزشک مراجعه کنم؟

مراجعه به روانپزشک ممکن است در برخی از اوقات گام بزرگی باشد؛ به خصوص اگر کسی در حوزه مشکلات سلامت روان خود احساس شرم و ترس کند. درک این نکته مهم است که حفظ سلامت و بهداشت روانی به اندازه حفظ سلامت جسمی طبیعی و ضروری است. فقط به این دلیل که فرد با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می کند به این معنی نیست که ضعیف است یا مشکلی غیر عادی وجود دارد.