درمان وسواس با آر تی ام اس

زمانی که در مورد درمان وسواس به وسیله روش درمانی آر تی ام اس صحبت می کنیم باید به ارتباط میان بیماری وسواس و افسردگی توجه داشته باشیم. این دو بیماری با همدیگر کاملا مرتبط هستند. جالب است بدانید که 60 درصد از افرادی که به بیماری وسواس دچار هستند از افسردگی نیز رنج می برند. افرادی که علاوه بر وسواس مشکل افسردگی دارند می توانند از روش آر تی ام اس به عنوان یک گزینه مناسب استفاده کنند.

درمان وسواس با rtms چگونه انجام می گیرد؟

درمان وسواس با rtms باید بر اساس تشخیص روانپزشک انجام بگیرد. پیش از اقدام تست هایی از فرد گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که برای انجام این شیوه درمانی مناسب هستند یا خیر. تست هایی که در این زمینه انجام می شود شامل اطمینان از سلامت روان فرد می باشد. در مرحله بعد از بیمار سوال می شود آیا در بدن آن ها فلزی وجود دارد در غیر اینصورت بیمار واجد شرایط این روش درمانی است.

درمان وسواس با روش آر تی ام اس حتما با تایید پزشکی انجام می گیرد. دستگاه آر تی ام اس به صورت یک دستگاه الکترونیکی است که پالس هایی را به جمجمه افراد ارسال می کند. در هنگام فرایند ارسال پالس پزشکان باید اطمینان داشته باشند که همه سیم ها در جایی متصل شده باشند که انرژی را به شکل درستی به مغز مخابره کنند.

باید پس از انجام هر دوره درمانی دستگاه کاملا کالیبره شود تا بتواند پالس های قدرتمندی را بدون ایجاد درد به مغز افراد بفرستد. پزشکانی که از روش آر ام تی اس برای درمان وسواس استفاده می کنند نبض ها را به مغز بیمار انتقال می دهند و در عین حال هر واکنشی را کنترل می کنند.

دستگاه آر تی ام اس چیست؟

دستگاه آر تی ام اس یکی از انواع تجهیزات درمانی می باشد که با استفاده از تحریک مغناطیسی مغز به درمان بیماری هایی نظیر وسواس می پردازد. استفاده از این دستگاه باعث می شود که تغییرات گسترده ای در روند طبیعی فعالیت های مکانیزم مغز ایجاد شود. این امر باعث بهبودی و از بین رفتن اختلال وسواس می شود.

بیشتر بخوانید: دستگاه آر تی ام اس در درمان کدام بیماری ها موثر است؟

نحوه عملکرد آر تی ام اس چگونه است؟

درمان وسواس با rtms باید بنا بر تشخیص پزشک انجام بگیرد تا به واسطه ی آن روند درمان بیماری کنترل و مدیریت شود. ممکن است این روش درمانی کمی ناشناخته باشد و باعث استرس و اضطراب بیماران شود. اما باید بگوییم که جای هیچ استرسی وجود ندارد. در این شیوه بیمار بر روی یک صندلی خاص قرار می گیرد و کویل های مخصوص بر روی بخش های تعیین شده مغز قرار می گیرد.

نکته قابل توجه این است که بیمارانی که تحت درمان با این دستگاه قرار می گیرند باید همه زیورآلات جواهرات و کارت های بانکی خود را دور از دسترس قرار دهند. نکته دیگری که در مورد درمان وسواس با این دستگاه وجود دارد این است که تعداد دفعات درمان و جلسات آن بر اساس نوع و شدت بیماری و وخامت آن به وسیله پزشک معالج معین می گردد.

بیمار بر روی یک صندلی مخصوص قرار می گیرد و دستگاه کویل در محل معین متصل شده است تحریک های الکتریکی انجام می گیرد. این تحریکات باعث می شود که همه نورون های مغزی که مشخص شده اند یک فعالیت کم و کوتاه مدت داشته باشند. به کمک این شیوه درمان بیمار پس از انجام یک دوره روانی بهبود خواهد یافت.

مزایا و معایب درمان وسواس با ار تی ام اس

استفاده از درمان وسواس با rtms مزیت های مختلفی دارد. اغلب روانپزشکان با تجربه این شیوه درمانی را برای بهبود سریعتر بیمار پیشنهاد می کنند.

یکی از مزایای درمان وسواس با آر تی ام اس این است که این روش درمانی فاقد درد است. زمانی که سنسورها بر روی سر بیمار قرار می گیرند هیچ دردی را احساس نمی کند و در طول درمان می تواند آرامش خود را حفظ کرده و با آسودگی کامل به درمان ادامه دهد.

