عوارض مصرف دزیپرامین desipramine

دسیپرامین یا دزیپرامین desipramine از دسته دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای TRICYCLIC ANTIDEPRESSANTS می باشد. اغلب روانپزشک ها این دارو را برای درمان استرس تجویز می کنند. دزیپرامین بر سیستم عصبی مغز و سطح سروتونین تاثیر می گذارد.

موارد تجویز دزیپرامین desipramine

درمان افسردگی مزمن
درمان درد های مزمن و دیگر عوارض بیماری های روانی
درمان افسردگی ناشی از مصرف الکل و کوکائین
درمان کودکان بیش فعال کم توجه
درمان پرخوری عصبی

موارد احتیاط در مصرف دزیپرامین desipramine

با آنکه از این دارو برای درمان بیش فعالی در کودکان استفاده می شود اما تجویز آن برای کودکان زیر 12 سال عوارض ناخوشایندی را در پی دارد.

همچنین مصرف این دارو می تواند علائم بیماری های زیر را تشدید یا بیماری را شدید کند. در صورت ابتلا یا سابقه ابتلا به هر کدام از بیماری ها و مشکلات زیر روانپزشک خود را مطلع نمایید: بیمارانی که هورمون های تیروئیدی دریافت می کنند،تشنج، احتباس ادراری، بیماری تیروئیدی، قلبی عروقی، افسردگی با افکار خودکشی، حساسیت مفرط تنفسی، بیماری دوقطبی، دیابت قندی، بیماری پارکینسون، اختلالات کلیه و کبد

این دارو در شیر مادر ترشح می شود به همین دلیل ممکن است بر نوزاد تاثیر بگذارد در صورت شیردهی روانپزشک خود را مطلع نمایید. همچنین این دارو ممکن است از جفت عبور کرده و بر جنین نیز تاثیر بگذارد در صورت بارداری به روانپزشک خود اطلاع دهید.

در صورت مصرف هر گونه مواد دارویی باید آنها را به روانپزشک خود اطلاع دهید. مصرف دزیپرامین همزمان با برخی از دارو ها می تواند سبب بروز عوارض خطرناکی شود. همچنین به یاد داشته باشید مصرف همزمان چند داروی ضد افسردگی می تواند سبب بروز سندروم سروتونین شود. به همین دلیل لازم است قبل از شروع مصرف دارو، تمامی داور های مصرفی را به اطلاع روانپزشک خود برسانید.

عوارض و اثرات جانبی مصرف دزیپرامین desipramine

بی نظمی های ریتم قلب
شوک
بلوک قلبی
خواب آلودگی
یبوست
اشکال در ادرار کردن
کاهش میل جنسی
تهوع
تعریق
تاری دید
خشکی دهان
تغییرات قند خون
افزایش اشتها و وزن

این علائم شایع می باشند و معمولا پس از یک هفته از شروع مصرف دارو از بین می روند. البته ممکن است در تمامی مصرف کنندگان دیده نشود. در صورت بروز شدید این علائم در چند روز متوالی بدون قطع مصرف دارو یا کاهش و یا افزایش دوز مصرف، روانپزشک خود را مطلع نمایید.

برای دریافت مشاوره در تشخیص عوارض مصرف دزیپرامین desipramine و درمان توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می توانید با شماره های 22260067 و 22725506 تماس بگیرید.

با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان با خبر شوید.