اختلال افسردگی اساسی

(MDD) Major depression disorder
. مقدمه

. تعریف اختلال افسردگی اساسی به زبان ساده

. علل ایجاد افسردگی اساسی

. روش های درمان اختلال افسردگی اساسی

مقدمه :
اختلالات افسردگی به دلایل مختلف رخ می دهند و جزء اختلال های خلقی به حساب می آیند. شایع ترین نوع افسردگی، افسردگی ماژور یا اساسی است که متاسفانه تعداد افراد مبتلا به آن هر روز در حال افزایش می باشد. متاسفانه افسردگی آثار بدی بر فرد و در نهایت اجتماع بر جای می گذارد. رفتار های فرد افسرده نا معقول و غیر عادی است و می تواند زمینه ساز بسیاری دیگر از بیماری های روحی و جسمی شود.

متوسط 12 درصد از مردم ایران دچار اختلال روانی از نوع افسردگی هستند. در این اختلال روانی شاید خود فرد از بیماری خود با خبر نباشد به همین دلیل لازم است افراد با علائم این اختلال آشنا شوند. بسیاری از شکست ها و نا امیدی های به وجود آمده در زندگی مردم به دلیل رفتار های شخصی آنها می باشد. اگر افراد با اختلالات رفتاری خود آشنا شوند و به درمان آن بپردازند، زندگی برای آنها بسیار سهل تر از قبل می شود. در انواع اختلال های افسردگی، فرد لذت کافی از زندگی خود نمی برد و تمایلی بر ادامه زندگی ندارد.

متاسفانه 26.2 درصد از افراد جامعه از اختلالات روانی رنج می برند که تعداد بالایی از آنها به اختلال افسردگی مبتلا می باشند. همچنین اختلال افسردگی اساسی، در بین اختلالات روان پزشکی حدود 17 درصد یعنی، بالاترین شیوع عمر را دارد.

هر گاه فرد تحت نظر روانپزشک مجرب و حرفه ای در طی دو هفته بیش از 5 مورد از رفتار های زیر را داشته باشد، متاسفانه دارای اختلال افسردگی اساسی است:

خلق افسرده
کاهش یا افزایش وزن به صورت ناگهانی
کاهش علاقه و لذت به طور محسوس
کاهش انرژی و خستگی زیاد
بی خوابی یا پر خوابی
احساس بی ارزش بودن
احساس گناه
سراسیمگی
کندی روان و ذهن
عدم تمرکز و کاهش توانایی تفکر
تفکر های منفی و فکر کردن مکرر به مرگ
در میان نشانه های گفته شده، وجود یکی از دو نشانه خلق افسرده و کاهش علاقه یا لذت برای تشخیص افسردگی حاد لازم است. متاسفانه افسردگی بر تمامی جنبه های مختلف زندگی بیمار تاثیر می گذارد و عملکرد او را زیر سوال می برد. اغلب بیماران مبتلا به افسردگی ماژور به مصرف مواد مخدر و الکل می پردازند. بر اساس نتایج به دست آمده یک چهارم این بیماران به مصرف الکل اعتیاد دارند و همانطور که گفته شد افسردگی می تواند زمینه ساز بیماری های روانی دیگر شود.

ویراست پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویژگی اصلی اختلالات مصرف مواد را مجموعه ای از نشانه های شناختی، رفتاری و فیزیولوژیکی معرفی می کنند که فرد با وجود مشکلات قابل ملاحظه ی مرتبط با مواد، مصرف مواد را ادامه می دهد.

برای دریافت مشاوره در تشخیص افسردگی اساسی و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید .

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید .

تعریف اختلال افسردگی اساسی به زبان ساده :
بسیاری از مردم در تفکر خود باور دارند که دچار افسردگی هستند، در مقابل نیز افرادی هستند که از اختلال افسردگی خود با خبر نیستند و آن را کتمان می کنند. در مقدمه نیز گفته شد، در صورتی فردی مبتلا به افسردگی است و بیماری او تشخیص داده می شود که رفتار های وی در طول مدت دو هفته تحت روانپزشک باشد. شاید شما در طول دو الی سه روز مدام احساس ناراحتی و نا توانی کنید، این تغییر احساس نمی تواند دلیلی بر افسردگی باشد. اختلال افسردگی اساسی یا ماژور شیوه تفکر و احساسات فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

به بیانی ساده تر می توان گفت اگر فردی بدون دلیل مشخص، در تصمیم گیری مشکل داشته باشد یا دچار استرس، اضطراب و بی خوابی شود و همچنین این حالات را در مدت زمان طولانی احساس کند می تواند نشانه ای بر ابتلا به افسردگی ماژور باشد. زندگی برای بیماران افسرده سنگین و غیر قابل تحمل می شود و فرد سعی می کند با رفتار های مختلف از جامعه بگریزد. این افراد بر این باور هستند که دچار شکست بزرگی در زندگی خود شده اند و دیگر مانند قبل ارزشی ندارند.