نکته جالب این است که این روش درمانی بی خطر است و تاکنون هیچگونه موردی گزارش نشده است که استفاده از این دستگاه برای بیمار خطری داشته و تهدیدی برای او محسوب شود.

هر نوع روش درمانی عوارضی نیز به دنبال دارد که باعث خواب آلودگی ، سرگیجه، تهوع و … می شوند اما درمان وسواس با rtms هیچگونه ای عارضه ای را به دنبال ندارد. این روش درمانی به صورت غیر تهاجمی می باشد و هیچ ترس و اضطرابی را در پی نخواهد داشت. برای درمان وسواس با دستگاه آر تی اس نیازی به بیهوشی نمی باشد بیمار در هنگام درمان به شکل کاملا هوشیار بر روی بیمار انجام می گیرد.

یکی از مهمترین ویژگی های درمان وسواس با آر تی ام اس این است که اثرات درمانی برای مدت زمان طولانی باقی می ماند در مدت زمان کوتاهی برگشت پذیر نخواهد بود. این شیوه درمانی به شکل سرپایی انجام می شود و نیازی نیست بیمار در بیمارستان بستری شود.

آیا درمان وسواس با آرتی ام اس معایبی هم دارد؟

حال که با مزیت های این روش درمانی آشنا شدیم قصد داریم معایب آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. ممکن است برخی از بیماران اظهار کنند که پس از انجام درمان عوارضی را مشاهده کرده اند که این مشکلات شامل:

  • ایجاد سردردهای جزئی
  • ناراحتی های پوستی در بخش هایی از پوست سر که تحریک شده است.
  • ایجاد اسپاسم و کشیدگی در عضلات صورت
  • احساس سرگیجه

در موارد بسیار نادر امکان تشنج نیز وجود دارد. در برخی موارد که بسیار کمیاب است امکان بروز کاهش شنوایی و همچنین بروز شیدایی در افرادی که علاوه بر وسواس از بیماری دو قطبی نیز رنج می برند.

درمان وسواس با آر تی ام اس بهتر است یا دارو درمانی؟

یکی از مهمترین ویژگی های درمان وسواس با این دستگاه ها این است که استفاده از آن در مقایسه با سایر روش های درمانی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد. این در حالی است که افرادی تحت دارو درمانی باید یک پروسه درمانی طولانی مدت را انجام دهند تا تاثیرات داروها مشخص شود. این در حالی است که با استفاده از این روش درمانی اثرات درمان در کوتاه ترین زمان ممکن مشاهده می شود. با توجه به این موارد نتیجه می گیریم که استفاده از این روش نسبت به دارو درمانی مزایای بیشتری دارد.

بهترین روانپزشک برای درمان به وسیله آر تی ام اس کیست؟

یکی از مهمترین سوالات که در هنگام درمان وسواس با rtms به وجود می آید این است که در کجا باید این فرایند درمانی انجام بگیرد. در پاسخ باید بگوییم که افراد دچار اختلال وسواس این مراحل را تحت نظر روانپزشکان خبره باید انجام دهند. روانپزشکانی که این روند درمانی را انجام می دهند غالبا از تجربه بالایی در این زمینه برخوردار هستند. این افراد باید در روند درمانی به وسیله آر تی اس آگاهی زیادی داشته باشند. روانپزشک معالج باید در ابتدا همه شرایط بیار را مورد بررسی قرار دهد سپس در صورت عدم وجود مشکل نسبت به درمان اقدام کند.

چرا پزشکان درمان وسواس با آر تی ام اس را پیشنهاد می کنند

درمان وسواس با ار تی ام اس که به عنوان یک تحریک فراجمجمه ای به شمار می رود در حال حاضر به عنوان یک روش غیر تهاجمی مطرح شده است که در گذشته برای درمان افسردگی به کار می رفت اما امروزه برای کاهش عوارض بیماری وسواس به کار می رود.

بر اساس پژوهش های انجام گرفته ثابت شده است که تاثیر این روش درمانی دو سه برابر بیشتر از دارو درمانی می باشد. با استفاده از این روش درمانی بخش هایی از مغز را هدف قرار می دهند که تحت تاثیر بیماری وسواس قرار دارد. جالب است بدانید که در بیماران وسواسی بخش هایی از مغز وجود دارد که فعال تر از دیگر نقاط هستند. با استفاده از آر تی ام اس این بخش ها را تحت تاثیر قرار داده و تنظیم می کنند به این ترتیب اثرات بیماری را کاهش می دهند. این مناطق به هیچ عنوان توسط دارو هدف قرار نمی گیرند.

