درمان سردرد با طب سوزنی

درمان سردرد با طب سوزنی

شاید در مورد تاثیرات طب سوزنی در درمان انواع سردرد از جمله سردردهای میگرنی شنیده باشید. برای این سوال که طب سوزنی چیست، باید گفت که این فرآیند یک روش درمانی سنتی چینی است که با وارد کردن سوزن های نازک در نقاط فشار بدن عمل می کند. طب سوزنی در درمان انواع دیگر سردرد مانند سردرد سینوزیت، سردرد تنشی، سردرد خوشه ای، سردرد پس از ترک سیگار یا سردرد ناشی از اسپاسم عضلات بسیار مفید است. در این مقاله به معرفی طب سوزنی می پردازیم و نحوه درمان سردرد با طب سوزنی را توضیح می دهیم.

اگر چه تحقیقات و نظرات جامعه پزشکی در مورد طب سوزنی متفاوت است، اما برخی منابع موثق تایید می کنند که طب سوزنی یک درمان بسیار موثر برای سردرد است. مطالعات جامعه پزشکی نشان می دهد که طب سوزنی می تواند برای افرادی که از سردردهای مزمن رنج می برند، درد را تسکین دهد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز طب سوزنی را به عنوان یک درمان درد امیدوارکننده تایید کرده است.

فواید درمان سردرد با طب سوزنی

طب سوزنی سعی می کند جریانی از انرژی مثبت در بدن شما ایجاد کند. به گفته متخصص طب سوزنی، این روش انرژی منفی را که باعث درد شما می شود، از بین می برد. طبق طب مدرن، طب سوزنی سیستم های مختلف بدن شما را تحریک می کند. این تحریکات مکانیسم های بدن را تنظیم کرده و سردرد مرتبط را درمان می کند. علاوه بر رهایی از اعتیاد از طریق طب سوزنی، بیماری هایی مانند کمردرد، سینوزیت و… با استفاده از این روش مکمل قابل درمان و بهبود است.

چگونه طب سوزنی برای سردرد موثر است؟

از نظر پزشکی 14 رگ عصبی در بدن وجود دارد و اگر در طول این ها اختلالی در انرژی ایجاد شود درد یا بیماری ایجاد می شود. با درمان طب سوزنی، بدن  را به تعدادی از نقاط فشار تقسیم می کنند. سوزن ها در نقاط مختلف فشار بسته به سردرد شما وارد بدن می شوند. نقاط طب سوزنی برای سردرد در نزدیکی اعصاب بدن شما قرار دارند.

سوزن زدن اعصاب را برای ترشح هورمون هایی مانند اندورفین تحریک می کند که بدن شما را به واکنش وادار می کند. این تحریک سیستم ایمنی و گردش خون همراه آن سردرد را تسکین می دهد و سردرد را درمان می کند.

بنابراین، می‌توان فرآیند درمان سردرد با طب سوزنی را نوعی خود مراقبتی دانست که با شرایط کنترل‌شده (وارد کردن سوزن) انجام می‌شود.

میگرن چیست و چه علتی دارد؟

علت اصلی میگرن در افراد هنوز شناسایی نشده است. اما یکی از مهم ترین علل میگرن، ارثی  است. علت اصلی این بیماری به دلیل عدم تعادل در میزان سروتونین در مغز است. سروتونین یکی از مواد شیمیایی مغز است که وظیفه اصلی آن پردازش درد در سیستم عصبی است. زمانی که میزان سروتونین در مغز تنظیم نشده باشد، علائم میگرن در طول زمان ایجاد می‌شوند.