فرد افسرده فکر می کند که بیماری او هرگز بهبود نمی یابد. وی همیشه از واکنش اطرافیانش نسبت به خود هراس دارد و معمولا سعی در حفظ ظاهر دارد اما در این کار اغلب موفق نیست. متاسفانه بسیاری از این افراد به بیماری خود یقین ندارد و مدام از درمان و مراجعه به روانپزشکی فرار می کنند. اختلال افسردگی اساسی باعث می شود فرد از چیز هایی که در زندگی دوست دارد، دست بکشد.

علل ایجاد افسردگی اساسی :
عوامل بروز افسردگی اساسی بسیار زیاد و مختلف است و می تواند در یک فرد زمینه ساز افسردگی و در فرد دیگر زمینه ساز ابتلا به اختلالات روانی دیگر شود:

ژنتیک: یکی از عوامل افسردگی ژنتیک می باشد. البته این بدین معنا نیست که اگر فرد نزدیکی در خانواده دچار افسردگی شود، شما نیز دچار افسردگی شوید. این عامل به تنهایی نمی تواند زمینه ساز افسردگی شود اما می تواند این بیماری را تشدید کند.

ضربه های روحی: ضربه های روحی متعدد، یا حتی یک ضربه روحی سنگین می تواند، توان فرد را کاهش دهد و او را به سمت افسردگی و اختلالات روانی پیش ببرد.

بیماری ها و ناهنجاری های جسمی: برخی از بیماری ها که اغلب آنها باعث ایجاد مشکلات ظاهری در فرد می شوند، می تواند زمینه ساز افسردگی باشد. معلولیت های جسمی، بیماری های لاعلاج و … از این قبیل بیماری ها هستند که باعث سرخوردگی و ناامیدی فرد می شوند.

ساختار مغز: افرادی که مبتلا به اختلالات روانی هستند، معمولا مقدار مواد شیمیایی در مغزشان دچار تغییر می شود. برخی از مواد کاهش و برخی دیگر افزایش می یابند. به عنوان مثال در افراد مبتلا به افسردگی ماژور انتقال دهنده عصبی سرتونین به شدت کاهش می یابد.

روش های درمان اختلال افسردگی اساسی :
خوشبختانه امروزه، درمان اغلب بیماری های جسمی و روحی و یا حتی بیماری هایی که در گذشته لاعلاج بوده اند، تشخیص داده شده است. در این نوع اخلال روانی نیز با مراجعه سریع به یک روانپزشک خوب و با تجربه می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری و آن را درمان نمود. روانپزشک در درمان اختلال افسردگی اساسی نقش مهمی را ایفا می کند. وی برای تشخیص نوع اختلال روانشناختی از طبقه بندی تشخیصی DSM-V و یا طبقه بندی تشخیصی ICD-10 استفاده می کند. افراد مبتلا به افسردگی علائم ناهمگونی دارند. به این معنا که تمامی افراد مبتلا به افسردگی اساسی، علائم شبیه به هم را ندارند. به عنوان مثال در دسته ای از افراد علائمی مانند پر خوری، بی خوابی و خلق افسرده دیده می شود و در برخی از افراد ممکن است کم خوری، پر خوابی و کاهش علاقه و لذت دیده شود. پس نمی توان تشخیص این بیماری را بر عهده فرد یا اطرافیان گذاشت. تشخیص علائم بیماری بسیار مهم است زیرا روانپزشک بر اساس آنها نوع درمان را انتخاب می کند. همچنین نوع علایمی که شخص مبتلا به اختلال افسردگی آنها را تجربه می نماید در تعیین پیش آگهی درمان نیز نقش دارد.

در طبقه بندی تشخیصی اختلال های روانشناختی، اختلال افسردگی به زیر مجموعه های مختلفی تقسیم بندی شده است. در آخرین طبقه بندی تشخیصی انجمن روانپزشکی آمریکا که به DSM-V معروف است اختلال های افسردگی شامل اختلال افسردگی اساسی، اختلال افسردگی مقاوم (Persistence depression ) ، اختلال افسردگی پیش از قاعدگی و اختلال بدتنظیمی خلقی می باشد.