چگونه آر تی ام اس باعث کاهش علائم وسواس می شود؟

آر تی اس ام همانطور که در ابتدا اشاره کردیم یک روش درمانی غیر تهاجمی است که علاوه بر درمان وسواس بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب نیز می توانند از آن استفاده کنند. این روش درمانی توسط FDA مورد تایید قرار گرفته است. افرادی که دچار بیماری وسواس هستند نواحی مشخصی از مغزشان بیش از حد فعالیت می کند. وسواس باعث می شود که سطح فعالیت و ارتباطات در چند نقطه از مغز بیشتر شود که این روند در ادامه منجر به ایجاد اضطراب در فرد می شود.

تاثیر این روش درمانی برای بیماری وسواس به اثبات رسیده است. درمان با آر تی ام اس برای افرادی که به درمان های استاندارد پاسخ نمی دهند نیز موثر است. پروتکل درمانی که برای وسواس در این روش وجود دارد شامل 30 جلسه درمانی در طول 6 هفته می باشد.

در جلسات درمانی با این شیوه پالس هایی را به مغز بیمار وارد می کنند. این روش بدون درد است و ممکن است بیمار در حین درمان سردرد ناچیزی را تجربه کند که در پایان جلسه این مشکل را نخواهد داشت. استفاده از این روش باعث می شود که علائم وسواس کاهش پیدا کرده که این امر به کیفیت زندگی بیمار کمک زیادی می کند. با استفاده از این روش کنترل و مدیریت بیماری راحت تر انجام می شود و در برخی موارد مشاهده شده است که علائم بیماری کاملا از بین رفته است.

تاثیرات مثبت درمان با آر تی ام اس

پاسخ بیماران به درمان وسواس با rtms معمولا بستگی به شدت بیماری و مدت زمان ابتلا به این بیماری بستگی دارد. بیشتر افراد زمانی که تحت این شیوه از درمان قرار می گیرند تغییرات مثبتی را در دو هفته اول مشاهده می کنند. اما برای برخی از بیماران ایجاد این تغییرات مدت زمان بیشتری داشته باشد. افرادی که مدت طولانی به بیماری وسواس دچار بوده اند امکان تشخیص تغییرات را ندارند به ویژه اگر این تغییرات به صورت تدریجی اتفاق بیفتد.

با استفاده از این روش درمانی افراد احساس می کنند که افکار مزاحم کمتری دارند یا امکان دارد بیمار این احساس را دارد که تمایل به انجام رفتارهای اجباری در او کاهش پیدا کرده است و دیگر با شدت قبل نیست. بیماری وسواس باعث می شود که زندگی فرد از کنترل او خارج شود افرادی که با این بیماری زندگی می کنند این احساس را دارند که در حاشیه زندگی می کنند. وسواس باعث می شود که افراد نتوانند کارهایشان را به درستی انجام دهند.

درمان وسواس با آر ام تی اس می تواند به از بین رفتن این بیماری و تحت کنترل گرفتن آن منجر شود. این روش درمانی باعث می شود افراد بتوانند وسواس را کنترل کرده و آن را به پس زمینه زندگی خود برانند.

سوالات متداول

آیا درمان وسواس با روش آر تی ام اس امکان پذیر است؟

بله این روش بخش هایی از مغز را که درگیر وسواس است و با دارو امکان هدف قرار دادن آن ها وجود ندارد را هدف قرار می دهد و باعث درمان این بیماری می شود.

آیا روش آر ام تی اس برای بیماری های دیگر هم کاربرد دارد؟

در پاسخ باید بگوییم بله این روش برای درمان بیماری هایی نظیر درمان اختلالات مربوط به اضطراب و افسردگی،بهبود بیماری‌های مربوط به استرس، درمان پارکینسون در سالمندان و سایر افراد، به ‌منظور استفاده در درمان اختلال وسواس، درمان توهمات صوتی و شنوایی، درمان اختلالات دوقطبی، درمان بیماری صرع، درمان اسکیزوفرنی، درمان آسیب‌های ناشی از بیماری سکته مغزی، به‌منظور درمان سر دردهای میگرنی، درمان فلج بخش‌هایی از صورت، درمان توهمات بیمار، درمان دیسفاژی پس از سکته مغزی

درمان وسواس با روش آر تی ام اس در مقایسه با درمان دارویی چه عملکردی دارد؟

درمان با روش آرتی ام اس بسیار تاثیر گذار تر از درمان دارویی است و در مدت زمان کوتاهی می توانیم تاثیرات آن را مشاهده کنیم. این در حالی است که درمان دارویی نیاز به یک پروسه درمانی طولانی دارد و در انتها نیز نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

آیا این روش درمانی عوارضی هم دارد؟

عوارض درمان با آر تی اس بسیار خفیف است و برخی از عوارض شدیدتر نیز بسیار کمیاب است و احتمال بروز آن بسیار نادر است.