علائم میگرن چیست؟

میگرن نوعی سردرد است که باعث حملات مکرر درد در ناحیه سر می شود. این نوع سردرد معمولا در یک طرف سر ایجاد می شود. فرد مبتلا به میگرن به نور و صدا بسیار حساس است. همچنین در برخی موارد این سردردها با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

طول مدت این بیماری معمولا بین 4 ساعت تا 3 روز است. میگرن در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

درمان میگرن با طب سوزنی

بر اساس 22 کارآزمایی بالینی شامل 4985 نفر، شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد طب سوزنی به میزان فراوانی سردرد را در مبتلایان به میگرن کاهش می دهد. تأثیر این روش درمانی می تواند مشابه تأثیر دارو باشد. 59 درصد از افرادی که از طب سوزنی استفاده کردند، 50 درصد یا بیشتر کاهش سردرد را تجربه کرده‌اند. این اثر کاهش درد و کاهش دفعات درد می تواند 6 ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد و به نظر می رسد درمان میگرن با طب سوزنی یک فرآیند طولانی مدت باشد.

نحوه عملکرد طب سوزنی

طب سوزنی در مورد متعادل کردن جریان انرژی در طول رگ عصب است. یک متخصص طب سوزنی سوزن ها را در نقاط فشار خاصی قرار می دهد. معمولا در امتداد پشت یا گردن فرد که انتقال درد را کند می کند. همچنین گاهی اوقات ماساژ ملایم سر نیز با گذاشتن سوزن انجام می شود.

تعداد جلسات طب سوزنی برای میگرن از 10 تا 12 جلسه دو بار در هفته متغیر است. بسیاری از بیماران پس از این دوره درمان نیازی به درمان بیشتر طب سوزنی نخواهند داشت و سردرد آنها معمولاً از بین می رود، اما در برخی از بیماران تأثیر طب سوزنی ممکن است فقط بر شدت درد، مدت سردرد یا فواصل زمانی اثر داشته باشد.

چگونه طب سوزنی درد میگرن را کاهش می دهد؟

متخصص طب سوزنی ممکن است تغییرات رژیم غذایی را نیز توصیه کند. به عنوان مثال، کافئین می تواند میگرن را بدتر کند. کاملاً مشخص نیست که چگونه طب سوزنی درد یا میگرن را تسکین می دهد. ایده اصلی این است که مسیرهایی را در مغز فعال می کند که مسئول فرونشاندن درد هستند.

سردرد عصبی

این نوع سردرد به دلیل افزایش استرس و اضطراب در افراد ایجاد می شود و معمولا از پشت سر شروع شده و به نقاط دیگر سرایت می کند. شدت این سردرد می تواند از کم تا زیاد متغیر باشد، اما در هر صورت برای بسیاری از افراد آزاردهنده است. مدت زمان این نوع سردرد از نیم ساعت تا چند روز است و می تواند فک یا دست ها را نیز درگیر کند.

یکی از دلایل نوروپاتی می تواند مربوط به فشار بر عضلات گردن باشد که به صورت سردرد خود را نشان می دهد.

 

درمان میگرن با طب سوزنی

درمان سردرد عصبی با طب سوزنی

ترشح اندورفین های تولید شده توسط طب سوزنی تاثیر بسزایی در درمان سردردهای عصبی دارد. با این حال، بیماران نباید در این مرحله متوقف شوند تا احتمال برگشت درد در آینده کمتر شود.

عوارض درمان سردرد با طب سوزنی

زمانی که طب سوزنی توسط یک پزشک متخصص انجام شود، خطر بسیار کمی دارد. کبودی، خستگی و درد گاهی پس از اولین استفاده تجربه می شود و سردرد پس از طب سوزنی طبیعی است. البته باید بدانید که طب سوزنی برای درمان خستگی مزمن هم استفاده می شود و آن را به طور کامل درمان می کند و علائم آن بسیار طبیعی و زودگذر است، این علائم با درمان های بعدی تا حد زیادی کاهش می یابند.

هشدار: اگر طب سوزنی با تجهیزات بی کیفیت یا کثیف انجام شود بسیار خطرناک است.

نکته:سوزن های طب سوزنی توسط سازمان غذا و دارو تنظیم می شود. این سوزن ها یک بار مصرف هستند و باید پس از هر بار استفاده دور انداخته شوند. همیشه قبل از اولین جلسه درمان، وضعیت سلامتی و اقدامات احتیاطی بهداشتی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر متخصص توصیه های بهداشتی را رعایت نکرد، بهتر است به پزشک دیگری مراجعه کنید.

تجربه بالینی بیماران در درمان سردرد با طب سوزنی

مانند بسیاری از درمان های میگرن، بیماران طب سوزنی درجات مختلفی از موفقیت را داشته اند. در زیر چند نمونه از تجربیات افرادی که از طب سوزنی برای درمان میگرن استفاده می کنند آورده شده است:

  • بیمار اول : «من از طب سوزنی استفاده کرده‌ام و فکر می‌کنم به بهبودی کمک می‌کند. انتظار نداشته باشید که معجزه باشد یا درمان همه دردهای شما باشد. اما من فکر می کنم اگر به طور منظم از طب سوزنی استفاده کنید، می تواند سطح درد را کاهش دهد.»
  • بیمار دوم: «طب سوزنی به درد گردن من کمک کرد، اما برای میگرن من کافی نبود. شما باید آن را امتحان کنید، ممکن است به شما کمک کند.»
  • بیمار سوم: «طب سوزنی منظم بخش مهمی از مدیریت میگرن من است. این روش به من کمک کرد تا سال ها پیش از میگرن مزمن و سوء مصرف مواد مخدر بهبود پیدا کنم. زمانی که برای اولین بار درمان را شروع کردم، مدتی طول کشید تا ببینم چگونه کار می کند، اما ارزش صبر کردن را داشت.»

هزینه درمان میگرن با طب سوزنی

همانطور که گفتیم طب سوزنی برای درمان سردردهای مختلفی استفاده می شود اما بسته به نوع درد و شدت آن ممکن است تعداد جلسات مورد نیاز بیمار متفاوت باشد. بنابراین برای اطلاع از هزینه دقیق طب سوزنی برای سردرد باید به متخصص طب سوزنی مراجعه کنید تا پس از ویزیت تعداد جلسات مورد نیاز شما مشخص شود.

 

درمان سینوزیت با طب سوزنی

سینوزیت یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است که همه افراد مستعد ابتلا به آن هستند. در این بیماری سینوس های اطراف بینی، پیشانی و گونه افراد ملتهب شده و جریان مخاط متوقف می شود. خوشبختانه راه هایی برای درمان سینوزیت وجود دارد، از جمله استفاده از طب سوزنی برای درمان، آنتی بیوتیک ها یا مسکن ها و تخلیه بینی.

علائم سینوزیت چیست؟

اگر فردی التهاب سینوس داشته باشد و راه تخلیه مخاط مسدود شده باشد، گفته می شود که فرد مبتلا به سینوزیت است. سینوزیت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود. سینوزیت حاد نوعی از این بیماری است که 20 روز طول می کشد.

علائم شایع سینوزیت شامل ترشحات زرد یا سبز رنگ از بینی یا حلق (پشت حلق)، سرگیجه یا حالت تهوع، بوی بد دهان، احتقان بینی، مشکل در تنفس، سرفه به ویژه در شب و سردرد است.

علل سینوزیت چیست؟

به طور کلی دو دلیل برای سینوزیت وجود دارد:

1.هوای بیرون سرد است یا به شدت سرماخورده اید.

اگر بعد از چند روز سرماخوردگی به جای نشان دادن علائم بهبود، با سردرد و سرگیجه شدید از خواب بیدار می شوید، احتمالاً سینوزیت دارید.

2.غذای سرد می خورید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام غذا خوردن آب می نوشید و یا به هر دلیلی مجبور به خوردن غذای سرد هستید، ممکن است دچار سینوزیت شوید. به عبارت دیگر موارد ذکر شده باعث ایجاد گاز معده می شود.

 

درمان سردرد سینوسی با طب سوزنی

طب سوزنی یکی از قدیمی ترین روش های درمان بیماری هایی مانند سینوزیت و رینیت آلرژیک است و نتایج مثبتی در درمان نشان داده است. سینوزیت اغلب با طب سنتی قابل درمان است، اما طب سوزنی می تواند تاثیر بیشتری در بهبود این وضعیت داشته باشد. این روش باعث افزایش هورمون اندورفین می شود که عضلات را تحریک می کند و در نتیجه تاثیر مثبتی در بهبود سینوزیت دارد.

این روش برای درمان سینوزیت حاد و مزمن با هدف کاهش و از بین بردن التهاب در تمام سینوس ها استفاده می شود و معمولاً به درمان پاسخ مثبت می دهد.

علاوه بر این، برای درمان رینیت آلرژیک، می توان از طب سوزنی برای کاهش ترشحات پشت گلو استفاده کرد. با افزایش گردش خون موضعی در نتیجه طب سوزنی، التهاب در سینوس ها کاهش می یابد. در واقع می توان گفت موثرترین راه برای درمان سینوزیت طب سوزنی است.

 

طب سوزنی برای اعصاب و روان

مشکل اعصاب بیماری مربوط به سیستم عصبی بدن است و این سیستم با پیچیدگی خود هماهنگی اعصاب و اعمال انسان را بر عهده دارد.

بیماری های اعصاب می توانند به دلایل مختلفی مانند آسیب به ماهیچه های بدن، التهاب و رکود، عفونت، مصرف غذا یا داروی فاسد، کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن و غیره ایجاد شوند.

درد ناشی از بیماری های عصبی معمولاً شدید، تهدید کننده زندگی و گاهی اوقات با سوزش و درد همراه است.

به طور کلی، درد عصبی در یک قسمت ثابت رخ می دهد که می تواند عملکرد صحیح آن قسمت را مختل کند.

رویکرد روانپزشکی طب سوزنی

جالب است بدانید طب سوزنی یکی از روش های جدید روانپزشکی است که به شناسایی دقیق و درمان مشکلات روانی با استفاده از روش های سنتی می پردازد. لازم به ذکر است که تاریخچه طب سوزنی به شرق و حدود سه هزار سال قبل باز می گردد.

در درمان طب سوزنی،  افراد را بدون مواجهه با روش های درمانی شیمیایی و استفاده از داروها و محصولات پزشکی درمان می کنند. بر اساس علم طب سوزنی، عدم تعادل انرژی در بدن باعث بروز مشکلات و بیماری می شود؛ همچنین اعتقاد بر این است که طب سوزنی باعث کاهش استرس می شود و می تواند نقش مهمی در درمان بیماری ها داشته باشد.

 

طب سوزنی موضوع تحریک عصبی با استفاده از سوزن های مخصوص است. به گفته متخصصان طب سوزنی، تحریک اعصاب حسی در بدن هر فردی می تواند منجر به پاسخ مثبت مغز شود که در نهایت باعث ترشح اندورفین می شود. اندورفین ها هورمون هایی هستند که باعث ایجاد احساس آرامش و شادی در بدن می شوند.

علاوه بر این طب سوزنی علمی باعث پاسخ سریعتر و بهتر در بدن انسان به سیستم ایمنی می شود و توانایی مقابله با بیماری ها و سایر مشکلات را در انسان افزایش می دهد. طب سوزنی علمی برای درمان افسردگی بسیار توصیه می شود، زیرا عوارض جانبی ندارد و نسبت به سایر روش های درمان افسردگی کمتر تهاجمی است.

این روش یکی دیگر از روش های بدون دارو است  که در برخی از بیماران استفاده می شود و هیچ خبری از عوارض شیمیایی داروها وجود ندارد. در این روش افراد با تغییر سبک زندگی و ایجاد عادات جدید بیماری خود را بهبود می بخشند.

درمان های روانپزشکی با طب سوزنی

طب سوزنی می تواند افسردگی و فقدان ناشی از استرس و اضطراب را در افراد درمان کند. این فرآیند بدن را مجبور به ترشح اندورفین می کند و پس از آزاد شدن، فرد احساس آرامش و شادی می کند. گذاشتن سوزن در بدن برخلاف تصور همه دردناک نیست و فقط اثر عصبی می تواند باعث سوزش خفیف در بدن فرد شود. طب سوزنی برای درمان افسردگی توصیه می شود. به همین ترتیب سردرد ناشی از افسردگی را از بین می برد.

 

نقاط طب سوزنی برای درمان سردرد

 

  • نقاط فشار موثر برای سردرد نقطه فشار SI-19 برای تسکین سردردهای تنشی و درد فک در هر گوش قرار دارد. طب سوزنی در این نقطه نه تنها سردرد تنشی و درد فک را تسکین می دهد، بلکه به درمان میگرن، وزوز گوش و دندان درد نیز کمک می کند. ناحیه کوچکی از غضروف در مرکز بیرونی گوش را با انگشت خود در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت به مدت 30 ثانیه ماساژ دهید، این کار را در گوش راست خود تکرار کنید. این نقاط برای درنان میگزن با طب سوزنی استفاده می شوند.

 

  • درد در بالای سر که اغلب به دلیل فشار و تنش ایجاد می شود، شایع ترین نوع سردرد است. هدف قرار دادن نقطه فشار DU-20 (که در زبان چینی “همگرایی” نامیده می شود) می تواند به تسکین سردرد کمک کند. انگشتان میانی هر دو دست را روی نقطه بالایی سر خود فشار دهید. این نقاط نقطه مناسبی برای سوزن زدن هستند.

 

  • سردرد چشمی بسیار نادر است، زیرا ارتباط مستقیمی با خستگی چشم دارد. برای کاهش درد که معمولا در دو طرف پیشانی قرار دارد، دو نقطه فشار بین ابروها درست بالای گوشه داخلی چشم قرار می گیرد.

 

  • درد ناشی از سردرد سینوسی در ناحیه بینی اغلب ناشی از عفونت حاد است که راه‌های سینوسی را مسدود کرده و از تخلیه طبیعی مخاط جلوگیری می‌کند. در این مورد، ممکن است برای از بین بردن عفونت به آنتی بیوتیک یا داروهای ضداحتقان نیاز داشته باشید. اما می توانید این درد را با طب سوزنی کنترل کنید. دو طرف پل بینی را با انگشت شست و اشاره فشار دهید، پزشک برای درمان سردرد با طب سوزنی از این دو نقطه استفاده می کند.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کرده ایم در مورد طب سوزنی و تاثیر طب سوزنی در درمان سردرد و کاهش درد صحبت کنیم. همچنین عوامل مؤثر بر میگرن و تأثیر طب سوزنی بر کاهش درد میگرن و درمان آن را شرح دادیم. اگر می خواهید برای درمان سردرد خود از طب سوزنی استفاده کنید، مراقب باشید به یک متخصص مراجعه کنید و مطمئن شوید از سوزن های یک بار مصرف استفاده می کند.

سوالات متداول

 

درمان میگرن با طب سوزنی چقدر طول می کشد؟

۱۰ تا ۱۲ جلسه هر دو هفته یکبار باید این کار را انجام دهید. می توان گفت درمان کامل پنج تا شش ماه طول می کشد.

هزینه درمان میگرن با طب سوزنی چقدر است؟

این مسئله به عوامل زیادی بستگی دارد که آن ها را در این مقاله کاملا توضیح داده ایم.

درمان با طب سوزنی چقدر درد دارد؟

نقاط درمان نزدیک رگ عصب قرار دارند، به همین دلیل تنها سوزش خفیفی هنگام فرو کردن سوزن احساس می شود.