مدت زمان درمان افسردگی به موارد مختلفی بستگی دارد. شدت بیماری، نوع علائم، دوره عود افسردگی و … می تواند در طول مدت درمان افسردگی تاثیر بگذارد. برای درمان این اختلال روش های غیر دارویی و دارویی می توانند به بهبود هر چه سریع تر آن کمک کنند.

درمان با دارو: داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی اساسی، نقش مهمی را ایفا می کنند. در برخی از افراد، اختلال روانی به شکل مزمنی پیشرفت می کند به طوری که فرد دیگر قادر به انجام کارهای روزمره خود نخواهد بود. در نتیجه سلامت جسمی وی به خطر می افتد. در این مواقع روانپزشک برای بهبود بیمار دارو تجویز می کند. دارو های سه حلقه ای ایمی پرامین، پرتوفین..)، بازدارنده های باز جذب سرتونین (SSRI) (پروزاک، پاکسیل ، …) و بازدارنده های مونوآمین اکسیداز (MAOI). این قبیل دارو ها که توسط یک روانپزشک خوب و مجرب تجویز می شوند، در روند بهبود بیماری بسیار موثر می باشند. در نظر داشته باشید این قبیل دارو ها بدون نسخه روانپزشک به فروش نمی رسند. این روانپزشک است که باید تشخیص دهد یک فرد به مصرف دارو نیاز دارد یا خیر.

روان درمانی: در برخی از افراد، روند تشدید بیماری به کندی پیش می رود در این اشخاص مصرف دارو می تواند تاثیر منفی بر روند بهبود داشته باشد. متاسفانه بسیاری از بیمارانی که به افسردگی اساسی مبتلا شده اند، درمان بیماری خود را به تعویق می اندازند. درمان در این دسته افراد اگر در ابتدای بیماری انجام شود، روند بهبود بسیار سریع خواهد بود، اما اختلال روانی به دلیل درمان نشدن به قدری تشدید می شود که درمان فقط با دارو و یا روش های دیگر انجام می گیرد.

در روش روان درمانی، روانپزشک دید فرد را نسبت به زندگی تغییر می دهد. تفکر و شناخت فرد با درمان شناختی رفتاری تغییر می کند. این کار سبب می شود فرد رفته رفته امید خود را به دست بیاورد و از زندگی لذت ببرد و در نتیجه افسردگی وی درمان شود.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (rTMS): همانطور که بالاتر گفته شد، در بیماران افسرده مواد شیمیایی مغز تغییر می کنند و سلول ها فعالیت طبیعی ندارند. به عنوان مثال سلول های موجود در نیمکره چپ در قسمت پیشانی فعالیت کمتری نسبت به سایر سلول ها دارند. این فعالیت کم بروز افسردگی را در فرد تشدید می کند. برای درمان افسردگی باید فعالیت این قبیل سلول ها را به حالت طبیعی باز گرداند. دستگاه TMS امواجی تولید می کند که از روی پوست و از استخوان جمجمه عبور کرده و وارد مغز می شود.

امواج مغناطیسی در تماس با سطح قشری مغز به امواج الکتریکی تبدیل می شوند. امواج الکتریکی بر سلول های مغز تاثیر گذاشته و باعث انتشار انتقال دهنده های عصبی مانند سرتونین، نور اپی نفرین و دوپامین می شوند. مدت زمان و فرکانس امواج این دستگاه قابل کنترل می باشد. این کار باید توسط روانپزشک حرفه ای و مجرب انجام شود، زیرا فقط قسمتی از مغز که سلول های آن فعالیت کمتری دارند مورد هدف می باشد. در صورت خطا بهبودی بیمار میسر نخواهد شد. این نوع درمان نسبت به دارو درمانی مزیت های بیشتری دارد. درمان با دستگاه TMS بسته به عود افسردگی به 10 الی 22 جلسه درمانی نیاز دارد که معمولا هر روز انجام می شود و پس از پایان دوره بهبود بیماری کاملا مشهود است.

الکترو شوک درمانی (ECT): الکتریسیته درمانی که به آن تشنج درمانی نیز می گویند، یکی از موثر ترین درمان های اختلالات روانی می باشد. این نوع درمان که کاملا بی خطر و مطمئن است در روانپزشکی یک متد درمانی مدرن محسوب می شود. در شرایط خطیر الکتروشوک می تواند نقش حیاتی داشته باشد. معمولا پس دو یا سه بار تشنج درمانی فرایند بهبودی در بیمار کاملا مشهود خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در تشخیص افسردگی اساسی و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ و ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید.